MICU en optische en geluidsignalen

Auteur Topic: MICU en optische en geluidsignalen  (gelezen 10176 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HSK-119

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
    • Reddingsbrigade Heemskerk
Gepost op: 27 februari 2016, 12:24:04
Ik was op youtube maar eens wat gaan bekijken van die prachtige mobiele intensive-care units van de ambulancedienst. Het viel mij op dat deze wagens zowel met een politie als met een brandweersirene zijn uitgerust. ook kunnen ze deze tegeljjkertijd aanzetten. Maar in de wet staat toch dat het een tweetonige hoorn moet zijn? Nu zijn het er 4. Mag dat wel?
Puur interesse hoor want ik vind het in de eerste plaats gewoon een prachtig apparaat en ik ben trots dst we dat in Nederland hebben!




CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2016, 23:50:21


Ik was op youtube maar eens wat gaan bekijken van die prachtige mobiele intensive-care units van de ambulancedienst. Het viel mij op dat deze wagens zowel met een politie als met een brandweersirene zijn uitgerust. ook kunnen ze deze tegeljjkertijd aanzetten. Maar in de wet staat toch dat het een tweetonige hoorn moet zijn? Nu zijn het er 4. Mag dat wel?
Puur interesse hoor want ik vind het in de eerste plaats gewoon een prachtig apparaat en ik ben trots dst we dat in Nederland hebben!

Je bedoelt die electrische 2 toon sirene en die 2 toon luchthoorns?
Die hebben nog steeds maar 2 toonhoogtes. Electrisch is alleen minder hard.


HSK-119

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
    • Reddingsbrigade Heemskerk
Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2016, 13:38:17
Ja ik zag in deze video:
dat eerst de elektrische hoorn gebruikt werd met 2 tonen en daarna de luchthoorns erbij bij gevaarlijke punten. Het zijn echter wel 2 andere toonhoogtes waardoor je een heel orkest aan geluiden krijgt


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2016, 13:51:21
En desondanks zie je op 5.31 min nog een iemand snel even voor de Micu schieten. Ik zeg standaard Martin Hoorns aan.

Delta00


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,403
Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2016, 14:56:24
Martin overdag en de electronische voor 's-nachts?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2016, 15:23:19
Citaat van: Delta00 link=msg=1409503 date=1456663881
En desondanks zie je op 5.31 min nog een iemand snel even voor de Micu schieten. Ik zeg standaard Martin Hoorns aan.

Delta00

Het gaat hier niet om een brandweerwagen oid. Er ligt een kritiek zieke patiënt achterin en daar is een intensivecare team mee bezig, dan wil je zoveel mogelijk rust hebben. Een ambulancechauffeur kan prima inschatten hoeveel herrie hij of zij nodig heeft om door het verkeer te komen.


guest8310

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2016, 16:53:03
Precies. "Martinhoorns standaard aan" is leuk voor zo'n wagen in rode uitvoering met 6 enthousiatelingen aan boord, als de wagen heel gekleurd is ligt er een (kritieke) patiënt achterin een wil je juist zo min mogelijk herrie. Zo'n rit is een behoorlijke belasting voor de patiënt, de sirene heeft hier een extra nadelige invloed op. Het lichaam reageert vaak meetbaar op de stress veroorzaakt door de sirenes  (bijvoorbeeld versnelling hartslag), met de extra luide hoorns wordt dat alleen maar erger.
Het liefste rij je met sommige patiënten helemaal zonder sirenes, maar soms kan je niet anders en moet alles aan. Los van de regeltjes die we allemaal kennen..


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2016, 17:35:14
Kwestie van de wagen goed isoleren toch, lijkt me niet al te moeilijk.
Inderdaad een grote wagen, weliswaar niet met zes " rode " enthousiastelingen, maar wel groot.
Je ziet het effect toch op 5.31 en ja Martin hoorns maken meer indruk dan de huidige elektronische signalen.

Delta00


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2016, 18:17:38
Citaat van: -Joost- link=msg=1409513 date=1456669399
Het gaat hier niet om een brandweerwagen oid. Er ligt een kritiek zieke patiënt achterin en daar is een intensivecare team mee bezig, dan wil je zoveel mogelijk rust hebben. Een ambulancechauffeur kan prima inschatten hoeveel herrie hij of zij nodig heeft om door het verkeer te komen.

Er ligt niet altijd een kritieke patient in de MICU, veelal is men ook onderweg naar een ziekenhuis om die kritieke patient op te halen, dan kan de micu chauffeur wat harder rijden en de bochten iets sneller/korter nemen dan wanneer er een patient(je) aan boord is, dan wordt er veelal maar 80-90 gereden. Aangeien de micu minder comfortabel is dan een ambulance, maar er een trolley met patient en apparatuur wordt vervoerd die rond de 400 kg weegt gaat dit alles in een vrachtwagen=micu.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2016, 18:20:58
Citaat van: Delta00 link=msg=1409540 date=1456677314
Kwestie van de wagen goed isoleren toch, lijkt me niet al te moeilijk.
Inderdaad een grote wagen, weliswaar niet met zes " rode " enthousiastelingen, maar wel groot.
Je ziet het effect toch op 5.31 en ja Martin hoorns maken meer indruk dan de huidige elektronische signalen.

Delta00
 volledig isoleren is dus wel moeilijk, en overal martin hoorns aanzetten werkt gewenning in de hand, daar is die martin hoorn niet voor bedoeld, die is bedoel voor kruisingen en  verkeersdeelnemers die (on)bewust gevaar opleveren door niet tijdig aan de kant te gaan en te stoppen. eigengereide eigenwijzen hou je altijd in dit land...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod