MICU en optische en geluidsignalen

Auteur Topic: MICU en optische en geluidsignalen  (gelezen 9786 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #30 Gepost op: 1 maart 2016, 23:13:35
Een Martin Horn, oftewel tweetonige luchthoorn heeft geen compressor van het voertuig nodig. De toeters hebben hun eigen compressor die gewoon door de elektrische installatie van de wagen gevoed wordt. Dus de reden dat alleen vrachtwagens ze hebben vanwege de luchtketels is onzin. Misschien verwarren jullie het met de BullHorn, of truckers luchthoorn(enkele toon) die vrachtwagens als claxon gebruiken. Die wordt inderdaad vaak aangesloten op de accessoire ketel van een vrachtwagen.
Dus elke personenwagen van de hulpdiensten kan een tweetonige luchthoorn krijgen. Voordeel is gewoon de veel betere herkenbaarheid en vermoedelijk grotere dracht van het geluid. Vooral chauffeurs die met Martin Horn en elektronische sirenes ervaring hebben zullen erkennen dat het verkeer eerder reageert als men de luchthoorns gebruikt. Nadeel is de hogere prijs, kwetsbare onderdelen, en bij verkeerde plaatsing, bijvoorbeeld het voertuig dak, het lawaai in de cabine.
https://www.youtube.com/watch?v=Bb__ON5Vqfc
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #31 Gepost op: 2 maart 2016, 07:51:08
Sinds de 3-toon van de ambu's is afgeschaft is de Martinhoorn ook voor de Ambu interessanter geworden.....


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #32 Gepost op: 2 maart 2016, 08:00:44
Wat tower-ladder zegt kan ik alleen maar bevestigen. Let op de volgende wagens:

https://www.youtube.com/watch?v=MOB5ubVLHdQ  de Audi Brandweer-OvD-wagen

https://www.youtube.com/watch?v=rJm01u45P1g  de BMW X3 Notarztwagen (toevallig een route kruisend die ik vrijwel dagelijks rijd).

Het is in Duitsland niet ongewoon om ambulances, maar dus ook kleinere wagens, met Martinhoorns te zien (en horen)  ;). Technisch geen enkel probleem.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #33 Gepost op: 2 maart 2016, 11:28:31
Citaat van: tower-ladder link=msg=1409992 date=1456870415
Een Martin Horn, oftewel tweetonige luchthoorn heeft geen compressor van het voertuig nodig. De toeters hebben hun eigen compressor die gewoon door de elektrische installatie van de wagen gevoed wordt. Dus de reden dat alleen vrachtwagens ze hebben vanwege de luchtketels is onzin. ..........
http://www.youtube.com/watch?v=Bb__ON5Vqfc

Thanks voor de uitleg en de video. Ik was er echt van overtuigd dat ze idd op de lucht van het voertuig werden aangesloten.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,334
Reactie #34 Gepost op: 2 maart 2016, 13:30:23
Citaat van: Heftrucker link=msg=1410026 date=1456901468
Sinds de 3-toon van de ambu's is afgeschaft is de Martinhoorn ook voor de Ambu interessanter geworden.....
En die was in de 70er jaren ook als Martinhoorn uitgevoerd.....


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #35 Gepost op: 2 maart 2016, 13:44:55
Citaat van: André Welten link=msg=1410097 date=1456921823
En die was in de 70er jaren ook als Martinhoorn uitgevoerd.....
https://www.youtube.com/watch?v=JVDAo146qNM  ;)
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #36 Gepost op: 2 maart 2016, 13:47:42
Citaat van: FlyingDutchman link=msg=1410102 date=1456922695
http://www.youtube.com/watch?v=JVDAo146qNM  ;)

Heerlijk "onheilspellend" geluidje. Mag wel weer terug van mij.


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #37 Gepost op: 2 maart 2016, 13:49:47
Ik ben miet zo heel technisch dus ik begrijp verder vrij weinig van wat hier gezegd wordt, maar ik geloof het!  ;D

Maar als ik het goed begrijp staat het plaatsen van Martin Hoorns (zowel in de techniek als de tactiek) volledig los van het type voertuig.

Wat ik dan niet begrijp is; waarom niet simpelweg de elektrische versneller iets harder laten klinken? Moet er voor een winst van 3 decibel nou echt een heel apart systeem ingebouwd worden?

En als het ook niet uitsluitend bedoeld is voor vrachtwagens, kan het dan ook zo zijn dat we (in theorie) golfjes of zelfs motoren gaan zien met Martin Hoorns? Wat zouden we hiervan vinden?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #38 Gepost op: 2 maart 2016, 14:04:50
Citaat van: LSPD link=msg=1410106 date=1456922987
En als het ook niet uitsluitend bedoeld is voor vrachtwagens, kan het dan ook zo zijn dat we (in theorie) golfjes of zelfs motoren gaan zien met Martin Hoorns? Wat zouden we hiervan vinden?

Een hulpverleningsvoertuig van welke tak van dienst dan ook kan mij niet genoeg herrie produceren op het moment dat ze dat nodig hebben om goed gehoord en dus ook gezien te worden. Dus ik zou er geen bezwaren tegen hebben.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #39 Gepost op: 2 maart 2016, 14:36:36
Citaat van: LSPD link=msg=1410106 date=1456922987
Ik ben miet zo heel technisch dus ik begrijp verder vrij weinig van wat hier gezegd wordt, maar ik geloof het!  ;D

Maar als ik het goed begrijp staat het plaatsen van Martin Hoorns (zowel in de techniek als de tactiek) volledig los van het type voertuig.

Wat ik dan niet begrijp is; waarom niet simpelweg de elektrische versneller iets harder laten klinken? Moet er voor een winst van 3 decibel nou echt een heel apart systeem ingebouwd worden?

En als het ook niet uitsluitend bedoeld is voor vrachtwagens, kan het dan ook zo zijn dat we (in theorie) golfjes of zelfs motoren gaan zien met Martin Hoorns? Wat zouden we hiervan vinden?

Bij wijze van spreken: Golfjes eventueel wel, motoren zeer waarschijnlijk niet. De laadsystemen (generatoren) en accus op motoren zijn van dien aard dat ze het voeden van een dikke Martincompressor @ 200W (zelfs op lopende motor en met een eventuele tweede accu) samen met overige verbruikers (ontsteking, verlichting) op langere duur niet aan zullen kunnen. En waar wil je zoiets kwijt op een motor? (Had al moeite met de Nautilus Compact compressorhoorn op mijn motor, en die trekt slechts 45 W maar kan ik ook niet continu gebruiken).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")