GRIP 1 Zeer grote brand (industrie) Zwaferdinksweg - Losser 25-02-2016

Auteur Topic: GRIP 1 Zeer grote brand (industrie) Zwaferdinksweg - Losser 25-02-2016  (gelezen 13257 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #50 Gepost op: 26 februari 2016, 11:35:40
Citaat van: Danny722 link=msg=1408753 date=1456394216
Nu heeft de Brandweer Twente op bijna alle kazernes de tweede TS weggehaald. Wat me nu opvalt is dat Enschede, Almelo en Oldenzaal 'leeg' zijn en bijvoorbeeld Hengelo (heeft die post overdag 2x TS inzetbaar?) een enorm gebied heeft als eerste (en relatief lange tijd enige) TS. Hoe wordt de restdekking geregeld?
Niet alle herbezettingen worden gealarmeerd via de pagers. Er is ook een communicator systeem voor herbezetting, alarmering via telefoon.
Dat de kazernes dus leeg zijn, omdat de eerste TS weg is houdt niet per definitie in dat deze buiten dienst staan!


k.schluter

  • Centralist - Bevelvoerder
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • En uit...
Reactie #51 Gepost op: 26 februari 2016, 11:46:44
Oef... jullie zijn allemaal wel goed in speculeren zeg....

Reken er maar op dat de restdekking goed geregeld was.


guest12562

  • Gast
Reactie #52 Gepost op: 26 februari 2016, 17:58:11
Citaat van: k.schluter link=msg=1409025 date=1456483604
Oef... jullie zijn allemaal wel goed in speculeren zeg....

Reken er maar op dat de restdekking goed geregeld was.

Mss is het speculeren, maar de vraag is legitiem volgens mij, want als men op veel plekken voertuigen weghaalt is het de vraag of de restdekking rond is en zo ja hoe geregeld.
Dus mag je als burger je afvragen of dit zo is en zo ja hoe gaat dat in zijn werk dan?


PBees

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 408
Reactie #53 Gepost op: 26 februari 2016, 18:10:24
Citaat van: Peter71 link=msg=1408961 date=1456469709
Het is een bewuste keuze om een dekkingsplan te maken wat niet uitgaat van gelijktijdigheid. Zouden ze namelijk wel uitgaan van gelijktijdige incidenten zouden er of posten bij moeten, of voertuigen erbij moeten. Zodat je altijd en overal je slagkracht behouden blijft. Het gaat tot nu toe altijd goed, tot dat.... En het leegtrekken van een halve regio behoord daar net zo onder, men geloofd niet in gelijktijdige incidenten. Terwijl het leven tijdens een zeer groot incident gewoon door gaat. ::)
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1408856 date=1456425289
Het is wel slecht gesteld als je bij een inzet met 4x TS al restdekkingsproblemen krijgt. Maarja, in het dekkingsplan gaan we niet uit van gelijktijdighed. En als we onze dekkingsplannen daar niet op instellen gebeurd het ook niet denkt men.

Volgens mij moet er wel degelijk uit gegaan worden van gelijktijdige incidenten. In welke mate dat kan is natuurlijk afhankelijk van hoe groot een regio is. Een kleien regio kan natuurlijk minder  behappen maar daar zijn de afstanden naar bijstand verlenende buurregios meestal weer kleiner. Bij ons wordt over het algemeen "Haasje over"gedaan. Eerste peloton  meest nabije posten, voor meer eenheden worden dan een paar posten overgeslagen

Ik tel in Twenthe zo snel 27 posten. Meer dan genoeg om meerdere incidenten aan te kunnen denk ik. Zo  is de Lutte  hier overgeslagen.  Borne voor herbezetting  opgeroepen. Denekamp overgeslagen en Ootmarsum gealarmeerd. Enige onlogische wat ik heb kunnen ontdekken is waarom niet Oldenzaal thuis laten en De Lutte alarmeren en waarom niet Boekelo in plaats van beide posten in Enschede.  Maar als ik het kaartje zo zie  denk ik niet dat er veel mis is.
Citaat
Het is wel bijzonder. Als brandweer kom je pas in actie als alles mis is gegaan. De brandweer zelf is echter niet meer voorbereid voor alles wat er mis kan gaan.  ::)
Er is ook in het verleden nooit sprake van geweest dat de brandweer was "voorbereid voor alles wat er mis kan gaan".


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #54 Gepost op: 26 februari 2016, 21:52:09
Maar wel wordt er nu nagedacht over vrijwilligers, restdekking enz vanaf de Leidse kazernes.

