Meer bevoegdheden handhaving

Auteur Topic: Meer bevoegdheden handhaving  (gelezen 12995 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 11 maart 2016, 18:19:50
Wat geeft de aanleiding hiertoe?
- De nationale politie, want gemeenten worden afgerekend of zelf een rekening gepresenteerd voor bepaalde diensten, terwijl de bedragen van de boetes opgelegd door handhaving of boa niet meer verrekend wordt door het CJIB, want die komen veel te kort, door de korting of ontziening van onze buitenlandse medeweggebruikers.
- het doen begeleiden van een optocht door een deel van een gemeente, werd door de politie, beëindigd want de heren en dames van de Gemeentelijke Handhavingsdienst waren geen gecertificeerde verkeersregelaars.
- Toezicht bij ontruiming wordt niet meer gedaan, alleen de binnentreding met een HOvJ, dus zegt een gemeente handhaving.
Bij instappen begint de inzet.

HTVP Amersfoort

• Aspirant hoofdagent Politie eenheid Midden Nederland, ex Marechaussee,
  • Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 12 maart 2016, 12:50:25
Laatst heb ik in het nieuws wat gelezen over het overdragen van een stuk verkeerswetgeving aan Boa's. Dit is nu van de tafel als ik het goed heb. Mij lijkt dat wel een mooie toevoeging van bevoegdheden voor het werk van de Boa's. Mits er goed voor wordt opgeleid natuurlijk. Of zou dit te lastig zijn om te bereiken?
Alles wat ik zeg is mijn mening en is niet te koppelen aan een organisatie.

Bert65

• Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 12 maart 2016, 16:45:30

Laatst heb ik in het nieuws wat gelezen over het overdragen van een stuk verkeerswetgeving aan Boa's. Dit is nu van de tafel als ik het goed heb. Mij lijkt dat wel een mooie toevoeging van bevoegdheden voor het werk van de Boa's. Mits er goed voor wordt opgeleid natuurlijk. Of zou dit te lastig zijn om te bereiken?
Mij niet. Eerst bezuinig je op in te zetten mankracht, vorm je een Nationale politie en nu, onder andere om inkomsten te generen, ga je dus weer een soort gemeentepolitie creëren. Inkomsten voor een gemeente moet een bijzaak zijn maar bij mij wekt het de indruk dat dit niet zo is. In Amsterdam rijden handhavers op motoren en geven dmv een transparant een stopteken. Vreemd toch want ik kom dit niet tegen in een RVV...

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 12 maart 2016, 16:51:19
Wat kom je niet tegen in het RVV?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Bert65

• Senior gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 12 maart 2016, 17:29:19

Wat kom je niet tegen in het RVV?
Het voertuig met verlichte transparant die gebruikt wordt door Handhaving.
Ik heb het er nog niet over of de handhaver op alle artikelen van het RVV is aangesteld. Meestal niet.

DiNozzo

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 12 maart 2016, 19:03:01
Citaat van: Bert65 link=msg=1412452 date=1457800159
Het voertuig met verlichte transparant die gebruikt wordt door Handhaving.
Ik heb het er nog niet over of de handhaver op alle artikelen van het RVV is aangesteld. Meestal niet.

Daarvoor is de Regeling stilhoudingsvordering toezichthouders uitgevonden:

Citaat
Artikel 1
Een toezichthouder doet de vordering tot stilhouden, bedoeld in artikel 5:19, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht, op de navolgende wijze:

a. indien de toezichthouder tijdens de vordering gebruik maakt van een auto: door een stopteken, bestaande uit een in of aan de auto aangebrachte transparant waarin de aanduiding ’STOP’, al dan niet in combinatie met de aanduiding van de dienst waar de toezichthouders werkzaam is, in rode letters verlicht wordt;

Algemene Wet Bestuursrecht
Citaat
Artikel 5:19
1 Een toezichthouder is bevoegd vervoermiddelen te onderzoeken met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
2 Hij is bevoegd vervoermiddelen waarmee naar zijn redelijk oordeel zaken worden vervoerd met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft, op hun lading te onderzoeken.
3 Hij is bevoegd van de bestuurder van een vervoermiddel inzage te vorderen van de wettelijk voorgeschreven bescheiden met betrekking waartoe hij een toezichthoudende taak heeft.
4 Hij is bevoegd met het oog op de uitoefening van deze bevoegdheden van de bestuurder van een voertuig of van de schipper van een vaartuig te vorderen dat deze zijn vervoermiddel stilhoudt en naar een door hem aangewezen plaats overbrengt.
5 Bij regeling van Onze Minister van Veiligheid en Justitie wordt bepaald op welke wijze de vordering tot stilhouden wordt gedaan.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein

Bert65

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 12 maart 2016, 19:25:21
Hmmm, bestuursrecht. Vervoersmiddelen onderzoeken waartoe hij toezichthoudende taak heeft...  maar waar is de WVW en het RVV dan?

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 12 maart 2016, 19:33:40
De Algemeen Opsporingsambtenaar is aangesteld als toezichthouder voor de WVW en RVV
Bij instappen begint de inzet.

DiNozzo

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 12 maart 2016, 19:38:53
Citaat van: Bert65 link=msg=1412469 date=1457807121
Hmmm, bestuursrecht. Vervoersmiddelen onderzoeken waartoe hij toezichthoudende taak heeft...  maar waar is de WVW en het RVV dan?

Ik kan je niet helemaal volgen. Een BOA is voor bepaalde artikelen aangesteld, en bijvoorbeeld een BOA domein 1 (Openbaar Domein) mag je bijvoorbeeld een stopteken geven ihkv Wet Milieubeheer als je bepaalde handelingen met afvalstoffen uitvoert, maar ook als je afval uit je auto gooit (Wet Milieubeheer / APV).

Bert65

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 12 maart 2016, 19:44:08
Dat klopt maar hoe zit het met zaken betreffende het RVV? Ik kan nergens vinden dat een handhaver op een motor een volgteken geeft en dan zaken controleert die te maken hebben met verkeer.