inhoud tas :)

Auteur Topic: inhoud tas :)  (gelezen 48386 keer)

0 gebruikers (en 13 gasten bekijken dit topic.

franciska

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 24 september 2005, 13:02:22
de inhoudvan de tas staat in het ehbo boekje, daar moet jeje aan houden niks meer en niks minder. ik wil wel eens zien als het echt fout gaat wat je daar op gaat antwoorden tegen de rechter en het slachtoffer.

zoals je weet zijn er een aantal mensen die absoluut geen paracetamol mogen hebben, i.v.m andere medicijnen of evt allergie van de stoffen. als iemand bij je komt en zegt dat hij hoofdpijn heeft en of je er wat voor hebt en zonder verder vragen een medicijn geeft wil ik niet voor de gevolgen in staan.

enigen die bij het rode kruis paracetamol mogen verstrekken zijn mensen met een verpleegkundige of verzorgende ig diploma's omdat zij er meer achtergronden van weten. dus weet waaraan je begint.
of voor evenementen waar hier een protocol is opgesteld door een arts en die de eindverantwoording heeft

injectienaalden mag je niet bij je hebben want de verleiding is dan groot dat je het toch gaat gebruiken.

ik dacht dat ik zo wel duidelijk was

groetjes

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #21 Gepost op: 24 september 2005, 14:53:59
Ik las in een van de eerdere reacties dat iemand Ibuprofen in zijn tas heeft voor mensen die daar bij zweren. Je zult zelf wel goed op de hoogte zijn van waar je precies mee bezig bent, maar toch vraag ik: heb je de bijsluiters van NSAID's en Paracetamol wel eens naast elkaar gelegd?

Een vraag, dus ook aan antwoord.
Ja hoor ik heb deze inderdaad naast elkaar gelegd, mijn vriendin is voor haar studie bezig met "medicijnen" en voor haar heb ik een overzicht gemaakt van de 65 meest gebruikte medicijnen bij hun op het werk , groep/klasse, werking, (contra)indicaties, interacties etc.
ook de OTC middelen zitten daarbij.

Overigens geef ik die ibuprofen aan mensen die daar zelf om vragen, net als de pcm, ik schrijf niets voor, ik adviseer niets, het is "service" net zo goed als dat men ook om een glas water en een kauwgommetje en een maandverband kan vragen.

Ik vraag nog wel waar ze het voor nodig hebben en of het voor zichzelf is of voor een ander en of ze met het gebruik bekend zijn.

Dat zijn vragen die ik voor een enkele dragee stel en die ze bij de AH/drogist of zelf de apotheek niet eens stellen als ik om een heel doosje (of meerdere doosjes) kom.

De reguliere handel geeft zonder enige vorm van controlle duizenden malen meer van deze spullen uit als heel EHBO Nederland bij elkaar, dus als je dit echt zo onverandwoord vindt stel ik voor dat je bij het ministerie voorstelt deze midellen uit de categorie "zonder recept te halen", danwel de winkels te verplichten een volledige anamnese af te nemen voor verstrekking.  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #22 Gepost op: 24 september 2005, 15:33:55
de inhoudvan de tas staat in het ehbo boekje, daar moet jeje aan houden niks meer en niks minder.

Welke EHBO boekje ?

Mijn basis boekje begint op bladzijde 146 met "dit hoofdstuk bevat een overzicht van de verband-  en hulpmiddelen die worden aanbevolen voor het verlene van de in dit boek beschreven eerste hulp.

Op bladzijde 156 wordt aangegeven waaraan diverse verbanddozen moeten voldoen. Dat is een minimum eis, geen beperking.

en dat is maar goed ook.

Naast het basisboekje zijn er al een aantal boekjes voor aanvullende modules door het OK uitgeven.

Blaren prikken met bloedlancetten is leststof uit de module "wandelletsels"

Spalken is lesstof uit de module "de geoefende EHBO'er". (Je gaat me toch niet wijsmaken dat het OK wil dat je de beenlade moet aanlegt als er beter spalkmateriaal beschikbaar is.)

Het aanbrengen van een noodvulling is lesstof uit het lespakket "gebitsproblemen"  

En mag je kinderen troosten met een snoepje ?
En wat als het kind in kwestie een suikerallergie heeft en door jouw snoepje een levensbedreigende allergische reactie ontwikkeld ?

Niets doen, omdat het letsel staat niet in het OK boekje staat, legt zeker zo lastig uit.  Voordat de rechter aan de beurt is, heb je al een hoop uit te leggen. En dat begint bij jezelf. En een in tegenstelling tot de rest van de wereld, zul je hoe dan ook dan ook moeten leren om te gaan met gevolgen van jouw keuzes.

Welke proffesional op dit forum, en met name zij die tegen de EHBO'ers zeggen dat ze absoluut niet meer mogen doen dan wat er in het boekje staat, kan naar eer en geweten zeggen dat hij nooit van het protocol is afgeweken, laat staan dat hij keuze zou hebben gemaakt die op gespannen voet met zijn bevoegdheden stonden ?

Laten we eens ophouden met te bekvechten over wat wel en niet mag, maar samen een solide hulpverleningsketen te vormen waarin ieder, naar vermogen en bewust van de eigen competenties en bevoegdheden, meehelpt om het slachtoffer de beste verantwoorde hulp te kunnen bieden die te bieden valt.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #23 Gepost op: 24 september 2005, 15:36:36

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 24 september 2005, 16:40:01
Deze topic gaat toch over wat zit er in je tas, nou dan .We melden het en dan is het weer niet goed.
Ik neem aan dat alle mensen die extra bagage mee nemen ook de kennis hebben voor het materiaal.
Zolang dat gebeurt is er niks fout aan.

