In Hollands Midden rijd bij elke melding "gebouwbrand" een redvoertuig mee. Ik geloof dat dat inderdaad niet in elke regio standaard is.
Klopt, ik durf het zelfs om te draaien: HM wijkt af van de standaard, namelijk 1 TS voor een eengezinswoning, door een HW extra mee te sturen.
Ik vind dat een redvoertuig belangrijker is als een TW. Als deze niet tegelijkertijd te bemannen zijn door 1 kazerne dan komt de TW maar van een andere kazerne, het redvoertuig heeft 1e prioriteit. Bij een beetje woningbrand heb je genoeg water op je TS om de eerste inzet mee te doen.
In dezelfde redenering heeft een TS ook genoeg ladders om een eerste redding mee te doen...... Ik ben wel benieuwd waarom jij als preventist juist pleit voor de standaard inzet van een HW bij een eengezinswoning. Dat strookt m.i. niet met allerlei regelgeving en leidraden. Een woningbrand wordt namelijk just gezien als het maatgevende scenario voor een TS. Tevens zou dat (kort door de bocht) betekenen dat in elk brandweerpost waar een TS staat, ook een HW zou moeten komen te staan. De opkomsttijden dienen dan namelijk gelijk te zijn, conform Besluit VR.