Eén agent per auto? (solo-surveillance)

Auteur Topic: Eén agent per auto? (solo-surveillance)  (gelezen 11431 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Gepost op: 29 februari 2016, 16:53:56
Beste mensen,

in de VS zie je op grote schaal een agent per auto zitten, en ook zo op straat (dus niet in de gebruikelijke koppels, zoals hier, hoewel niet altijd). Terwijl het daar echt wel wat gevaarlijker is dan hier (vergelijk alleen al het aantal cop killings: in 2015 in de VS 129. Dat zouden er omgerekend naar NL maatstaven 7 zijn en daar komen wij gelukkig niet aan).

De logica lijkt duidelijk: een agent kost een ton per jaar, een auto <10K, fietsen en motoren nog veel minder. Met het investeren in meer auto's (en fietsen/motoren etc.) zouden we dus op een relatief goedkope manier het aantal plaatsen waar agenten zich bevinden bijna kunnen verdubbelen, afhankelijk van hoe je het aanpakt.

Uiteraard loop je op de Wallen liever met z'n drieën, maar in het buitengebied zouden 2 paar ogen op verschillende plekken wél heel veel uitmaken.

Natuurlijk kun je niet overal alleen op af stappen, maar op heel veel dingen wel. Bovendien kun je de collega oproepen en de VD observeren tot de collega er is. Uiteraard levert dat iets tijdverlies op, maar alle aanrijtijden worden ook zomaar gehalveerd.

In uitzonderingsgevallen moet je er misschien een keer voor kiezen om je verdekt op te stellen tot de collega er is, maar je kunt wel een achtervolging vast inzetten, of details waarnemen en vluchtroutes doorgeven.

Ik realiseer me dat dit de dienst er niet gezelliger op maakt en ik er misschien geen vrienden, maar tram/treinbestuurders en heel veel andere beroepen (bewakers?) doen dit uiteraard ook alleen.

Kortom: wat zijn de meningen hierover, liefst anders dan dat het ongezellig wordt. En: zijn hier proeven mee gedaan of is er onderzoek in NL bekend?

flowcop

• Gen. GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 29 februari 2016, 16:56:10
Wij rijden soms wel eens met 4 voertuigen in ons werkgebied, allemaal solo. De 1 opvallend, de ander onopvallend. Neem een bus mee met een kooi en je kunt ook solo verdachten vervoeren. Wat je zegt, meer politievoertuigen op straat, en meer oogjes op verschillende locaties.

De leiding denkt er helaas anders over, die vinden dat er minimaal 1 duo eenheid moet zijn.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 29 februari 2016, 17:00:48
Citaat
De leiding denkt er helaas anders over, die vinden dat er minimaal 1 duo eenheid moet zijn.

Bedoel je nu te zeggen dat agenten juist graag solo gaan? Dat zou prima in mijn straatje te pas komen... ;)

Wat voor werkgebied heb je? Stedelijk (= collega's snel ter plaatse)? Of landelijk? Daar ligt het wellicht lastiger. Of maakt dat volgens jou niet uit?

AureliusM

• Senior gebruiker
  • A'dam
Reactie #3 Gepost op: 29 februari 2016, 18:21:54
Citaat van: flowcop link=msg=1409713 date=1456761370
Wij rijden soms wel eens met 4 voertuigen in ons werkgebied, allemaal solo. De 1 opvallend, de ander onopvallend. Neem een bus mee met een kooi en je kunt ook solo verdachten vervoeren. Wat je zegt, meer politievoertuigen op straat, en meer oogjes op verschillende locaties.

Wat een luxe

CopVR3

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 29 februari 2016, 18:26:39
Bedoel je nu te zeggen dat agenten juist graag solo gaan? Dat zou prima in mijn straatje te pas komen... ;)

Wat voor werkgebied heb je? Stedelijk (= collega's snel ter plaatse)? Of landelijk? Daar ligt het wellicht lastiger. Of maakt dat volgens jou niet uit?
Ik vind solosurveillance ook prima. Echter je moet niet vergeten dat het solosurveilleren in bepaalde staten in USA wordt ondervangen met veel meer politieweenheden bij de weg.
Daar is het normaal dat er in een stad van 70000 inwoners 12 politiewagens rijden...
Hier hebben we er 2.

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 29 februari 2016, 18:35:02
2 per 70K??????? Dat kan ik moeilijk geloven. Diep in de nacht, misschien?

Grappig, ik verwachtte eigenlijk veel bezwaren, hier. Iedereen graag solo? Ga ik het morgen voorstellen... ;)

Drenthe_Roden

• Geïnteresseerde
  • Forum gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 29 februari 2016, 18:40:07
Volgens mij zijn we gister in het nieuwe programma "De Meldkamer" alweer met de neus op feiten gedrukt...

Agent fietst solo op dienstfiets, komt ruziënde mensen tegen. Probeert dit te sussen. Raakt vervolgens in gevecht, raakt gewond aan zijn oog en net als die zelf los weet te komen en zijn walther trekt arriveert de versterking... In dit geval had je met een duo deze verwonding vrijwel kunnen voorkomen. Ik zie alleen maar voordelen met duo-surveillances. Kijk om een aangifte op te nemen bij iemand thuis hoef je er niet met 2 man voor in de auto natuurlijk.
Eerst zien, dan geloven.

Burgerpoliticus

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 29 februari 2016, 18:53:19
Heb ik ook gezien. Alle respect voor die diender, maar hij had naar eigen zeggen zijn pepper al in de hand. Dan moet je het ook gebruiken, uiteraard. We mogen best wat harder optreden in NL, wat mij betreft,meer afstand en zo niet moet je maar voelen.

In dit geval had hij eerst om back-up kunnen vragen.

Maar goed, dit is casuïstiek.

flowcop

• Gen. GGP
  • Forum gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 29 februari 2016, 19:18:08
Citaat van: Burgerpoliticus link=msg=1409715 date=1456761648

Inderdaad stedelijk gebied... En het belangrijkste is dat je logisch blijft nadenken, in je eentje een persoon aanhouden waar nog 3 anderen omheen staan... dan eerst extra auto ter plaatse en dan handelen.
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant

Frank.

• Hoofdagent
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 29 februari 2016, 19:37:48

Heb ik ook gezien. Alle respect voor die diender, maar hij had naar eigen zeggen zijn pepper al in de hand. Dan moet je het ook gebruiken, uiteraard. We mogen best wat harder optreden in NL, wat mij betreft,meer afstand en zo niet moet je maar voelen.

In dit geval had hij eerst om back-up kunnen vragen.

Maar goed, dit is casuïstiek.

Hij gebruikte de pepperspray ook. Dat is juist het moment van (verdere) escalatie.