Ik heb een vraag over de Visie 2020 van de VNG.
Er staat in de visie op bladdzijde 7 in de voetnoot bij puntje 2:
"2 In het verlengde hiervan verdient het de aanbeveling om ook boa’s algemeen bevoegd te laten
zijn voor artikel 184 Wetboek van Strafrecht waarin het niet opvolgen van een bevel een bevel
of vordering van een opsporingsambtenaar strafbaar wordt gesteld. Op dit moment zijn boa’s
daartoe niet bevoegd."
Als ik de beleidsregeld BOA lees dan zie ik op pagina 8 bij hoofdstuk 4:
Geweld en agressie tegen boa’s wordt niet getolereerd. In de praktijk betekent dit dat boa’s effectief
moeten kunnen optreden als zij worden geconfronteerd met agressie en geweld tijdens de uitoefening
van hun publieke taak. Elke boa beschikt daarom optioneel over extra (politie)bevoegdheden en
geweldsmiddelen.
Bij verdenking van een misdrijf als bedoeld in de artikelen 177, 179, 180, 181, 182, 284, 285, 300 juncto
artikel 304 onder ten tweede, Wetboek van Strafrecht, kunnen boa’s een ambtsedig proces-verbaal van
bevindingen opmaken van het hun overkomen geweld op grond waarvan verdachten van dit geweld
kunnen worden veroordeeld.9 Het is – in verband met de onafhankelijkheid van het onderzoek –
uitdrukkelijk niet de bedoeling dat een boa het onderzoek in de onderhavige zaak gaat doen. Dit blijft
een verantwoordelijkheid van de politie. De rol van slachtoffer en die van onderzoeker moeten
gescheiden blijven. Het proces-verbaal van bevindingen zal in de praktijk altijd gepaard moeten gaan
met het doen van aangifte bij de politie van het geweld. Volledig proces-verbaal mogen boa’s
opmaken voor onderzoeken in het kader van artikelen 184, 184a, 185, 266/267, 435, onder ten vierde en
artikel 447e van het Wetboek van Strafrecht.
Kan iemand mij uitleggen wat er nu precies bedoeld wordt?
Tevens zie ik bij de domeinlijst domein 1 ook gewoon weer artikel 184 WvSr staan.