uniforme SIGMA/GHOR uniformen

Auteur Topic: uniforme SIGMA/GHOR uniformen  (gelezen 32830 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #90 Gepost op: 26 januari 2006, 10:28:34
Het officiele pak van de SIGMA is het rode kruis uniform alleen doordat dat door veel regio's als lastig wordt ervaring doordat de garage van de SIGMA vaak niet bij het rode kruis gebouw is en je je uniform dus niet daar neer kan hangen, hebben veel regio's voor een "eigen pak" gekozen alleen daar was geen richtlijn voor. Daarnaast heb je nog mensen van de EHBO die bij het SIGMA zitten en dus geen rode kruis pak hebben. Vandaar de wildgroei in SIGMA kleding.
Nurse powerrrrr


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #91 Gepost op: 26 januari 2006, 13:35:38
Het officiele pak van de SIGMA is het rode kruis uniform alleen doordat dat door veel regio's als lastig wordt ervaring doordat de garage van de SIGMA vaak niet bij het rode kruis gebouw is en je je uniform dus niet daar neer kan hangen, hebben veel regio's voor een "eigen pak" gekozen alleen daar was geen richtlijn voor. Daarnaast heb je nog mensen van de EHBO die bij het SIGMA zitten en dus geen rode kruis pak hebben. Vandaar de wildgroei in SIGMA kleding.

De ambu kleuren zijn gewoon praktisch want, afgezien van de jassen en bodywarmers (SIGMA op de rug), is reserve kleding op de ambulanceposten in grote mate aanwezig.
Toch fijn als je op de stage smerig geworden bent.

Economisch is het voordeel dat je alleen jassen en bodywarmers moet aanschaffen.

Op het moment dat de totale GNK in GHOR kleuren gaat lopen, dan is het probleem van de reserve kleding ook minder.


sigmash

  • Gast
Reactie #92 Gepost op: 26 januari 2006, 19:45:39
Ook ik blijf erbij dat kleding in ambu-kleuren het goedkoopste en herkenbaarste zijn. Voor het publiek en overige hulpdiensten ben je herkenbaar als deel van medische kolom en onderling kun je je onderscheiden van de medisch-meer-geschoolden met een duidelijke functieaanduiding op het uniform.

Maar ja, de raad van RGF-en schijnt een landelijke richtlijn te hebben geschreven die voor de GHOR de voorkeur geeft aan de kleuren geel met donker-groen. Persoonlijk vindt ik het donkergroen wel het voordeel hebben dat de broek minder gauw vuil wordt met opbouwen van de tent etc. Grootste nadeel wil ik weer de associaties met pantsoenendienst en dierenambulance noemen.
Dat men er in dezefde richtlijn voor heeft gekozen om de signaal kleur geel niet bij de schouders maar bij de buik te doen, is naar mijn mening dan weer hoogst onverstandig. Los van het feit dat ik het niet mooi vindt (esthetisch onverantwoord  :o) wordt het ook nog heel snel vuil daar.

Maar ja, het zijn ambtenaren en bureau-geleerden. Daar begin je toch niets tegen met je gezond boeren verstand. :-X


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #93 Gepost op: 26 januari 2006, 22:12:58
Die associaties met plantsoenendienst komen ook ruimschoots voor wanneer men met het ambulance-uniform in de openbare ruimte ziet  ;)  daar is een eventueel geel-groen GHOR uniform echt niet uniek in hoor.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #94 Gepost op: 27 januari 2006, 00:28:58
Die associaties met plantsoenendienst komen ook ruimschoots voor wanneer men met het ambulance-uniform in de openbare ruimte ziet  ;)  daar is een eventueel geel-groen GHOR uniform echt niet uniek in hoor.

Idd, en vraag het aan een willekeurige voorbijganger welke kleur de ambulance dienst aan heeft, niemand die het exact weet hoor! en de plantsoenendienst en de vuilnismannen lopen in elke stad weer in een andere kleur. Maar ga na wanneer gebruik je het uniform? in die situaties zal niemand verwachten dat je van de plantsoenendienst bent hoor! plus dat het op je rug staat en je nog een helm op je hoofd hebt! Het gaat er juist om dat het op een rampterrein juist duidelijk is voor de hulpverleners wie welke taak heeft!
Nurse powerrrrr


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #95 Gepost op: 27 januari 2006, 18:31:55
Die associaties met plantsoenendienst komen ook ruimschoots voor wanneer men met het ambulance-uniform in de openbare ruimte ziet  ;)  daar is een eventueel geel-groen GHOR uniform echt niet uniek in hoor.
Op het rampterrein kom je niet zo gauw mensen van de plantsoenendienst tegen die niet in de gaten hebben dat ze beter ergens anders kunnen gaan werken.
En een als een gewonde plansoenist hoeft echt niet bang te zijn dat hij niet geholpen wordt omdat men denkt dat hij tot hulpverleners behoort.


sigmash

  • Gast
Reactie #96 Gepost op: 28 januari 2006, 10:47:44
Eigenlijk zou men de signaal kleur geel in kleding exclusief moeten reserveren voor hulpverleners. En de signaal kleur oranje voor werkers op en langs de weg. Als ik ooit minister van BZK wordt.....  ;)


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #97 Gepost op: 29 januari 2006, 00:14:04
Eigenlijk zou men de signaal kleur geel in kleding exclusief moeten reserveren voor hulpverleners. En de signaal kleur oranje voor werkers op en langs de weg. Als ik ooit minister van BZK wordt.....  ;) 

dat is nou precies het probleem, elke minister wil graag de geschiedenis in gaan als de minister die de ultime oplossing heeft aangedragen.


Marc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 254
Reactie #98 Gepost op: 7 maart 2006, 11:52:46
Hallo,.

Vorige week hebben wij (sigma fryslan) ook een pas avond gehad voor de nieuwe kleding en veiligheidsschoenen.
Kleding wordt geleverd door vd putte medical. De volgende dingen moesten wij passen

- Werkhemd
- Fleeche trui
- Tshirt
- Polo
- Broek
- Jas, model parka
- Schoenen

Men is er nog niet over uit wat het wordt,.werkhemd of polo. Wel is het zeker dat al onze spulletjes afgeleverd worden in een sporttas van de GHOR in dezelfde kleurstelling als de kleding. Ook zitten in deze sporttas de spulletjes die normaal in je SIGMA vest zitten. Ik begreep ook dat wij een riem krijgen met het GHOR logo.
Wanneer de kleding wordt geleverd is nog niet bekend, maar wel op korte termijn geloof ik.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #99 Gepost op: 7 maart 2006, 15:36:32
Hallo,.

Vorige week hebben wij (sigma fryslan) ook een pas avond gehad voor de nieuwe kleding en veiligheidsschoenen.
Kleding wordt geleverd door vd putte medical. De volgende dingen moesten wij passen

- Werkhemd
- Fleeche trui
- Tshirt
- Polo
- Broek
- Jas, model parka
- Schoenen

Men is er nog niet over uit wat het wordt,.werkhemd of polo. Wel is het zeker dat al onze spulletjes afgeleverd worden in een sporttas van de GHOR in dezelfde kleurstelling als de kleding. Ook zitten in deze sporttas de spulletjes die normaal in je SIGMA vest zitten. Ik begreep ook dat wij een riem krijgen met het GHOR logo.
Wanneer de kleding wordt geleverd is nog niet bekend, maar wel op korte termijn geloof ik.

fotootje als het zover is he???
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN