Het zou fijn zijn als we eens zouden accepteren dat hulpdiensten hun werk doen op de manier zoals zij denken dat dat goed is. Het is onnodig om je steeds af te vragen waarom zij iets op een bepaalde manier doen. En al helemaal niet als de behoefte veroorzaakt wordt door 'azijndrinken'.
Ik zou graag willen weten wat jouw definitie is van de hulpdiensten. Als je politici, bestuurders, veiligheidsregio's, externe adviseurs en zelfverklaarde deskundige op terrein van 'crisisbeheersing' en 'people management' als maatgevend ziet dan zullen de hulpverleningdiensten inderdaad vinden dat ze het momenteel uitstekend doen.
Als je de gewone agent op straat, de brandweerbevelvoerder of de ambulancechauffeur vraagt of zij denken dat de hulpverlening ontzettend veel beter is geworden dankzij GRIP, veiligheidsregio's en het bureaucratiseren van hulpverleningsdiensten waarbij het vooral om een systeem gaat ipv het daadwerkelijke operationele optreden buiten op straat kan het zijn dat zij er heel anders over zullen denken.
Ik denk dat het niet bevordelijk is voor een goed debat om kritische vragen gelijk te stellen met azijndrinken. Ik heb hier gevraagd wat de ambulancedienst of brandweer kan doen aan/bij uitval drinkwater. Ik ben een hoofdofficier van een grote ambulancedienst in het buitenland. Ik kan samen met mijn mensen weinig anders doen dan samen met alle burgers wachten tot het waterleidingbedrijf het lek gaat repareren en merk vanzelf wel wanneer het ze gelukt is en de burgers weer water uit de kraan krijgen.
Ik wil ook graag iets leren. Als de Nederlandse ambulancedienst door scenariodenken kan zorgen dat de waterleidingboer sneller een lek kan repareren en de watervoorziening weer kan herstellen gaat het tijd worden dat wij deze Nederlandse lessen omzetten in goed beleid aangezien wij hier ook belang hebben bij snel herstel van drinkwatervoorziening.