ja dat klopt omdat zij ervoor geleerd hebben zj hebben ziektebeelden geleerd, medicijnen en bijwerkingen.
dan vind ik ook dat zij de enigen zijn die het mogen geven.
want wees nu eerlijk wat weet een bouwvakker nu van medicijnen en hun bijwerkingen. de kennen misschien hun eigen medicijnen maar dan houdt het ook op, en dan wil je die een paracetamol laten verstrekken
lijkt me niet logisch.
nou eerst de groeten weer
Ter overweging:
Het bestuur van de afdeling bepaald inderdaad bij het RK binnen de kaders van de wet wat er wel en wat er niet mag.
Het gaat bij deze discussie juist om het wettelijk kader, mag het bestuur wel toestemming geven om PCM op verzoek te verstrekken ? Volgens sommigen niet, volgens anderen wel
Die duidelijkheid probeer ik dus boven water te krijgen.
Sommigen zijn van mening dat er diepgaande kennis van medicijnen en hun uitwerking aanwezig moet zijn alvorens 1 paracetamol uitgegeven mag worden. Anderen denken daar anders over.
Vergeet niet dat de vrager en niet de EHBO'er de keuze maakt voor het middel en de hoeveelheid. De EHBo'er adviseert niet en schrijft niet voor. Wellicht is dit onderscheid van belang.
M.i. is verstrekking door de bouwvakker uit je voorbeeld het zelfde als de buurvrouw een PCM geven als die 's avonds aan je deur staat met hoofdpijn. Hanteren we dan ook de criteria van diepgaande kennis van geneesmiddelen (of zelfs wat sommigen lijken voor te staan diepgaande kennis van farmacologie, toxicologie, fysiologie, farmacokinetica en farmacodynamica ?)
Als de EHBO'er het wettelijk gezien niet mag, dan mag de buurvrouw het zeer waarschijnlijk ook niet.
De vraag is dus
mag het
wettelijk gezienDe vraag of het
gewenst is, is een andere discussie. (die wel zal volgen wanneer mocht blijken dat het wettelijk wel toegestaan is
)