Waarschijnlijk was het indrukken van de SOS knop inderdaad een tikje te zwaar voor de situatie. Die knop is voor wanneer je in levensgevaar bent, het staat gelijk aan bellen naar 112.
Het voordeel van die SPOT is dat er ook een tweede knop op zit, een hulp knop. Dan wordt er ook hulp ingeschakeld, afhankelijk van op voorhand gemaakte afspreken. Dan zou er ook binnen enkele uren hulp geweest kunnen zijn. Vergelijkbaar met Pan-pan in de luchtvaart.
Het is dus goed dat ze alarm hebben geslagen zoals de Noorse hulpverleners zeggen, maar het had waarschijnlijk wel beter geweest als ze dat via Help gedaan hadden in plaats van via de SOS knop.
Wanneer het te lang duurde en er geen veilige schuilplaats was kon er altijd nog op SOS gedrukt worden.
Het nadeel van SPOT is wel dat het een commercieel systeem is. Je moet een abonnement hebben en de zenders zijn technisch niet zo goed als het alternatief cospas-sarsat.
Cospas-sarsat is een internationaal systeem voor SAR. Waar ondermeer vliegtuigen en schepen gebruik van maken.(EPIRBs. ELTs en PLBs werken hier mee).
Dat systeem is technisch beter, en het is publiek in plaats van commercieel. Nadeel is wel dat je daarbij alleen een SOS knop hebt en geen andere meldingen kunt geven.