inhoud tas :)

Auteur Topic: inhoud tas :)  (gelezen 48418 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

kgbatn8

• Gast
Gepost op: 20 september 2005, 19:27:51
hallo mede rode kruizers

zouden jullie een lijstje kunnen geven wat jullie in de tas  hebben en/of mogen :o

en weten jullie wat de richtlijnen daarvoor zijn van het oranje kruis..

vriendelijke groetjes korelev :P

sigmash

• Gast
Reactie #1 Gepost op: 20 september 2005, 22:19:33
Dit is de inhoud van mijn rugzak die ik gebruik op evenementen voor het Rode Kruis. Ik heb de rugzak prive aangeschaft en gevuld met verbandmiddelen van de afdeling. In princiepe gebruiken wij 30 jaar oude vierkant grijze tassen van de afdeling maar deze hebben mij te veel nadelen:
- gebrek aan draagcomfort
- vaak niet compleet
- niet uniform ingericht, dus ik "weet er de weg niet" in
- geen mogelijkheid tot aanvulling met handige hulpmiddelen voor "extra service"

De inhoud copy-paste vanuit excel:

inhoud Eerste Hulp rugzak evenmenten:   

persoonlijke bescherming:   
verkeershesje geel EHBO   1
latex handschoenen   4 paar
oordopjes   3 paar
veiligheidsbril   1
flesje drinkwater 0,2 l   1
lightsticks   2
crashschaar   1
beademingsmasker   1
plastic zip zakjes 20*15 cm   4
plastic zip zak 30*20 cm   1

interne:      
pracetamol 500 mg   1 doosje   
ORS   4 zakjes   
suiker   6 zakjes   
Dextro energy   1 reep   
norit 125 mg   1 potje   

externe:      
aspivenin   1   
tekentang   1   
afterbite ammonium   1   
alcohol doekjes   50   
papieren zakdoekjes   1 pakje   
Tantum zalf   1 tube   
Calendula zalf   1 tube   
sterilon 30 ml   1 flesje   okt-05
zonnebrand creme fac. 10 Nivea   1 tube   

wondpleisters:      
wondpleister 4 cm   50 cm   
wondpleister 6 cm   50 cm   
wondpleister 8 cm   50 cm   
kinderpleister 6 cm   50 cm   
pleisters assortiment   1 pakje   
hechtstrips zwaluwstaart   1 pakje   
oogpleisters   2   
oogdop   1   

ijzerwaar:      
verbandschaar recht   1   
verbandschaar geknikt   1   
nagelschaartje   1   
pincet   1
scalpel   1
lancet   10
1 ml spuit met supcutane naald   3
veiligheidsspelden   10

drukverbanden:   
ideaal zwachtel 6 cm   
ideaal zwachtel 8 cm   
cambric zwachtel 6 cm   
cambric zwachtel 8 cm   

wonddekverbanden:    
elastisch hydrofiele zwachtel 4 cm   4
elastisch hydrofiele zwachtel 6 cm   2
elastisch hydrofiele zwachtel 8 cm   2
elastisch hydrofiele zwachtel 10 cm   2   

sterielmateriaal, watten & doeken:      
snelverband nr 1   3   30-6-2009
snelverband nr 2   2   30-6-2007
snelverband nr 3   1   30-6-2007
gaasjes metaline 8 cm x 10 cm   5   30-6-2007
gaasjes 5 cm x 7,5 cm   10   31-12-2006
gaasjes metaline 7,5 cm x 7,5 cm   10   31-12-2007
gaasjes metaline 5 cm x 5 cm   10   30-6-2006
maandverband Libresse    3   
tambons OB   4   
driekante doek   4   
witte watten   1   
syntetische watten   3   
kleefpleister Leukoplast 1,25 cm x 5 m   1   
kleefpleister Leukoplast 2,5 cm x 5 m   1
kleefpleister 3M 2,5 cm x 2 m   2

transport & administratie:   
reddingsdeken   2
Samspint   2
gewondenkaarten   5
schrijfblokje A6   1
potlood   1
pen   1

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 20 september 2005, 22:33:39
wat is een samspint ?

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 21 september 2005, 16:12:32
Ik geloof niet dat er binnen het RK een landelijke richtlijn is voor het vullen van een tas. Op de site van het Oranje Kruis staan wat folders over vullingen A, B en dergelijke.

SIGMASH heeft een aardige lijst. Het meeste 'mag' er wel inzitten, maar een paar dingen zijn wat discutabel en het zal per afdeling verschillen hoe men er mee omgaat:

1 ml spuit met supcutane naald (lijkt me duidelijk, injecteren of uitzuigen mag niet als EHBO)
pracetamol 500 mg   1 doosje (medicatie uitdelen is meen ik binnen het RK niet toegestaan)
Norrit 125 mg   1 potje (zelfde als boven)
scalpel (kan handig zijn, hihi, maar ook snijden is niet de bedoeling ;))

Is samsplint niet zo'n aluminium vouwbare spalk?

pros

• Forum gebruiker
    • ambulancecentrum
Reactie #4 Gepost op: 21 september 2005, 20:29:30
wat is een samspint ?

vb. van een samsplint

greetz

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 22 september 2005, 17:50:25
volgenst mij is het allang achterhaald dat je geen zelfzorg medicatie mag geven.

Wij geven ook paracetamol, je zou dan zelfs geen azaron meer mogen gebruiken.

Het nut van een injectienaald kan zijn het uitzuigen van bloedblaren bij wandelsport evenementen.

Die spalken vindt ik zelf weinig nut hebben, als er gespalkdt moet worden laten we gewoon de ambu komen

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 22 september 2005, 18:10:26
volgenst mij is het allang achterhaald dat je geen zelfzorg medicatie mag geven.

Wij geven ook paracetamol, je zou dan zelfs geen azaron meer mogen gebruiken.

Het nut van een injectienaald kan zijn het uitzuigen van bloedblaren bij wandelsport evenementen.

Die spalken vindt ik zelf weinig nut hebben, als er gespalkdt moet worden laten we gewoon de ambu komen

Wat betreft medicatie ben ik het opzich met je eens hoor, het is een beetje een schijnheilige regel, iedereen koopt het zo bij de drogist, maar wij mogen het niet geven. (op sommige evenementen geven wij idd paracetamol uit, onder verantwoording van de GHOR).

Die injectienaald blijft echter iets waar de EHBO'er beter vanaf blijft, kan me voorstellen dat het handig is met lastige blaren, maar dat blijft werk voor de verpleegkundige, net als bloedblaren. (al is het maar om niet in de verleiding te komen...)

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #7 Gepost op: 22 september 2005, 19:20:20
Die injectienaald blijft echter iets waar de EHBO'er beter vanaf blijft, kan me voorstellen dat het handig is met lastige blaren, maar dat blijft werk voor de verpleegkundige, net als bloedblaren. (al is het maar om niet in de verleiding te komen...)

Die OTC medicijnen en dit onderwerp zullen altijd wel een onderwerp van dicussie blijven vrees ik, al heb ik het idee dat men toch een beetje de rest van de bewoonde wereld gaat volgen en zich niet al te krampachtig meer opstelt.
Het werkt bij lastige blaren inderdaad goed als je weet er mee om te gaan en ik ken EHV'ers die na jaren werken in nijmegen bij de vierdaagse misschien wel  bekwamer zijn in het behandellen van blaren als de gemiddelde verpleegkundige, maar je bent dus helemaal afhankelijk van je organisatie wat die toelaat (of niet).
Maar pas op met van die lekker makkelijke/goedkope/veralgemeniserende uitspraken die alle ehbo'er (en alle plegen/artsen)  over 1 kam scheren. Je doet daar niet iedereen recht mee
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 22 september 2005, 22:21:38
Maar pas op met van die lekker makkelijke/goedkope/veralgemeniserende uitspraken die alle ehbo'er (en alle plegen/artsen)  over 1 kam scheren. Je doet daar niet iedereen recht mee

Het aloude spreekwoord; maar nu in omgekeerde vorm: bekwaam maakt niet per se bevoegd... :)
De BIG-discussie komt zo weer boven, of deze al dan niet van toepassing is op de EHBO.  ;D

Het blijft een grijs gebied. De stap van bloedlancet naar injectiespuit is niet zo heel groot bij blaarbehandeling, maarja de stap van bloedlancet naar (kleine) scalpel ook niet ;). Het is maar net welk risico je als EHBO'er wenst te nemen.

medic1978

• Gast
Reactie #9 Gepost op: 22 september 2005, 22:22:26
Als we het gewoon simpel houden. Je mag toch alleen maar doen wat in het boekje staat dus waarom andere dingen in de tas. Denk aan recht zaken als het mis gaat.

En in het boekje staat ook beschreven wat in de tas mag. je kan er kwa inhoud wel van afwijken (doen wij ook) maar naalden mag je toch niet gebruiken dus is dan alleen maar ruimte vulling, Je kan er dan ook wat anders extra in doen.

Zelfs norit mag je niet geven.