Trouwens ik moet wel vermelden ik ben zelf verzekerd voor medisch falen. Deze verzekering kost me 10 cent per dag en voorkomt een hoop narigheid mocht er ooit echt wat fout gaan. ( verzekering via het ngs)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #25 Gepost op: 24 september 2005, 17:01:55
Deze topic gaat toch over wat zit er in je tas, nou dan .We melden het en dan is het weer niet goed.
Ik neem aan dat alle mensen die extra bagage mee nemen ook de kennis hebben voor het materiaal.
Zolang dat gebeurt is er niks fout aan.

Trouwens ik moet wel vermelden ik ben zelf verzekerd voor medisch falen. Deze verzekering kost me 10 cent per dag en voorkomt een hoop narigheid mocht er ooit echt wat fout gaan. ( verzekering via het ngs)

Af en toe wordt je wel eens een beetje moe van al die mensen die graag met  het vingertje naar een ander willen wijzen... :'(
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 24 september 2005, 17:07:15
ja, Jaques anders heeft deze topic geen nut als er een verplichte uitrusting is.

Als er nu goede argumenten komen waarom iets niet kan / mag, dan kan ik er mee leven.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #27 Gepost op: 24 september 2005, 17:53:34
In deze discussie over medicatie en naalden e.d. hangt het er denk ik vanaf vanuit welke invalshoek je naar de argumenten kijkt. Een EHBO'er zal andere argumenten op tafel leggen (niet per se slechter) dan een verpleegkundige of arts, die veel meer achtergrondkennis en ervaring hebben met met medicatie dan de EHBO'er.

Ben je bezig binnen het kader van een organisatie als het Rode Kruis? Dan heb je je te houden aan hun regels wat betreft medicatie e.d. Ben je voor jezelf bezig, dan zul je zelf moeten nadenken wat je verantwoord acht.
Toch? ;D

Ik heb hier overigens weer een hoop nuttige dingen zien staan, ik hoop dat ik mijn rugzak nog kan dragen straks  8)...

Kanarie

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 24 september 2005, 18:33:00
Ik vraag nog wel waar ze het voor nodig hebben en of het voor zichzelf is of voor een ander en of ze met het gebruik bekend zijn.

Dat zijn vragen die ik voor een enkele dragee stel en die ze bij de AH/drogist of zelf de apotheek niet eens stellen als ik om een heel doosje (of meerdere doosjes) kom.

Dat doe je heel netjes dan! Zoals ik al zei, vind ik het paracetamolverbod zelf ook nogal overdreven. Mensen die allergisch zijn, zullen dat van zichzelf wel weten. Wat betreft de NSAID's zoals ibuprofen; ze zijn inderdaad zonder vragen verkrijgbaar bij elke drogist. Maar als jij ze uitgeeft, ben jij verantwoordelijk. Dus ik vind het goed dat je in elk geval zorgt dat je kennis van zaken hebt en er ook voor zorgt dat de risico's minimaal blijven.

Toch blijf ik erbij (wellicht eigen voorzichtigheid) dat het beter is om NSAID's niet aan patienten/slachtoffers te geven. Dan is paracetamol veiliger en het zou in normale dosering net zo effectief moeten zijn.
Wat ik ook wel een goede opmerking vond ergens hierboven, is dat je moet oppassen dat je geen gratis uitgiftepost wordt.

Maar goed, waarschijnlijk blijft iedereen discussiėren over of bepaalde items wel of niet in een verbandtas thuishoren en dat het afhankelijk is van het doel van de verbandtas in voorkomende gevallen.

De inhoud van mijn eigen RK-verbandtas: hoofdzakelijk de lijst die in het OK-boekje staat. Zelf neem ik meestal ook een kiss-of-life-doekje mee. Recentelijk heb ik gehoord dat de bescherming hiervan niet optimaal is en ik zou dan liever een zakmasker gebruiken. Ik ben er echter nog niet toe gekomen om er een aan te schaffen en ook hier zal moeilijk over gedaan worden omdat het niet in het OK-boekje staat.
Maar zoals al vaak gezegd, is dat boekje niet heilig en ik bepaal zelf of het risico voor mij en het slachtoffer een hogere prioriteit heeft dan het precies aan de regels houden. (Zo zal ik ook zeker een AED gebruiken als dat nodig is, ook al mag ik het niet omdat ik geen certificaat heb.)
Want ik ben immers ook verplicht om "naar vermogen te helpen" en dat is een enkele keer net iets meer dan de regels (al dan niet van mijn RK-afdeling) toelaten.

franciska

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 24 september 2005, 18:43:47
je moet weten wat de bijwerkingen zijn en wat voor gevolgen het heeft als je brufen gebruikt met antistollingsmiddelen enz. want anders kom je in grote problemen en dan kun je i.pv uitdelen ook nog nawerk oplossen en hoe verklaar je het dan. want er zijn vaak mensen die antistollingsmedicijnen gebruiken die niet eens de effect weten als ze brufen of andere pijnstillers opeten. ik geloof dat de vraag naa rmij toe nu wel beantwoord is en als je meer wilt weten ga dan gewoon eens op internet surfen dan vind je genoeg informatie over de betreffende medicijnen.

en degenen die een kennis hebben in de zorg weten dit zelf ook.