Middelbrand (woning - vrouw overleden) Weytakkers - Emmen 17-02-2016

Auteur Topic: Middelbrand (woning - vrouw overleden) Weytakkers - Emmen 17-02-2016  (gelezen 5319 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 19 februari 2016, 11:31:21
Tja, dat is meteen het volgende probleem. Steeds meer woonwijken worden autoluw gemaakt. Dat is lekker veilig wonen, de kindertjes kunnen veilig op straat spelen. Iedereen kan veilig door de wijk fietsen, lekker veilig allemaal. Maar als brandweer zijnde mag je blij zijn als je al met de TS bij een woning kan komen, laat staan met een redvoertuig want die hebben gewoon hun ruimte nodig. Let wel, dit speelt al bij de oudere woonwijken!!

Dan de meerwaarde van een redvoertuig. Prima om hem in te zetten, zeker als personen buiten op het balkon staan en zo in de korf kunnen stappen. Anders zul je nog steeds naar binnen moeten om personen te gaan zoeken. En de brand deze week in Bilthoven geeft aan dat mensen echt niet midden in de nacht enkel boven te vinden zijn. Die zijn dan ook gewoon nog beneden, vaak omdat ze nog getracht hebben om te vluchten. De brand in Bilthoven geeft ook al snel weer dat je als brandweer gewoon het nakijken kunt hebben, simpelweg omdat het te heet is om naar binnen te gaan.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #21 Gepost op: 19 februari 2016, 11:46:40
Citaat van: Peter71 link=msg=1407327 date=1455869911
Het inzetvoorstel van een regio bepaald wat er gaat rijden bij een woningbrand. Hier in Utrecht rijd er in beginsel ook alleen maar een TS, en in de meeste gevallen volstaat die ene TS. In de andere gevallen vraagt de bevelvoerder om een redvoertuig. Of het moet volgens inzetvoorstel meteen zo zijn dat er een RV aangekoppeld wordt. Bij rieten daken, hoogbouw en de oude binnensteden.
Vaak zie je dat een RV werkloos bij een woningbrand staat, dus waarom zou je hem meteen mee nemen en niet gewoon binnen laten.
Gaat een bevelvoerder het vermoeden krijgen dat hij een RV nodig gaat hebben zal hij er echt om gaan vragen, die paar minuten extra maken dan ook het verschil niet meer. De eerste klap is toch voor de eerste TS, en dan is de ladder van de TS nog vaak veel sneller.

Van een inzetvoorstel kan je natuurliji altijd afwijken, het is slecht een voorstel. Een bevelvoerder kan natuurlijk nooit uitsluiten dat iedereen de woning uit is, dan toch handig om snachts een redvoertuig mee te sturen als je deze toch in je kazerne hebt staan waarvanuit je uitrukt.

Of een hw dan werkloos daar staat? Hoevaak rukt een TS uit voor een OMS wat loos is of staan er andere voertuigen werkloos te wachten bij andere incidenten. Hier gaat het ook om mensenlevens, dan liever toch 10x te vaak loos dan 1x te weinig als deze daadwerkelijk ingezet moet worden.

Die paar minuten extra maken dan niets uit? En met een ladder van een TS red je het ook wel? Ik wens je veel succes als je zelf voor deze situatie komt te staan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 19 februari 2016, 12:16:17
Citaat van: Fletwed link=msg=1407358 date=1455878800
Van een inzetvoorstel kan je natuurliji altijd afwijken, het is slecht een voorstel. Een bevelvoerder kan natuurlijk nooit uitsluiten dat iedereen de woning uit is, dan toch handig om snachts een redvoertuig mee te sturen als je deze toch in je kazerne hebt staan waarvanuit je uitrukt.

Of een hw dan werkloos daar staat? Hoevaak rukt een TS uit voor een OMS wat loos is of staan er andere voertuigen werkloos te wachten bij andere incidenten. Hier gaat het ook om mensenlevens, dan liever toch 10x te vaak loos dan 1x te weinig als deze daadwerkelijk ingezet moet worden.

