Helemaal mee eens. De moeder meldt zich op de SEH, nagenoeg in partu. Ze legt het medisch oordeel van de gynaecoloog naast zich neer. Ze kiest er dus voor om voor zichzelf en het kind heel grote risico's te nemen. Haar keuze.
Ik ga er in ieder geval geen medewerking aan geven om een gedwongen sectio mogelijk te maken. Ik kijk wel uit.
Ik heb er eigenlijk weinig moeite mee als iemand onder deze omstandigheden mijn medisch oordeel naast zich neer legt. Je mag nooit vergeten dat iemand heel wat overkomt in korte tijd als de bevalling op gang komt, ze misschien wel met spoed door een ambulancedienst naar een ziekenhuis worden gebracht, SEH volk om je heen, misschien wel de gynaecoloog in OK-pak op de klompen even binnen komt banjeren om te vertellen wat er moet gaan gebeuren, enz, enz.
Het is niet raar als iemand initieel geen toestemming geeft maar een kwartier later wel als je zorgt voor meer rust of iemand anders haar laat uitleggen waarom er toestemming nodig is. Artsen moeten niet vergeten dat ze met mensen werken.
Ik loop al ontzettend lang mee in verschillende grote klinieken maar heb nog nooit uit eerste hand gehoord dat iemand een spoedsectio weigerde.
Mijn opleider zei altijd als ik niet goed genoeg opereerde dat ik het beter moest doen of kiezen om veearts of vrouwenarts te gaan worden. Ik denk dat deze beroepsgroep heel goed moet nadenken voor ze via de media gaan pleiten om zonder toestemming van de patient het mes in iemand te mogen zetten. Ze kunnen dan inderdaad beter veearts worden omdat ze dan geen enkele patient om toestemming hoeven te vragen.
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/waarom-zou-iemand-een-keizersnede-weigeren