Je bent me voor
In dit kader is het misschien handig om te verwijzen naar deze presentatie waarin staat dat de kaderinstructeur of het bestuur aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de EHBO hulp die is verleend door de vrijwilligers.
Toch wil ik, zeker gezien de trend van de discussie, een kritische noot plaatsen bij deze presentatie.
De presentatie bevat steekwoords gewijs de samenvatiing van de presentatie (ik meen me te herinneren van 45 min) van een deskundige tijdens het OK symposium in Utrecht
Die presentatie was een globaal verhaal over een relatief complexe materie.
Op dit symposium waren meerdere presentaties aan dit onderwerp gewijd, maar dan vanuit andere gezichtshoeken.
Algemene conclusie van het symposium was dat aanspreken altijd kan, maar dat de kans op succes uitermate klein zal zijn. En daarbij had men het over ernstiger zaken dan het op vraag geven van een paracetamol
Helder was. dat als jouw werkgever zegt dat het niet mag, dat het dan niet mag.
Dus niet het OK of welke andere opleidingsinstituut dan ook, maar de ehbo vereniging, rode kruis afdeling, redddingsbrigade, of welke andere organisatie dan ook onder wiens verantwoordelijkheid jij hulp verleent, maakt uit wat wel of niet mag tijdens de hulpverlening.