Die paar minuten extra maken dan niets uit? En met een ladder van een TS red je het ook wel? Ik wens je veel succes als je zelf voor deze situatie komt te staan.
Lezen is niet echt je sterke kant hè? Ik schrijf dat een inzetvoorstel beschrijft wat er gaat rijden, en als een bevelvoerder een RV mee wil hebben is dat geen enkel probleem. Een TS met 6 man is de basiseenheid, als er al een slachtoffer binnen is is het direct hun taak om die te gaan zoeken. En omdat erg veel posten geen eens een redvoertuig op de post hebben staan, en deze uit een andere gemeente moet komen. Ben je zomaar 10 tot 15 minuten verder. In die tijd zul je als eerste eenheid wel je inzet moeten doen. Of ga je buiten staan wachten tot het redvoertuig er is?
We kunnen wel weer een vreselijk emotie verhaal gaan houden. Maar erg veel posten moeten het doen zonder directe inzet van een redvoertuig omdat deze uit een andere plaats moet komen, en dan al aan de klus beginnen. En die redding zal dan al vlot moeten gebeuren, anders ga je al snel over tot bergen. ::)


guest12562

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 19 februari 2016, 14:18:45
Ik mag hopen dat ze al deze argumenten gaan aanvoeren als men per se over wil gaan naar landelijke uitruk procedures, het is te triest om te constateren dat men alles maar gelijk wil trekken. Luister aub naar de werkvloer als het gaat om de uitrukvoorstellen en ga aub niet over tot standaardisatie, wat een ellende zie ik nu al af en toe voorbij komen.
Kan ook niet inschatten of dit bij dit incident heeft gespeeld, maar ik hou mijn hart vast.  98uiye


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #24 Gepost op: 19 februari 2016, 15:44:45
Citaat van: Breathe link=msg=1407383 date=1455887925
Ik mag hopen dat ze al deze argumenten gaan aanvoeren als men per se over wil gaan naar landelijke uitruk procedures, het is te triest om te constateren dat men alles maar gelijk wil trekken. Luister aub naar de werkvloer als het gaat om de uitrukvoorstellen en ga aub niet over tot standaardisatie, wat een ellende zie ik nu al af en toe voorbij komen.
Kan ook niet inschatten of dit bij dit incident heeft gespeeld, maar ik hou mijn hart vast.  98uiye
Ik zie het nog niet gebeuren dat men de uitrukvoorstellen landelijk 1 gaan maken. daarvoor zijn er teveel eilandjes en heilige huisjes.
En dan zou het gebeuren. Zou je er meteen gelukkig van worden? Het kan dus dan 2 kanten op. of de regio's die niet standaard uitrukken met het RV naar een woningbrand moeten dit wel gaan doen. Gaat een boel geld kosten.
Of de regio's die nu nog het RV standaard mee nemen naar een woningbrand gaan dat niet meer doen, conform die landelijke voorstellen. Ik weet niet wat je liever hebt. optie 1 zie ik niet zomaar gebeuren, eerder optie2. Laat de regio's dit zelf invullen wat zij nodig achten.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #25 Gepost op: 19 februari 2016, 19:21:34
Geen idee maar dat is de discussie hier ook niet. Je weet namelijk nooit van te voren of een bepaald voertuig bij een bepaald incident meerwaarde heeft. Maar een aantal regio's heeft bepaald dat ze die kans groot achten en hebben en RV dus in de uitrukvoorstellen meegenomen.

Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1407341 date=1455874283
Had een redvoertuig een meerwaarde gehad bij deze brand? Ik betwijfel of het voertuig de woning wel kan bereiken. Is er iemand plaatselijk bekend en weet of het bakje van de AL bijv. het raam op de eerste verdieping kan bereiken?

De meldingkwalificaties zijn al landelijk heb ik begrepen dus sluit niet uit dat er voor de uitrukvoorstellen landelijke richtlijnen komen. Of die dan gevolgd worden is aan de regio's. Je moet hier ook niet te rigide mee omgaan maar risicogericht.

