inhoud tas :)

Auteur Topic: inhoud tas :)  (gelezen 48366 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #100 Gepost op: 26 september 2005, 22:02:13
Heerlijk die burocratie in ons landje  ;D!

Ben jij trouwens jurisprudentie tegengekomen over medicijnverstrekking in het algemeen door de EHBO? Heb eigenlijk niets kunnen vinden.

Misschien "zorgvuldig" of "verantwoord" ?

Dat komt in de buurt, maar voor mijn gevoel omvat dat niet onderdelen zoals attitude, uitstraling en professioneel gedrag. Maar goed, dat is iets waar een EHBO'er zichzelf van bewust moet worden gedurende zijn loopbaan. (om maar niet al te filosofisch te worden).

franciska

• Gast
Reactie #101 Gepost op: 26 september 2005, 22:06:20
wie paracetamol wil geven doet, mensen die tegen zijn die laten het. als ieder zich nu aan de regelgeving houdt van de afdeling dan is de ehbo-er als het goed is bekwaam genoeg dat ze weten dat als het niet mag je het ook niet mag geven.

dit geldt ook als je een sigma lid bent en dienst bent bij de afdeling. ( sorry voor de mensen die ik tegen de schenen trap maar ja zo is het wel, vaak hebben die mensen al helemaal eerst de schoenen dan de persoon)
Maar goed zo komen vele sigma mensen over weten altijd meer dan de normale rk medewerkers.

dus wees ieder bekwaam en leer er wat van.

Ik hoop alleen dat het mis gaat en hoe stevig je dan in je schoenen staat zou ik wel willen zien.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #102 Gepost op: 26 september 2005, 22:09:45
wie paracetamol wil geven doet, mensen die tegen zijn die laten het. als ieder zich nu aan de regelgeving houdt van de afdeling dan is de ehbo-er als het goed is bekwaam genoeg dat ze weten dat als het niet mag je het ook niet mag geven.

dit geldt ook als je een sigma lid bent en dienst bent bij de afdeling. ( sorry voor de mensen die ik tegen de schenen trap maar ja zo is het wel, vaak hebben die mensen al helemaal eerst de schoenen dan de persoon)
Maar goed zo komen vele sigma mensen over weten altijd meer dan de normale rk medewerkers.

dus wees ieder bekwaam en leer er wat van.

Ik hoop alleen dat het mis gaat en hoe stevig je dan in je schoenen staat zou ik wel willen zien.

Wanneer ben ik dan bekwaam om paracetamol - of andere zelfzorgmedicatie - uit te reiken?

Het SIGMA mag niet meer dan de EHBO'er, tenzij ze aangestuurd worden door een lid van het ambu-team. Dat heeft niets met bekwaamheid of meer weten te maken. En volgens mij is dat wel juridisch zo. (of zit ik er nu naast?)

franciska

• Gast
Reactie #103 Gepost op: 26 september 2005, 22:12:59
je bent pas bekwaam als je de juiste achtergrond ibformatie weet zoals ik al eerder aangaf, door een verpleegkundige, verzorgende ig, of arts te zijn.

verder moeten ze er gewoon vanaf blijven.

ik weet dat er een paar sigma mensen zijn die dus graag meer dingen willen doen en het ook gewoon doen terwijl er niemand van de ambu aanwezig is maar toch uitvoeren dus ja waar ligt dan de grens van de sigma?? en/ of de afdeling????

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #104 Gepost op: 27 september 2005, 00:14:20
Ik ben toch wat voorzichtig met het geven van paracetamol, ondanks dat ik ze heb... het blijven medicijnen.

Als iemand naar mij toekomt met hoofdpijn, dan wil ik nog wel eens zo'n ding geven. Maar ik geef ze nooit aan iemand die een hoog energetisch letsel heeft, al heeft ie nog zo'n pijn... Je weet nooit wat ze gaan doen in het ziekenhuis namelijk... (b.v. OK)

Dit is wat we bedoelen, je moet niet roepen dat het niet mag, want dat is in onze ogen onzin, maar dat je met alles wat je doet moet nadenken over de voors en tegens.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #105 Gepost op: 27 september 2005, 00:19:13
je bent pas bekwaam als je de juiste achtergrond ibformatie weet zoals ik al eerder aangaf, door een verpleegkundige, verzorgende ig, of arts te zijn.

