Ik ben aangesloten bij Hartslagnu en dus slechts een van die amateurs, die na een oproep (en constateren dat er geen ademhaling is), BLS gaan toepassen, tenzij de persoon overduidelijk niet meer in leven is (de bekende "beeldende" voorbeelden) of een niet reanimeren-penning draagt. Ik reageer op dit artikel, omdat het raakt aan de vraag: wat doe je mogelijk iemand aan door hem te reanimeren? Ik pas ook BLS toe als het een hoogbejaarde betreft of iemand met ernstige aandoeningen. Het is niet aan ons als leken om daarin een afweging te maken. Wij worden opgeroepen om onmiddelljk te gaan helpen en doen dat. Ik heb mij aangesloten bij Hartslagnu, omdat daarmee mogelijk een leven kan worden gered van iemand die daarna nog tientallen jaren mee kan, met goede kwaliteit van leven. Iemand met een defect aan het hart, waar iets aan te doen is. Daarbij zie ik bijvoorbeeld een veertiger of vijftiger voor mij, die midden in het leven staat en nog dolgraag verder wil. In die eerste zes minuten kan ik er mogelijk aan bijdragen dat kinderen niet hun ouder hoeven te missen, een man of vrouw niet zijn geliefde. Onvermijdelijke bijkomstigheid is echter, dat je wellicht ook iemand helpt in leven te blijven, voor wie dit niet meer hoeft. De ernstig zieke, de hoogbejaarde die er wel klaar mee is, maar niet zo'n penning heeft. Iemand die het een prima manier had gevonden om dood te gaan: zonder lijden. Hartstilstand en boem, weg. Of, ander scenario: je houdt iemand in leven die al over de zes minuten-grens heen is als je begint met BLS. Waarmee je eraan bijdraagt dat die persoon in het ergste geval zwaar gehandicapt verder moet. Situaties waarin voor mijzelf, als ik erin terecht zou komen, euthanasie in beeld komt. Toch kies ik ervoor om mee te doen aan Hartslagnu. Ik volg al jarenlang 2x per jaar een herhalingsavond en heb ervaren dat ik in de praktijk het hoofd koel houd en het technisch goed kan uitvoeren. Daarmee is voor mij niet meedoen geen optie meer. Achteraf horen dat iemand met bijv. een jong gezin is overleden aan een hartstilstand omdat de hulpdiensten er te laat bij waren, terwijl ik in de buurt was en er in twee minuten had kunnen zijn? Dat zou wel heel wrang zijn.