Citaat van: Peter71 link=msg=1407398 date=1455893085
Ik zie het nog niet gebeuren dat men de uitrukvoorstellen landelijk 1 gaan maken. daarvoor zijn er teveel eilandjes en heilige huisjes.
En dan zou het gebeuren. Zou je er meteen gelukkig van worden? Het kan dus dan 2 kanten op. of de regio's die niet standaard uitrukken met het RV naar een woningbrand moeten dit wel gaan doen. Gaat een boel geld kosten.
Of de regio's die nu nog het RV standaard mee nemen naar een woningbrand gaan dat niet meer doen, conform die landelijke voorstellen. Ik weet niet wat je liever hebt. optie 1 zie ik niet zomaar gebeuren, eerder optie2. Laat de regio's dit zelf invullen wat zij nodig achten.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #26 Gepost op: 19 februari 2016, 20:55:59

Vreselijk dit .
en meteen antwoord op een eerder gestelde vraag of er plek is om een hw neer te zetten.
Het zijn hier bijna allemaal zulke hofjes waar je door de bosjes bij de huizen moet komen.


http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/105900/Politie-gaat-uit-van-brandstichting-bij-dodelijke-brand-in-Emmen
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Firefigther165

  • Manschap B, duiker en duikploegleider
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 5
  • Kalmte kan je bewaren en rust kan je redden
Reactie #27 Gepost op: 19 februari 2016, 21:03:52
Citaat van: Peter71 link=msg=1407327 date=1455869911
Het inzetvoorstel van een regio bepaald wat er gaat rijden bij een woningbrand. Hier in Utrecht rijd er in beginsel ook alleen maar een TS, en in de meeste gevallen volstaat die ene TS. In de andere gevallen vraagt de bevelvoerder om een redvoertuig. Of het moet volgens inzetvoorstel meteen zo zijn dat er een RV aangekoppeld wordt. Bij rieten daken, hoogbouw en de oude binnensteden.
Vaak zie je dat een RV werkloos bij een woningbrand staat, dus waarom zou je hem meteen mee nemen en niet gewoon binnen laten.
Gaat een bevelvoerder het vermoeden krijgen dat hij een RV nodig gaat hebben zal hij er echt om gaan vragen, die paar minuten extra maken dan ook het verschil niet meer. De eerste klap is toch voor de eerste TS, en dan is de ladder van de TS nog vaak veel sneller.
Als de bevelvoerder het vermoeden heeft om rv ter plaatsen te hebben  dan is het eigenlijk al te laat. Gewoon standaard mee laten rijden en je kan altijd nog afschalen.
elke minuut telt toch in geval van brand. En dat een rv vaak werkloos staat ligt aan de bv ter plaatsen. Een rv kan ook gebruikt worden voor de veiligheid van eigen personeel door middel van een extra vluchtweg. En als de rv niet kan opstellen voor de deur dan is altijd handig extra handen te hebben voor de waterwinning of slangen uit te rollen zodat de ts bemanning zich volledig kan inzetten op de brand of redding.
[/quote]


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #28 Gepost op: 19 februari 2016, 21:48:58
Citaat van: Firefigther165 link=msg=1407496 date=1455912232
Als de bevelvoerder het vermoeden heeft om rv ter plaatsen te hebben  dan is het eigenlijk al te laat. Gewoon standaard mee laten rijden en je kan altijd nog afschalen.
elke minuut telt toch in geval van brand. En dat een rv vaak werkloos staat ligt aan de bv ter plaatsen. Een rv kan ook gebruikt worden voor de veiligheid van eigen personeel door middel van een extra vluchtweg. En als de rv niet kan opstellen voor de deur dan is altijd handig extra handen te hebben voor de waterwinning of slangen uit te rollen zodat de ts bemanning zich volledig kan inzetten op de brand of redding.

Helemaal mee eens, geen woord aan toe te voegen. Achteraf gezien zou je inderdaad meer handen nodig hebben gehad, 3 slachtoffers en dan met 6 of 8 op een TS houdt niet over... Heel triest dat er mogelijk sprake is van brandstichting.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #29 Gepost op: 19 februari 2016, 22:19:16
En weer een topic waar de emotie de boventoon voert, en men niet in staat is realistisch te kijken naar het incident. Ik geloof dat ik nu wel genoeg heb uitgelegd hoe het in veel regio's er aan toe gaat, en ook hoe het gaat met uitrukvoorstellen. Ik zou zeggen, schrijf een brief naar de beleidsmakers, vertel ze daar even dat elke post een redvoertuig moet hebben. Ik hoor graag hoe ze hebben gereageerd.