Je noemt in een adem dat een MBO, HBO en een universitair opgeleide de juiste informatie hebben en daarom bekwaam zijn.

franciska

• Gast
Reactie #106 Gepost op: 27 september 2005, 05:46:45
ja dat klopt omdat zij ervoor geleerd hebben zj hebben ziektebeelden geleerd, medicijnen en bijwerkingen.

dan vind ik ook dat zij de enigen zijn die het mogen geven.

want wees nu eerlijk wat weet een bouwvakker nu van medicijnen en hun bijwerkingen. de kennen misschien hun eigen medicijnen maar dan houdt het ook op, en dan wil je die een paracetamol laten verstrekken ???

lijkt me niet logisch.

nou eerst de groeten weer

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #107 Gepost op: 27 september 2005, 10:40:17
ja dat klopt omdat zij ervoor geleerd hebben zj hebben ziektebeelden geleerd, medicijnen en bijwerkingen.

dan vind ik ook dat zij de enigen zijn die het mogen geven.

want wees nu eerlijk wat weet een bouwvakker nu van medicijnen en hun bijwerkingen. de kennen misschien hun eigen medicijnen maar dan houdt het ook op, en dan wil je die een paracetamol laten verstrekken ???

lijkt me niet logisch.

nou eerst de groeten weer
Ter overweging:

Het bestuur van de afdeling bepaald inderdaad bij het RK binnen de kaders van de wet wat er wel en wat er niet mag.
Het gaat bij deze discussie juist om het wettelijk kader, mag het bestuur wel toestemming geven om PCM op verzoek te verstrekken ? Volgens sommigen niet, volgens anderen wel
Die duidelijkheid probeer ik dus boven water te krijgen.

Sommigen zijn van mening dat er diepgaande kennis van medicijnen en hun uitwerking aanwezig moet zijn alvorens 1 paracetamol uitgegeven mag worden. Anderen denken daar anders over.
Vergeet niet dat de vrager en niet de EHBO'er de keuze maakt voor het middel en de hoeveelheid.  De EHBo'er adviseert niet en schrijft niet voor. Wellicht is dit onderscheid van belang.

M.i. is verstrekking door de bouwvakker uit je voorbeeld het zelfde als de buurvrouw een PCM geven als die 's avonds aan je deur staat met hoofdpijn. Hanteren we dan ook de criteria van diepgaande kennis van geneesmiddelen (of zelfs wat sommigen lijken voor te staan diepgaande kennis van farmacologie, toxicologie, fysiologie, farmacokinetica en farmacodynamica  ?)
Als de EHBO'er het wettelijk gezien niet mag, dan mag de buurvrouw het zeer waarschijnlijk ook niet.

De vraag is dus mag het wettelijk gezien
De vraag of het gewenst is, is een andere discussie. (die wel zal volgen wanneer mocht blijken dat het wettelijk wel toegestaan is  ;D)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #108 Gepost op: 27 september 2005, 11:52:39
......

De vraag is dus mag het wettelijk gezien
De vraag of het gewenst is, is een andere discussie. (die wel zal volgen wanneer mocht blijken dat het wettelijk wel toegestaan is  ;D)

;D Precies. Daar maken we dan een nieuwe topic voor aan, waar we met een schone lei beginnen! ;D

medic1978

• Gast
Reactie #109 Gepost op: 27 september 2005, 12:02:32
kijkeens op overheid.nl daar kan je zien dat het bestuur van de afdeling eigenlijks alles bepaald.

Artikel 68
Het bestuur beslist in alle gevallen waarin deze Regeling niet voorziet en treft zo nodig voorzieningen.

Het beslist voorts in geschillen betreffende de uitleg van deze Regeling.

De verklaring van de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Volksgezondheid van 7 maart 1966, Stcrt. 88, alsmede de bijbehorende Regeling betreffende het eenheidsdiploma voor Eerste Hulp Bij Ongelukken worden ingetrokken.

meer staat er niet op die site. Dus wij hebben ons aan het boekje(s) te houden tenzij het bestuur je ergens bekwaam voor acht. zoals verlpleegkundigen enzo

als je wilt kijken moet je bij wet en regelgeving eerste hulp bij ongelukken in tikken.