Oma,
Hier heeft Azijnzeikerd een punt mee. Een kwetsbare patiënt kunnen we niet zomaar ter plaatse laten.
Hij heeft helemaal geen punt omdat een ambulanceverpleegkundige niemand kan dwingen om mee te gaan in de ambulance tegen zijn wil. Een arts zal eerst iemand wilsonbekwaam moet verklaren, iets wat niet kan zonder zelf de patient gezien te hebben. Voorts moet de arts bepalen of er sprake is van
ernstige gezondheidsschade als er geen medische behandeling gaat plaatsvinden. Als er andere mogelijkheden zijn vervalt de optie om dwang toe te passen ook.
De ambulanceverpleegkundige vreest een hartstilstand. Ik kan in de casus niets ontdekken waardoor ik mee zou kunnen gaan in deze zorgen. Ik kan op grond van de casus niet eens bepalen of er sprake zou kunnen zijn van ernstige gezondheidsschade indien er geen medische behandeling zou volgen.
Ik begrijp het probleem wel voor alle hulpverleners buiten op straat maar je moet er wel voor waken dat je niet te ver gaat doorslaan door mensen te ontvoeren om ze naar de dokter te brengen terwijl ze naar huis willen of van mijn part naar de kroeg willen om nog een paar biertjes te drinken.
Ik vind dat mensen die longkanker overleven zouden moeten stoppen met roken. Als ze toch roken om de rest te laten verkankeren moeten ze het vooral zelf weten. Ik voel mij niet overal verantwoordelijk voor. Als mensen volledig compos mentis zijn maken ze zelf uit wat ze doen en waar ze wel of niet heen willen gaan.
Als de man een uur later van de barkruk dondert belt de kroegbaas de ambulance wel weer.