En wat is het nut van dit topic? In Limburg-Noord wordt vrijwel dagelijks "geheralarmeerd", omdat men daar na vijf minuten opnieuw op de knop drukt. Andere regio's wachten vaak (een stuk) langer voordat er een herhaalde alarmering de deur uit gaat. Daarnaast zijn er regio's waar direct een volgende post wordt gealarmeerd......
We kunnen wel een discussie voeren over het nut van heralarmeren. Ik ben er voorstander van om direct een volgende ploeg of post te alarmeren als een tankautospuit in eerste instantie niet volledig bezet is. Zowel door het tijdsverlies (uitbreiding incident) als het risico dat er alsnog niet voldoende personeel opkomt vind ik het niet verstandig dezelfde ploeg of post alleen te heralarmeren. Als het in eerste instantie onderbezette voertuig dan alsnog uit kan rukken, kan via C2000 overlegd worden of er een voertuig om kan draaien.....
Deze topic is gestart om te zien hoe vaak het heralarmeren voorkomt en evt. om er achter te komen waarom dit was.
Verder ben ik het met je eens dat als blijkt dat er niet voldoende mensen opkomt, je direct een volgende post alarmeert. Snap ook niet zo goed waarom in Limburg-Noord dat wel gebeurd en voorheen in Midden-West Brabant ook. Volgens mij heeft dat te maken met hoeveel TS'en er op de post staan. Want de KVT pakt de volgende TS en dat is vaak de tweede TS van die post. Maargoed als de eerste al niet bezet kan worden vaak de tweede al helemaal niet.
Bij ons in de regio werken we met een beschikbaarheidsysteem. Zijn we niet met voldoende mensen, dan wordt de post of het betreffende voertuig buiten dienst gezet. Bij ons zul je dus bijna nooit een heralarmering tegen komen. Er zijn nog wat regio's die daarmee werken, maar blijkbaar niet allemaal. En dat zou mijn inziens een landelijk iets moeten zijn.