Nee, want deze staan onder deze melding: 1+1=2
In Nederland is het zo geregeld dat je bij een GRIP-opschaling van alle disciplines een enkele of meerdere functionarissen krijgt.
GRIP 1 is minimaal een OVD-B, OVD-P en OVD-G, meestal aangevuld met een hele rits aan functionarissen (AGS,HOVD,PV,2e OVD) en een COPI-bak met of zonder VC.
Dank je wel. Ik vraag mij misschien geheel onterecht af wat de toegevoegde waarde is om bij een gesprongen waterleiding standaard de officieren van politie, brandweer en ambulancedienst bij elkaar te roepen, meestal aangevuld met de hele rits aan functionarissen.
Bij ons kennen we iets soortgelijks en noemen het dan 'major incident'. Ik werk in een land voor we met grote regelmaat grote incidenten hebben die gelukkig in Nederland zelden meer voorkomen. Wij hebben echter zelden een 'major incident'. Als bij ons iets de classificatie 'major incident' krijgt is er trouwens geen mens op de wereld die zich nog zou kunnen afvragen waarom het een 'major incident' is.
De criteria zijn:
* Redding en transport noodzakelijk van grote aantallen slachoffers (minimaal 40 slachtoffers).
of* Grootschalige inzet ter plaatse vereist van zowel politie, brandweer en ambulancedienst.
of* Grootschalige inzet vereist van politie, brandweer en ambulancedienst samen met andere (overheids)diensten, bijvoorbeeld openbare werken, energiebedrijf, openbaar vervoersbedrijf, etc om levensgevaar of ernstig letsel bij burgers te kunnen voorkomen. Idem als grote aantallen burgers dakloos (dreigen te) raken.
of* Incidenten waarbij voorspelbaar is dat veel (globale) media informatie wenst over het incident. De politiewoordvoerder en een hoofdofficier van politie zijn verantwoordelijk voor deze communicatie. Het is noodzakelijk dat zij bij grote incidenten beschikken over informatie via brandweerofficieren (bijv. hoe lang de brandbestrijding nog gaat duren) en van officieren van ambulancedienst (aantal vervoerde gewonden, aantal gewonden dat nog ter plaatse onder behandeling is, etc).