Citaat van: KCLDP link=msg=1408940 date=1456439542
Hier in Hollands-Midden werkt men ook zo. Gelijktijdigheid bestaat niet volgens de hogere heren, maar in werkelijkheid bestaat het wel degelijk. Toch doet men er doodleuk niks mee. Tis gewoon wachten tot het een keer fout gaat. Ook hier bijna overal de tweede TS weg. En over een paar jaar ook nog twee kazernes weg rondom een grote stad met risico.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #55 Gepost op: 26 februari 2016, 22:03:37
Citaat van: PBees link=msg=1409164 date=1456506624
Volgens mij moet er wel degelijk uit gegaan worden van gelijktijdige incidenten. In welke mate dat kan is natuurlijk afhankelijk van hoe groot een regio is. Een kleien regio kan natuurlijk minder  behappen maar daar zijn de afstanden naar bijstand verlenende buurregios meestal weer kleiner. Bij ons wordt over het algemeen "Haasje over"gedaan. Eerste peloton  meest nabije posten, voor meer eenheden worden dan een paar posten overgeslagen

Ik tel in Twenthe zo snel 27 posten. Meer dan genoeg om meerdere incidenten aan te kunnen denk ik. Zo  is de Lutte  hier overgeslagen.  Borne voor herbezetting  opgeroepen. Denekamp overgeslagen en Ootmarsum gealarmeerd. Enige onlogische wat ik heb kunnen ontdekken is waarom niet Oldenzaal thuis laten en De Lutte alarmeren en waarom niet Boekelo in plaats van beide posten in Enschede.  Maar als ik het kaartje zo zie  denk ik niet dat er veel mis is.Er is ook in het verleden nooit sprake van geweest dat de brandweer was "voorbereid voor alles wat er mis kan gaan".


Denk dat Enshede (2x) is gekomen ipv Boekelo, hoofdpost en noord hebben beroeps en zijn daarmee sneller uitgerukt en sneller TP, scheelt je weer 2x minimaal 5 minuten.


tygerpower

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 543
Reactie #56 Gepost op: 26 februari 2016, 22:36:00
Citaat van: k.schluter link=msg=1409025 date=1456483604
Oef... jullie zijn allemaal wel goed in speculeren zeg....

Reken er maar op dat de restdekking goed geregeld was.

speculeren gaat zeker altijd goed op openbare Fora.

Mijn vraag aan u als Centralist Twente zijnde hoe word de herbezetting geregeld? dat de communicator belt weet ik en  weet namelijk dat bij een aantal kazernes nog een 2e auto op de post staat. maar word deze dan verplaatst naar een desbetreffende kazerne? of komen er tankautospuiten uit de reserve vloot?


k.schluter

  • Centralist - Bevelvoerder
  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
  • En uit...
Reactie #57 Gepost op: 27 februari 2016, 10:41:53
In deze situatie is Hengelo Centrum op Enschede gepositioneerd.
Borne vanuit de eigen kazerne gekazerneerd voor gebied Hengelo en Almelo herbezet met een 2e auto.
Daarnaast kon één van de gealarmeerde TS'en niet uitrukken, daar is voor door gealarmeerd. Later kon deze TS wel weer uitrukken en stond dus voor rest dekking in het gebied. Denekamp in de alarmering overgeslagen om ook restdekking te bieden.

Prio1 alarmeringen gaan altijd volgens de kazerne volgorde tabel. Snelste hulp moet worden geboden.
Daarna word er gekeken voor herverdeling of andere kazernes alarmeren als het om bijstand gaat.

De personen die goed hebben mee gekeken in de P2000 monitoring hebben ook gezien dat er tijdens het incident een aantal extra incidenten waren. Incidenten die waar we op dat moment niet op zaten te wachten. Deze zijn o.a door herbezetting en positionering zonder bijzonderheden behandeld.

Daarnaast was er een directe lijn met de Duitse collega's die altijd genegen zijn om bijstand te verlenen.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #58 Gepost op: 27 februari 2016, 10:52:29
Dank voor deze toelichting. Het blijkt wel weer dat als je niet van alle (inside) informatie op de hoogte bent je niet kunt oordelen over de situatie in casu de herbezetting.

^RAdeR


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #59 Gepost op: 27 februari 2016, 11:13:31
Citaat van: k.schluter link=msg=1409275 date=1456566113
In deze situatie is Hengelo Centrum op Enschede gepositioneerd.
Borne vanuit de eigen kazerne gekazerneerd voor gebied Hengelo en Almelo herbezet met een 2e auto.
Daarnaast kon één van de gealarmeerde TS'en niet uitrukken, daar is voor door gealarmeerd. Later kon deze TS wel weer uitrukken en stond dus voor rest dekking in het gebied. Denekamp in de alarmering overgeslagen om ook restdekking te bieden.

Prio1 alarmeringen gaan altijd volgens de kazerne volgorde tabel. Snelste hulp moet worden geboden.
Daarna word er gekeken voor herverdeling of andere kazernes alarmeren als het om bijstand gaat.

De personen die goed hebben mee gekeken in de P2000 monitoring hebben ook gezien dat er tijdens het incident een aantal extra incidenten waren. Incidenten die waar we op dat moment niet op zaten te wachten. Deze zijn o.a door herbezetting en positionering zonder bijzonderheden behandeld.

Daarnaast was er een directe lijn met de Duitse collega's die altijd genegen zijn om bijstand te verlenen.

En dat zijn heldere antwoorden! Dank voor de toelichting. In het geval van herbezetting van het tweede voertuig van een post, houdt dat dan in dat er een TS wordt gebruikt die normaal gesproken buiten dienst staat? Dat vind ik ook het mooie aan de slagkrachtkazernes in Rotterdam; bij een incident wordt de operationele sterkte gewoon weer op peil gebracht met extra TS.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding