rav ijsselvecht dus zwolle en omgeving werken er ook mee.
ik heb het idee dat ze voor de chev net te hoog zijn veel mensen met blauwe onderarmen en bovenbenen door die stang aan het voeteneind
Dit klopt helemaal, ik ben ambuchauffeur bij de RAV IJsselvecht en werk op de post Kampen.
Persoonlijk vind ik de Stryker brancard een vooruitgang met de oude Ferno.
Deze brancard is veel steviger, je kan alle 4 de wielen zwenkbaar maken dus we gaan gewoon haaks een bocht om zonder te tillen. Het hoofdsteun kan je in elke gewenste hoogte stellen.
Wat betrefd het gewicht, ja de barncard is wel zwaarder, maar door de juiste tiltechniek toe te passen merk je daar niet van. Bij ons is de regel , eerst gaan de voeten de lucht in , chauffeur kan nu door zijn gewicht op de handvaten te zetten de pleeg meehelpen en de pleeg heeft nu veel minder gewicht om te tillen. De patiënt word bij ons vast gelegd dmv 4 gordels, namelijk bij de voeten-bij het bekken-bij de borstkast en over de schouders. De gordels over de borstkast en over de schouders zijn dan een 4 punts gordel.
Het voeteind kan in trendelenburg gezet worden en terhoogte van de knieen kan de brancard ook omhoog gezet worden zodat de patiënt in knipmes houding vervoerd kan worden.
In de ambulance hebben we een oprij plaat laten maken omdat de brancards inderdaad wat hoog zijn voor de chev. Echter deze plaat is zo gemaakt dat de pleeg de oprij plaat ongeveer 30 cm naar voren kan schuiven. Dit is bijzonder handig als de pleeg tijdens het rijden bv een naaldje wil prikken. Ook heeft de pleeg an beter zicht op het gezicht van de patiënt.
Kort samen gevat ik vind het een prettige brancard om mee te werken, in het begin was het wel even wennen.
Het inrijden van de brancard gaat ook soepel, ik heb het gewicht van de brancard nu nog maar even volledig in mijn handen( ongeveer 50 cm) vergeleken bij de oude ferno ( meer dan 3/4 van de brancard). Dit kan je echt merken in je rug ( toch ook geen onbelangrijk onderdeel van ons lichaam).