Politieacademie Rijopleiding

Auteur Topic: Politieacademie Rijopleiding  (gelezen 14455 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #40 Gepost op: 24 februari 2016, 21:12:39
Citaat van: Maxx link=msg=1408310 date=1456243770
maar richt je op je oorspronkelijke taak waar je al beperkt voor bent opgeleid
Beperkt opgeleid? Volgens mij heb ik 3 jaar lang een opleiding gevolgd. En waarom bestaat de surveillanten opleiding dan uit het verrichten en afhandelen van een aanhouding en het afhandelen van een VKO?

Citaat van: LSPD link=msg=1408625 date=1456340913
Bedoel je dat ze volgens jou überhaupt niet mee moeten rijden naar bijv een  reanimatie?
Ik ben ook geheel verbaasd. Dat had ik moeten weten voordat ik al deze confrontaties aanging. Vraag me af waarom we er dan nog steeds in worden getraind en getoetst om levensreddend te kunnen handelen.

Maar wellicht heeft men gelijk en zouden we ons alleen moeten richten op de taken waarvoor we blijkbaar zijn opgeleid. Ik denk alleen wel dat je dan kan gaan lachen en er gigantische gaten gaan vallen.  :-\
Hobby Bobby eenheid Den Haag


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #41 Gepost op: 24 februari 2016, 21:42:09
Citaat van: LSPD link=msg=1408625 date=1456340913
Citaat van: 0501 link=msg=1408321 date=1456246382
Niets ten nadele van jullie, maar zo worden wel elke keer de grenzen verlegd. Een volgende keer wordt bijv. iemand zonder rijopleiding ingezet bij een achtervolging omdat er niet iemand is, etc. etc. Het is al zoals vaker is gezegd: "Zolang het goed gaat...."
Bedoel je dat ze volgens jou überhaupt niet mee moeten rijden naar bijv een  reanimatie?

Dat is dus het ethisch dilemma waar je tegen oploopt.

Maar als je de meest recente beschikking "Vrijstelling RVV 1990 ten behoeve van het Korps Nationale Politie en de Politieacademie" er op na leest staat er zelfs door de door de Minister gemachtigde bijgeschreven dat gebruikers van de vrijstelling voldoende getraind dienen te zijn.

Het lastige blijft dat, zoals zoveel dingen bij de politie, de regel in de brancherichtlijn op verschillende manieren te lezen is: "De bestuurders van motorvoertuigen in gebruik bij de politie, die zijn belast met een uitvoerende politietaak en daarbij mogelijk gebruik moeten maken van optische en geluidssignalen, dienen opgeleid en vervolgens getraind te zijn in de uitvoering van politiële rijtaken, o.a. in branchegerichte rijvaardigheden."

Maarja, wanneer is het onderstreepte van toepassing? Op het moment dat je in de mogelijkheid bent om op het knopje van de OGS te drukken of enkel wanneer je ook toestemming hebt om in jouw functie op het knopje van de OGS te mogen drukken?
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #42 Gepost op: 24 februari 2016, 21:45:52
Citaat van: kaasje link=msg=1408636 date=1456344759
Ik ben ook geheel verbaasd. Dat had ik moeten weten voordat ik al deze confrontaties aanging. Vraag me af waarom we er dan nog steeds in worden getraind en getoetst om levensreddend te kunnen handelen.

Maar wellicht heeft men gelijk en zouden we ons alleen moeten richten op de taken waarvoor we blijkbaar zijn opgeleid. Ik denk alleen wel dat je dan kan gaan lachen en er gigantische gaten gaan vallen.  :-\

Ik denk dat je de reacties, althans die van mij, een beetje verkeerd leest. Het maakt mij niet uit welke collega met welke functie naar bijv. een reanimatie gaat. Het gaat mij om de grenzen die dan vaak vervagen over de manier waarop die collega naar die reanimatie gaat.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #43 Gepost op: 24 februari 2016, 23:21:57
Citaat van: 0501 link=msg=1408646 date=1456346529
Bedoel je dat ze volgens jou überhaupt niet mee moeten rijden naar bijv een  reanimatie?


Dat is dus het ethisch dilemma waar je tegen oploopt.
Ik zie alleen het dilemma niet. Stel: er is een melding van een reanimatie, jij (als surveillant zonder rijopleiding) bent het meest dichtbij, en bent hoogstwaarschijnlijk zelfs met 5 verkeerslichten tegen als eerste TP. Je zit op dat moment al in je auto, omdat je een fiets ergens moest ophalen (voorbeeld uit een eerdergenoemd document; prio 3 melding).

Je kan me veel vertellen, maar negeren en lekker doorrijden is simpelweg geen optie. En al zou het een optie zijn, dan is het nog geen ethisch dilemma. Het is namelijk niet een kwestie van 'kiezen tussen twee kwaden'. In verhouding tot jezelf inzetten iemands leven te redden heeft het voortzetten van je 'normale' bezigheden amper waarde.

We gaan er hierbij maar vanuit dat er geen fysiek gevaar dreigt voor de persoon in kwestie. In tegenstelling tot een gemiddelde achtervolging.

Voor zover ik weet zit reanimeren ook in de opleiding van vp'ers, en zijn dus wel degelijk getraind in een levensreddende handeling.
Of men bij het aanrijden gebruik mag maken van de vrijstelling is een ander verhaal.

Zie je het al voor je? een burgerhulpverlener van Hartveilig rijdt in zijn of haar auto naar een reanimatie en dan komt er een politieauto in tegengestelde richting op z'n dooie gemakkie voorbij.  :o


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #44 Gepost op: 25 februari 2016, 00:07:53
Ik heb het puur over het gebruik van vrijstellingen in zo'n situatie. Ik zeg niet dat hij er niet naartoe moet rijden...
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #45 Gepost op: 25 februari 2016, 10:46:02
Citaat van: LSPD link=msg=1408668 date=1456352517
Ik zie alleen het dilemma niet. Stel: er is een melding van een reanimatie, jij (als surveillant zonder rijopleiding) bent het meest dichtbij, en bent hoogstwaarschijnlijk zelfs met 5 verkeerslichten tegen als eerste TP. Je zit op dat moment al in je auto, omdat je een fiets ergens moest ophalen (voorbeeld uit een eerdergenoemd document; prio 3 melding).

Je kan me veel vertellen, maar negeren en lekker doorrijden is simpelweg geen optie. En al zou het een optie zijn, dan is het nog geen ethisch dilemma. Het is namelijk niet een kwestie van 'kiezen tussen twee kwaden'. In verhouding tot jezelf inzetten iemands leven te redden heeft het voortzetten van je 'normale' bezigheden amper waarde.

We gaan er hierbij maar vanuit dat er geen fysiek gevaar dreigt voor de persoon in kwestie. In tegenstelling tot een gemiddelde achtervolging.

Voor zover ik weet zit reanimeren ook in de opleiding van vp'ers, en zijn dus wel degelijk getraind in een levensreddende handeling.
Of men bij het aanrijden gebruik mag maken van de vrijstelling is een ander verhaal.

Zie je het al voor je? een burgerhulpverlener van Hartveilig rijdt in zijn of haar auto naar een reanimatie en dan komt er een politieauto in tegengestelde richting op z'n dooie gemakkie voorbij.  :o
Het is wel de praktijk die wij zwart op wit hebben gekregen. En dat vind ik onbegrijpbaar. Wij zijn niet met deze hobby begonnen omdat we weg willen lopen, maar juist om er naar toe te gaan.

Ben benieuwd in hoeverre je, als je toch verkeersregels zou negeren en er een ongeluk zou gebeuren jezelf zou kunnen beroepen op een overmachtsituatie (d.w.z. als jij niet de verkeersregels had overtreden was de patiënt meer waarschijnlijk overleden).

Daarnaast moet je eens bedenken hoe vaak je als diender gebruik maakt van je vrijstellingen. Eigenlijk is het werk niet te doen zonder.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #46 Gepost op: 25 februari 2016, 13:57:43


Ben benieuwd in hoeverre je, als je toch verkeersregels zou negeren en er een ongeluk zou gebeuren jezelf zou kunnen beroepen op een overmachtsituatie.
Daar hebben we hele wijze rechters voor die hierover wekenlang kunnen nadenken om daarna te beslissen.
Wij kunnen er ongeveer 2 seconden over  nadenken om vervolgens te beslissen.



schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #47 Gepost op: 25 februari 2016, 14:34:00
Als ze in Den Haag nou eindelijk eens een keertje voldoende middelen (lees: geld) voor - onder andere initiële- en vervolgrijopleidingen - beschikbaar zouden stellen, dan hebben we deze schier onuitputtelijke discussie helemaal niet nodig. Kan iedere diender (vrijwillig, beroeps of vrijwillig-beroeps) veilig, verzekerd en verantwoord op pad met zowel op- als onopvallende dienstvoertuigen. Bovendien zou het controversiële karakter van sommige zinnen uit de BR ook eens onder de loep moeten worden genomen!
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #48 Gepost op: 25 februari 2016, 18:53:52
Citaat van: kaasje link=msg=1408750 date=1456393562
Daarnaast moet je eens bedenken hoe vaak je als diender gebruik maakt van je vrijstellingen. Eigenlijk is het werk niet te doen zonder.

En daarom moet je als politieambtenaar zonder rijopleiding niet achter het stuur van een surveillanceauto plaatsnemen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #49 Gepost op: 25 februari 2016, 20:07:48
Citaat van: scorpio link=msg=1408847 date=1456422832
En daarom moet je als politieambtenaar zonder rijopleiding niet achter het stuur van een surveillanceauto plaatsnemen.

Helemaal mee eens.... de loyaliteit van de werknemer wordt genadeloos om zeep geholpen als het fout gaat.... Dan zegt de werkgever namelijk direct iets over eigen verantwoordelijkheid ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !