GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote hulpverlening (botsing trein / hoogwerker) Het Lage Veld - Dalfsen 23-02-2016  (gelezen 32452 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Weet iemand waarom hier geen TIS (TreinIncidentScenario) gebruikt/genoemd is?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Treinincidentscenario
Zo te lezen was het voor enkele omwonenden die 112 belden, direct duidelijk wat er gebeurd was.
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


guest12562

  • Gast
Citaat van: ZMM832 link=msg=1408253 date=1456231493
Tsjah, en als het op een ander tijdstip was gebeurd terwijl de trein afgeladen zat met scholieren, met alle mogelijke gevolgen van dien?

Wel onderzoeken en er van leren lijkt me, zodat men dit in de toekomst hopelijk kan voorkomen, er zijn vast wel plekken elders in NL dat men met vergelijkbaar materieel langs het spoor komt.

Wat als, tja dan kan ik nog heel veel incidenten onderzoeken die net niet of niet zijn gebeurd.

Laten we het erop houden dan we van mening verschilen ;) O0


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: ZMM832 link=msg=1408253 date=1456231493
Tsjah, en als het op een ander tijdstip was gebeurd terwijl de trein afgeladen zat met scholieren, met alle mogelijke gevolgen van dien?

Ze halen niet eens in het hoofd om het er maar over te hebben wat er zou gebeuren als het een volle dubbeldekstrein met 140 km/u tegen een touringcar was geweest vanochtend in de randstad.

Laten we er maar op houden dat Nederland leunt op de factor geluk. Als een brugdeel uit kranen valt op huizen niemand gewond. Een treinontsporing waarbij de monutastichting met de lokale EHBO-club de klus had kunnen klaren.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
VR IJsselland ‏@VRIJsselland  9 minuten geleden
Hulpdiensten afgeschaald n.a.v. ernstig treinongeval #Dalfsen. Communicatie vanaf nu via gemeente Dalfsen,  tel 14 0529. Einde berichtgeving
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Thor link=msg=1408240 date=1456229108
Waar en hoe vaak komt het in Nederland voor dat bij enkelspoor na een passage van de ene kant vrij snel een trein van de andere kant komt ?
Staan er hier bij dit enkelspoor de van het dubbelspoor wel bekende waarschuwingsborden: Wacht.............er kan nog een trein komen!
Hieronder een link naar de betreffende overgang en daar ontwaren we de door u aangehaalde borden.
https://www.google.nl/maps/place/Het+Lageveld+3,+7722+HV+Dalfsen/@52.501775,6.324375,3a,75y,90t/data=!3m8!1e2!3m6!1s-7f8lt9JCenE%2FVTPRO2BJrzI%2FAAAAAAABZQU%2FDRN7KRTrCm4!2e4!3e12!6s%2F%2Flh3.googleusercontent.com%2F-7f8lt9JCenE%2FVTPRO2BJrzI%2FAAAAAAABZQU%2FDRN7KRTrCm4%2Fs203-k-no%2F!7i2048!8i1366!4m2!3m1!1s0x47c7e248022d4beb:0x81c9fe03b3c3ffd3

bron: foto uit GoogleMaps


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Thor link=msg=1408227 date=1456227203
...............Is die hoogwerker normaal doorgereden en kwam toen het rode licht of is er iets afgeslagen of is dat apparaat soms blijven steken.
De machinist van de hoogwerker is er waarschijnlijk tijdig af gesprongen gelet op de gewonden en verwondingen.
Ik zie foto's met het kraandeel in het weiland in een "uitgeschoven positie". Kan dit door het ongeval komen?
Zo niet, dan heeft hij niet gereden of niet normaal de overgang gepasseerd.

PS in uitgeschoven toestand komt hij natuurlijk ook niet de bovenleiding langs
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Bollie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Het heeft natuurlijk met het gewicht te maken. De GTW is een vrij lichte trein (vandaar de term light rail), en dat soort treinen blijken vaak niet bestand tegen een zwaar voertuig zoals de zware hoogwerker of een dumptruck . Mocht je daar en tegen bijv. een NS 1700 ervoor hebben lopen dan is het "relatief" licht ongeval want die is zo zwaar daar gaat een zwaar voertuig zoals de rups die eerder in de topic stond niks tegen doen en word compleet vermorzeld.

Ik vind het verschrikkelijk voor die machinist die is overleden....


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Citaat van: bart007 link=msg=1408269 date=1456233848
Ik zie foto's met het kraandeel in het weiland in een "uitgeschoven positie". Kan dit door het ongeval komen?
Zo niet, dan heeft hij niet gereden of niet normaal de overgang gepasseerd.

PS in uitgeschoven toestand komt hij natuurlijk ook niet de bovenleiding langs

Waarschijnlijk heeft hij in deels uitgeschoven positie gereden, dat is met dit soort hoogwerkers (helaas) mogelijk. De hoogwerker omhoog steken is binnen 5 meter van het spoor niet toegestaan in verband met spanning voerende delen.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Citaat van: Thor link=msg=1408240 date=1456229108
Waar en hoe vaak komt het in Nederland voor dat bij enkelspoor na een passage van de ene kant vrij snel een trein van de andere kant komt ?
Staan er hier bij dit enkelspoor de van het dubbelspoor wel bekende waarschuwingsborden: Wacht.............er kan nog een trein komen!

Afhankelijk van wat jij vrij snel vindt, is het in Nederland niet mogelijk dat dit binnen enkele minuten zal zijn. In het snelste geval ligt de overweg vlakbij een wissel. Hier moet de ene trein compleet doorheen, het spoor wordt vrijgegeven, het wissel kan omgesteld worden, daarna kan een nieuwe rijweg ingesteld worden en kan de overweg weer gaan sluiten. Dan hebben we het toch al snel over anderhalf a 2 minuten voor de trein zich in beweging zet richting de overweg.
A train can never carry as much as the track beneath it.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: vuurbal link=msg=1408222 date=1456226811
De Flirt stellen hebben zogenaamde Jacobsdraaistellen. dat betekend dat 2 bakken rusten op 1 draaistel. hierdoor word een gewichtsbesparing bereikt en je hebt minder assen, dus minder weerstand dus minder energieverbruik. De TGV is ook zo alleen de koppen, waar de motor in liggen zijn 2x2 assig. opzich een heel veilig systeem, maar als de boel omgaat, dan gaat alles om, al is de kans dat het om gaat vrij klein. zoals al eerder geschreven hier, een hoogwerker heeft een hoog basis gewicht in het chasis, hierdoor kan de bovenwagen van de hoogwerker worden losgeslagen van het rupsstel dat dan onder de trein schiet en het geheel schuin uit het spoor werpt en dan gaat hij op zijn kant. is ook duidelijk te zien, hoogwerker licht links van de rijrichting, kop van de trein rechts.
Op deze lijn rijden geen FLIRT treinstellen maar SPURT de ARRIVA variant van de GTW deze treinen hebben geen Jacob draaistellen.
De modulair opgebouwde treinen bestaan uit een aandrijfmodule met aan beide zijden een stuurstandrijtuig. Er kunnen naar wens extra rijtuigen tussen geplaatst worden. Een GTW is "zwevend geleed": ieder rijtuig heeft aan één uiteinde een draaistel en hangt aan het andere uiteinde aan de aandrijfmodule of aan het volgende rijtuig.

Dit is ook op een van de foto's in dit artikel te zien :
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=238604&cat=1#