Terugkijkend om BHV opleidingen die ik in het verleden gevolgd heb en wat ik er hier over lees vraag ik me wat dingen af.
Vooral waarom er zo veel aandacht wordt besteed aan het onderwerp brand en het gebruik van kleine blusmiddelen.
Brandslanghaspels en schuim/poeder/CO2 blussers zijn ontworpen om door iedereen die slim genoeg is om de WC door te spoelen te kunnen worden gebruikt.
Toch wordt er in BHV cursussen best veel aandacht aan het gebruik van deze spullen besteed. Soms zelfs bijna de helft van de tijd.
Het is natuurlijk enorm leuk om er eens mee te spelen, en dingen waar vuur bij komt kijken zijn extra leuk, maar ik vraag me af of het echt zo veel nut heeft.
Ik heb niet zo heel erg veel geleerd wat ik nog niet wist, het enige wat echt nuttig was vond ik het oefenen met een blusdeken op een persoon, maar dat hoeft natuurlijk niet meer dan 45 minuten van de cursus te zijn.
Ik vraag me af of andere mensen denken "Goh als ik dit niet geoefend had bij de BHV zou ik niet geweten hebben hoe ik een brandblusser moet gebruiken."
Het zelfde voor ontruimingsoefeningen. Ik heb een groot deel van de tijd tijdens de cursussen geoefend met het ontruimen van hun oefenlocatie. Daar hadden ze hele kantoren, ziekenhuis afdelingen en supermarkten nagebouwd die we dan mochten ontruimen. Wat daar het nut van is weet ik niet. Want het is totaal niet te vergelijken met mijn werk situatie. Ik moet een gebouw ontruimen waar ik nog nooit geweest ben, ik heb geen idee hoe veel ruimtes er zijn, waar mensen wel en niet kunnen komen etc. Wat het resultaat is dat ik met mijn mede cursisten eigenlijk gewoon verstoppertje lopen te spelen in een BHV gebouw en kris kras door het gebouw lopen op zoek naar mensen op tegen ze te zeggen dat ze naar buiten moeten lopen.
Bij mijn toenmalige werkgever hadden we een heel strakke ontruimingsprocedure. Die is echter intern ontwikkeld en wordt ook intern geoefend.
Ontruiming bij BHV opleiding: Kris kras door een onbekend gebouw lopen, mensen die in keukenkastjes verstopt zijn zeggen dat ze naar buiten moeten, zelf ook geen idee hebben wat de kortste of veiligste route daarvoor hebben.
Ontruiming in bedrijf (Hotel): met 1 druk op de knop een lijst met alle bezette kamers & aantal gasten, BHV teams worden heel specifiek naar een etage gestuurd, Looproute wordt met Hoofd BHV kortsgesloten (bijvoorbeeld: Team1 Ga naar gebouw B, tiende etage en werk omlaag tot en met 5, loop via lobby en de westelijke trap, meld je zodra je op de 10e bent en daarna op iedere etage. Team2: Gebouw B, via lobby en westelijke trap naar 4e etage tot en met begane grond, meld je op iedere etage, daarna door naar opvanglocatie ten westen van gebouw en presentielijst aftekenen...)
Vervolgens wordt op de etage met een stuk stoepkrijt (dit zat aan iedere BHV sleutelbos) een kruis gezet op de deur van een ruimte zodra die gecontroleerd en leeg was.
Niks daarvan hebben we in de cursus geleerd, dat kregen we allemaal van het hoofd BHV die maandelijks een uurtje rond de tafel zat met alle BHV'ers om zo te zorgen dat iedereen goed op de hoogte was van de procedures. Daarnaast werd ook de kennis van de gebouwen regelmatig geoefend. De gebouwen zaten redelijk complex in elkaar. Maar een paar keer per jaar moest iedereen oefenen. Je kreeg dan opdrachten, Ga naar de meterkast voor etage B5, ga naar de hoofdafsluiter water, liftmachine kamer van lift 12, etc. etc. Natuurlijk zat het vol instinkers of was de route zo opgezet dat als je even niet goed nadacht je in een doodlopende gang zat en een heel eind moest omlopen om ergens te komen.
Daar heb ik echt van geleerd hoe ik dat pand moest ontruimen als het nodig was.
Wat we deden bij de BHV opleiding, was leuk, maar of het nuttig was?
Volgens mij was de opleiding veel sterker geweest als ze zich gewoon op EHBO hadden gericht en even een uurtje of twee besteden aan een deur procedure en het gebruik van een blusdeken.