Bloedgroep aangeven?

Auteur Topic: Bloedgroep aangeven?  (gelezen 3361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 21 februari 2016, 21:26:13
Citaat van: GWB Foxtrot link=msg=1407619 date=1455978347

Ik had een vraag aan onze medische vrienden;

Ikzelf, en hoop collegae, hebben een patch op ons vest met daarop onze bloedgroep. Naar oud militair gebruik.

Nu is mijn vraag in hoeverre de medische bijstand daar wat mee doet? Ik zie tegenwoordig dat zelfs op de militaire herkenningsplaatjes (HePla) de bloedgroep niet meer word genoemd.

Dus.. Zin of onzin?

Onzin! Er is geen arts die een bepaalde bloedgroep aan jou zal toedienen omdat die op je jasje staat en de kruisproef voor het gemak maar achterwege laat.

Als je acuut bloed nodig hebt krijg je gewoon O negatief bloed van een zogenaamde universele donor. Ongekuist bloed dus.

Job45

• EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2016, 21:45:56
Citaat van: Expert link=msg=1407890 date=1456086373
Onzin! Er is geen arts die een bepaalde bloedgroep aan jou zal toedienen omdat die op je jasje staat en de kruisproef voor het gemak maar achterwege laat.

Als je acuut bloed nodig hebt krijg je gewoon O negatief bloed van een zogenaamde universele donor. Ongekuist bloed dus.
Berijpelijk, maar toch dragen veel militairen hun bloedgroep zichtbaar als patch of aan een kettinkje. Heeft dit dan nog enige meerwaarde, bijvoorbeeld op uitzending?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2016, 10:07:22
Citaat van: Job45 link=msg=1407894 date=1456087556
Berijpelijk, maar toch dragen veel militairen hun bloedgroep zichtbaar als patch of aan een kettinkje. Heeft dit dan nog enige meerwaarde, bijvoorbeeld op uitzending?

Tegenwoordig staat de bloedgroep niet meer op de HePla.