inhoud tas :)

Auteur Topic: inhoud tas :)  (gelezen 48406 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

Annemiek

• Senior gebruiker
  • Reddingsbrigade
Reactie #40 Gepost op: 25 september 2005, 16:51:28
Ik ben het er ook mee eens, hoewel ik wel een eigen tas heb. Waarom dat dan? Omdat ik in mijn tas precies weet wat er inzit en waar het zit. Hij is gewoon gevuld volgens tas-vulling zoals ik die bij mn afdeling heb gekregen, hooguit dat er van sommige soorten wat meer in zit.

Ik wil in geval van spoed niet moeten zoeken waar wat zit, omdat ik mijn tas zelf heb ik gericht weet ik ook precies waar een bepaald iets zit. Ook voordeel van eigen tas: bij kleinere evenementen hoef ik niet eerst langs het RK gebouw om materiaal op te halen.

Optie: de afdeling geeft een lijst uit van wat er wel/niet in mag zitten?

En jouw tas wordt op kosten van het RK weer aangevuld?
  Ta

Zeeuw

• Forum gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 25 september 2005, 17:03:20
Het  centraal vullen van de tassen  gebeurt bij ons ook (door mij), en alle tassen hebben paracetamol en azaron in de tassen. Met goedekuring van het bestuur en de kaders.

En de meeste tassen hebben de zelfde vulling.
Sommige die bv naar de 4daagse gaan hebben ook bv blarenprikkers ed in de tas.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #42 Gepost op: 25 september 2005, 18:42:29
Zelfzorg of niet, het is allemaal medicatie, de EHBO'er rijkt het uit, en draagt dus de verantwoording.

Deze stelling zie ik graag onderbouwd met enige wetsartikel en bijbehorende jurispundentie, anders blijft het geroep vanuit de ruimte in de ruimte, gebaseerd op meningen en niet op feiten. Ik kan in ieder geval in de wet op de geneesmiddelenvoorziening geen onderbouwing voor jouw stelling vinden.
Dus als je me kunt helpen graag dan ik ook anderen er weer van overtuigen, want als je gelijk hebt zal ik het je ook zeker geven.

De vraag is dus ondermeer:
Waarom is die AH verkoopster niet verantwootrdelijk als die een hele doos verkoopt en ben ik dat wel als ik 1 dragee verstrek ?

Het is jammer dat je dit soort vragen niet beantwoord maar de discussie inhoudelijk ontwijkt door andere minder terzake doende voorbeelden te noemen die de hele discussie ook nog eens uit hun verband trekken.

Dat soort discussietechnieken worden normaal alleen door mensen gebruikt die niet de argumenten hebben om hun gelijk aan te tonen .....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

helm

• Gast
Reactie #43 Gepost op: 25 september 2005, 18:53:14
Ik las in een van de eerdere reacties dat iemand Ibuprofen in zijn tas heeft voor mensen die daar bij zweren.

Maag zweren?  :laugh:

Kanarie

• Gast
Reactie #44 Gepost op: 25 september 2005, 19:03:25
Maag zweren?  :laugh:
Eh ja dat is inderdaad een contra-indicatie ;)
LOL

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #45 Gepost op: 25 september 2005, 19:05:01
Van de website van de Nederlandse Vereniging van de Farmaceutische Industrie van Zelfzorggeneesmiddelen en Gezondheidsproducten.

Zelfzorg is alles dat iemand op eigen initiatief en voor eigen verantwoordelijkheid kan doen aan herkenbare, tijdelijke gezondheidsklachten. Men stelt zelf de diagnose, bepaalt zelf dat men er iets aan wil doen en kiest zelf de therapie. Ook preventie en andere activiteiten om gezond te blijven zijn vormen van zelfzorg. Er zijn voor diverse zelfzorgdoeleinden zelfzorggeneesmiddelen en gezondheidsproducten beschikbaar.
Het gebruik van zelfzorggeneesmiddelen wordt zelfmedicatie genoemd.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #46 Gepost op: 25 september 2005, 21:51:50
En jouw tas wordt op kosten van het RK weer aangevuld?

Inderdaad, bij afdeling Breda heeft bijna iedere hulpverlener een eigen tas (uitgereikt door RK), deze worden ook door het RK aangevuld.

medic1978

• Gast
Reactie #47 Gepost op: 25 september 2005, 22:11:17
Bij onze afdeling heb ik samen met de magazijnbeheerder alle tassen op de zelfde manier ingedeeld. Want tijdens een evenement kwamen wij er achter dat dit het geval was. Dus zo kan je nog precies weten waar wat zit.
En dat kan je ook weten door van te voren ff kijken in de tas niet pas als je hem nodig heb.

Ik het geval van paravetamol ik vind dat dat nog wel moet kunnen maar je moet wel een grens trekken van wat je wel uitgeeft en aan wie. Want je weet niet of die mensen bloedverdunners hebben.
Dus meld dan bv dat het hun eigen verantwoording is niet die van jou.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #48 Gepost op: 25 september 2005, 22:22:32
De website http://www.farmatec.nl/Vergunningen/drogist.html, geeft in regel 1 het volgende:

"Zelfzorggeneesmiddelen mogen slechts aan particulieren worden verkocht door personen die daarvoor deskundig zijn. De deskundigheid wordt getoetst door middel van een diploma. Degene die de onmiddellijke leiding heeft over de geneesmiddelenverstrekking (de beheerder) moet het diploma hebben behaald. ..."

Kortom, de juffrouw bij de AH/Kruidvat/ETOS of wat dan ook heeft een 'vergunning' voor het uitreiken van/de verkoop van deze zelfzorg medicatie. De EHBO'er niet toch?

Ik studeer geen rechten en de tekst van die wet op geneesmiddelenvoorziening is niet om door te komen ;D. Ben ook niet zo thuis in het recht, er is wel een site waar het een en ander opstaat over gezondheidsrecht, maar daarvoor moet je een password hebben, helaas :(.

"Ik het geval van paravetamol ik vind dat dat nog wel moet kunnen maar je moet wel een grens trekken van wat je wel uitgeeft en aan wie. Want je weet niet of die mensen bloedverdunners hebben.
Dus meld dan bv dat het hun eigen verantwoording is niet die van jou. "

Maar waar leg je dan die grens? Op welke indicatie?

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #49 Gepost op: 25 september 2005, 22:26:12
Paracetamol is een zelfgeneesmiddel, en mag dus niet worden verstrekt door een ehbo-er. Zo simpel is het, het mag niet. Geen grens, geen indicaties... het mag niet.
Arts  www.alphalog.nl