inhoud tas :)

Auteur Topic: inhoud tas :)  (gelezen 48399 keer)

0 gebruikers (en 19 gasten bekijken dit topic.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #130 Gepost op: 28 september 2005, 12:01:33
Wat dat accepteren betreft, ik accepteer graag feiten en ook meningen van terzake deskundige en dat zijn in dit geval juristen op medisch gebied.

Wat we vooral horen zijn meningen en interpretaties van leken (en daar ben ik er een van) Dus je zult mij nog het ene, nog het andere standpunt voor waar of onwaar horen uitmaken zolang ik van die deskundige geen antwoord heb, ik kan hoogstens aangeven wat ik meer en minder waarschijnlijk acht.

Wat mij betreft kan deze discussie dus ook gewoon stoppen totdat dat antwoord er is.

Inderdaad. Wat wie ook er van denkt; de wet heeft het laatste woord. Daaraan hebben alle besturen van de diverse verenigingen zich te houden. Wat ik heb geleerd zegt niets, als iets anders in de wet staat.

Waar deze discussie op vast loopt is de interpretatie van de wettekst. De deskundige heeft het laatste woord, ongeacht wat dat is.
We zullen zien wat er vanuit de diverse instanties geantwoord wordt. Ik zoek nog even een medisch jurist, om daar deze kwestie aan voor te leggen.

Pas als er een antwoord is, dan kan er over wenselijkheid gesproken worden. Het heeft geen zin om door te wauwelen.

medic1978

• Gast
Reactie #131 Gepost op: 28 september 2005, 12:09:06
ik heb met een advokaat gebeld die gespeciaceerd is in lestel schade en daar verwacht ik vandaag nog antwoord van.

medic

• Gast
Reactie #132 Gepost op: 28 september 2005, 12:24:12
mmmmmm wat was die gezegde nog maar???
was het niet schoenmaker blijf bij je lees of zo
dus gewoon aan het orange kruis boekje houden hoe moelijk het ook voor somigen is

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #133 Gepost op: 28 september 2005, 12:55:29
mmmmmm wat was die gezegde nog maar???
was het niet schoenmaker blijf bij je lees of zo
dus gewoon aan het orange kruis boekje houden hoe moelijk het ook voor somigen is
De meeste mensen die thuis hun partner of kind of buurvrouw een PCM geven hebben nog nooit van het Oranje Kruis gehoord laat staat dat ze het boekje thuis hebben, er ooit iets uit geleerd hebben of zelfs maar weten wat er in staat.

Dit vraagstuk treft iedereen op nederlands grondgebied die geen apotheker of drogist is, niet alleen mensen die les gehad hebben uit een OK boekje....

En om je vraag te beantwoorden, het gezegde is "schoenmaker blijf bij je leest"  ;)
En dat is precies wat ik ook bedoel, laat de interpretatie van de wet over aan de deskundigen, verzin ze niet zelf om vervolgens die eigen interpretaties weer tot wet te verheffen en via dit forum op een ander van toepassing te verklaren.  ...
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #134 Gepost op: 28 september 2005, 13:04:16
ik heb met een advokaat gebeld die gespeciaceerd is in lestel schade en daar verwacht ik vandaag nog antwoord van.

Vergeet niet naar de motivatie te vragen, die is minstens zo belangrijk als zijn mening "Ja of Nee"
Zorg svp ook dat in de vraagstelling duidelijk is: "de hulpvrager vraagt zelf om een bepaald middel"
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Reactie #135 Gepost op: 28 september 2005, 14:38:31
Waarom het anders is als je thuis aan je vrouw een PCM geeft? Dan is het eigen verantwoording, dan heb je het zelf gekocht, dan neem je het zelf in. Het is niet ondenkbaar dat de drogist in dit geval aangeklaagd zou kunnen worden, maar deze is dan wettelijk ingedekt. Hij heeft de informatie gegeven en een diploma waarmee hij kan laten zien dat hij vaardig genoeg is om het zelfmedicijn te verstrekken. Een ehbo-er heeft niets van dat alles.
Arts  www.alphalog.nl

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #136 Gepost op: 28 september 2005, 14:55:29
Waarom het anders is als je thuis aan je vrouw een PCM geeft? Dan is het eigen verantwoording, dan heb je het zelf gekocht, dan neem je het zelf in. Het is niet ondenkbaar dat de drogist in dit geval aangeklaagd zou kunnen worden, maar deze is dan wettelijk ingedekt. Hij heeft de informatie gegeven en een diploma waarmee hij kan laten zien dat hij vaardig genoeg is om het zelfmedicijn te verstrekken. Een ehbo-er heeft niets van dat alles.

Ik denk dat jij me verkeerd begrijpt, wat ik bedoel is de volgende situatie:

Jij koopt bij de drogist een doosje PCM.
Je partner heeft 2 weken later hoofdpijn en vraagt aan jouw om een PCM, vervolgens verstrek je die.
Ook nu lever/verstrek jij dus PCM "op verzoek", je doet dat ook nu zonder bijsluiter etc. (Je partner heeft die PCM dus niet zelf gekocht en is dus niet door de drogist of bijsluiter geinformeerd.)

Er is m.i. wettelijk geen verschil tussen verstrekking aan je partner,de buurvrouw of de vrouw van 10 huizen verder.

Pim de Ruijter

• Gast
Reactie #137 Gepost op: 28 september 2005, 14:59:36
In die verstrekking zie ik geen direct verschil.
Wat mogelijk wel verschillend is; is de positie vanwaaruit je de PCM verstrekt. Privé of vanuit de positie als EHBO'er. Maar aangezien de wet niets zegt over een positie als EHBO'er, komen we weer bij het zelfde probleem uit.

Jacques Schenk

• Senior gebruiker
    • Website Jacques Schenk
Reactie #138 Gepost op: 28 september 2005, 15:01:39
In die verstrekking zie ik geen direct verschil.
Wat mogelijk wel verschillend is; is de positie vanwaaruit je de PCM verstrekt. Privé of vanuit de positie als EHBO'er. Maar aangezien de wet niets zegt over een positie als EHBO'er, komen we weer bij het zelfde probleem uit.
Juist, voor zover ik het kan beoordelen heeft de ehbo'er op het gebied van het verstrekken van medicijnen geen andere status dan ieder ander die geen drogist/apotheker is, het woord ehbo'er komt immers in de hele wet niet voor.

Stel overigens dat het verstrekken van medicijnen op deze manier een misdrijf zou zijn, dan wordt het voor de gene die er om gevraagd heeft toch ook lastig want die kan dan weer vervolgd worden voor "uitlokking van een misdrijf", Immers hij vraagt jouw om een misdrijf te plegen.
Dit wordt nog interessant...

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #139 Gepost op: 28 september 2005, 16:10:28
Juist, voor zover ik het kan beoordelen heeft de ehbo'er op het gebied van het verstrekken van medicijnen geen andere status dan ieder ander die geen drogist/apotheker is, het woord ehbo'er komt immers in de hele wet niet voor.

Stel overigens dat het verstrekken van medicijnen op deze manier een misdrijf zou zijn, dan wordt het voor de gene die er om gevraagd heeft toch ook lastig want die kan dan weer vervolgd worden voor "uitlokking van een misdrijf", Immers hij vraagt jouw om een misdrijf te plegen.
Dit wordt nog interessant...

Precies, een ehbo-er is geen professional... 't is geen beroep. Hoe professioneel je ook bezig kunt zijn.