Zou het niet kunnen zijn dat men rekening houd met het feit dat verzorgings- en ziekenhuizen een beperkte noodvoorraad water hebben?
En als het ontbreken van drinkwater langer duurt wellicht inhoud dat men in het gebied watertappunten moeten gaan regelen?
Voor beide zaken lijken mij inspraak van GGD en BRW wenselijk.....
Is het een probleem van de ambulancedienst, brandweer of GGD als een ziekenhuis of verzorgingstehuis geen drinkwater heeft. Het ziekenhuis zal zelf een aantal taken moeten staken, zorgen voor drinkwater uit flessen of zorgen voor een noodvoorraad. Het waterleidingbedrijf weet dat het ziekenhuis een klant is, als leverancier hebben zij ook bijzondere verplichtingen bijvoorbeeld om voor dit soort klanten een plan van aanpak maken, bijv. transportbedrijven benaderen met tankwagens geschikt voor vervoer van vloeistoffen voor menselijke consumptie zorgen voor aanvullen van noodvoorraad.
Ik heb geen idee of de Nederlandse brandweer tankwagens, tankautospuiten, slangen etc heeft om een ziekenhuis of verzorgingstehuis te kunnen helpen bij drinkwatervoorziening. Nederlandse brandweermannen kunnen die vraag beter beantwoorden. Ik kan vermoeden dat de Nederlandse brandweerman liever geen slokje water gaat drinken uit de watertank van brandweerwagens.
Het waterleidingbedrijf heeft het beste zicht op hoe lang het herstel van drinkwatervoorziening zal gaan duren. Het aanleggen van tijdelijke voorziening met wateraftappunten is iets wat een waterleidingbedrijf veel beter kan organiseren. Ik ben een chirurg die zich prima kan redden in ambulance-/traumazorg maar heb niets geleerd en geen ervaring in aanleggen van een nooddrinkwatersysteem voor een gehele wijk, stadsdeel of totale gemeente. Ik denk dat waterbedrijf met al haar kennis ook niet op mij zit te wachten met een advies dat ze het zo snel mogelijk moeten regelen.
Wij hebben deze week een grote stroomstoring gehad. Een complete wijk bijna 24 uur zonder stroomvoorziening. De stroomboer moet maar regelen dat er noodstroom komt voor haar klanten die enorme schade (dus claim kunnen indienen) lijden door stroomuitval. De brandweer en ambulancedienst hebben het niet drukker gehad tijdens de stroomuitval. De politie is wel drukker geweest omdat verkeerslichten niet werkten dus ze agenten verkeer moesten laten regelen. De politie voelt hier niet de behoefte om te gaan crisisreutelen met brandweer en ambulancedienst omdat ze zelf wel regelen dat er meer agenten naar die wijk gaan om verkeer te regelen of een aantal objecten beveiligen die normaal bewaakt worden met cameratoezicht .