Vraagje uit nieuwsgierigheid: aan wie ga jij wat voorstellen? Ik moet het nog zien gebeuren dat de memo komt dat iemand van de gemeente vindt dat we solo naar buiten moeten.
Wie heeft gezegd dat ik bij een gemeente werk?
Wiki: De zeggenschap over de lokale inzet van politie blijft berusten bij het bevoegd gezag, dus bij de burgemeester en de officier van justitie. Deze twee partijen maken in de lokale 'driehoek' afspraken met de politie over de inzet. Daar wordt bepaald welke inzet aan vastgelegde prioriteiten wordt gegeven, op basis van het integrale veiligheidsplan van de gemeente en de landelijke prioriteiten.Solo als het kan, duo als het moet. Wij hebben de afspraak, ook met het OC, dat er minimaal 2 eenheden duo, worden geleverd. Verder is onze waterlijn 9 man.
Dat betekent dat, ik nog drie solo eenheden de straat op kan sturen. Dit gebeurd meestal in burger of op de motor. De twee anderen welke nog over zijn, zijn de opco en de senior binnen.
Een uitspraak naar mijn hart.
Wat zijn overigens OC, waterlijn, opco en senior? Heb wel een idee, maar hoor graag exact.
Een politicus die niet weet waar hij over praat. Welke agent kost er een ton per jaar??? Mochten we willen!!
Een politie auto <10K ?? heb je enig idee hoeveel een uitgeruste politieauto kost?
Leuk dat je de VS aanhaalt, maar ken je de ambtsinstructie ook daar? Weet je wat de AI in Nederland is? Dat is nogal een wezenlijk verschil. Net als het aantal agenten wat solo rondrijdt trouwens.
Wat een opwinding toch weer, is er een keer een politicus die zich met open vizier in het veld begeeft wordt hij afgeserveerd, jammer...
Kosten diender: zie
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=61484.0Denk ook aan loonkosten, opleidingen etc. je komt er makkelijk aan.
Kosten auto: Touran kost zo'n 500-600 per maand om te leasen:
http://directlease.nl/DLNl/nl/model.do?id=5786. Daarnaast nog wat aankleding, veel km's en zo.
En bij iemand die in elkaar geslagen wordt? Een overval die voor mn neus gebeurt, of een groep jongeren die vervelend zijn? Moet ik dan zeggen, wacht even jongens... de backup is onderweg! Wat denkt de burger dan van mij? Die zien politie en verwachten direct handelen. Je aanrijdtijden ga je hiermee dus niet verminderen.
Dat moet je zeggen, inderdaad, liefst door de dakluidspreker, als het écht te link is. De dader zal in 90% van de gevallen direct wegrennen, jij er per auto of motor achteraan, uiteraard. Natuurlijk gaat dat te voet soms beter, tenzij hij ook in zijn auto of op zijn fiets stapt. Je aanrijdende collega kan hem in zo'n 50% van de gevallen zelfs tegemoet rijden en afsnijden. Allemaal voordelen. Grootste voordeel: 50% meer kans dat je dit incident
sowieso bent tegengekomen: twee auto's: dubbele kansen.
Nadelen? Ik zie ze niet. Nou ja, misschien was je met z;n tweeën uit de auto gesprongen en had je een fatale klap/steek kunnen voorkomen, zou kunnen. Mijn intuïtie zegt me dat als je van alle voor-/nadelen een matrix maakt dat je 90% voordelen zult zien.
Agenten hier solo laten rijden lijkt mij prima, MAAR dan ook met verdubbeld wagenpark, oftewel evenveel agenten in een gebied, maar verdubbel de wagens die ze tot hun beschikking hebben.
Ik denk niet dat dat goedkoper is.
Uiteraard moeten er voor dit plan veel meer voertuigen beschikbaar worden gesteld. Je zou dit evt. kunnen betalen door ipv. 1 agent
extra aan te nemen 10 voertuigen te kopen. Maw.: je verliest een agent en krijgt er 10 extra ogen/oren/posities voor terug. Met de bevolkingsgroei zal het korps toch moeten uitbreiden. Daar is waarschijnlijk geen geld voor, anders dan op deze manier. Voor de duidelijkheid: ik ben niet voor het ontslaan van agenten, mocht iemand dat er in lezen.
Er zijn proeven gedaan, met verdeeld succes. Ik ben zelf ook geen tegenstander van solo surveillance, en doe het regelmatig, maar ik zie een hoop mitsen en maren alvorens dit groots in te gaan voeren.
Welke dan, anders dan dat er veel meer voertuigen moeten komen (zie boven)?
Niet voor niets dat in bijv de VS ook een overgang is naar duo.
Interessant. Bronnen?