Ervaringen met STRYKER brancard

Auteur Topic: Ervaringen met STRYKER brancard  (gelezen 4533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter_

  • Gast
Gepost op: 21 september 2005, 10:45:01
Beste ambulancehulpverleners,

Over niet zo lange tijd zal bij ons de beslissing vallen welk merk nieuwe brancard er wordt aangeschaft.

Ik ben beniewd wat jullie ervaring is met de STRYKER brancard.

De brancard ziet er degelijk uit en lijkt me ook in gebruik erg makkelijk maar misschien hebben jullie hem al in gebruik en kun je me meer informatie geven.

Alle informatie is welkom, ik ben erg benieuwd.




Karim

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 21 september 2005, 11:18:53
Ik werk er bij enkele diensten mee en het is inderdaad wel 'n fijne brancard.

Het ideale aan de stryker is dat alle wielen geblokeerd en ongeblokkeerd kunnen worden, waardoor je dus ook heel makkelijk zijwaarts met je brancard kan schuiven.

Zeker in smalle gangetjes is die extra wendbaarheid wel handig.

Enige nadeel van 'n stryker is in mijn ogen het gewicht, 't is een vrij zware brancard en zeker met 'n zware patient erop is "ff dat stoepje optillen" iets wat toch meer moeite kost als met andere brancards.


Karim

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 21 september 2005, 11:20:11
Overigens is er al eens een topic hierover geweest, daar heb je wellicht ook nog wat aan :

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=6769.0


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #3 Gepost op: 21 september 2005, 11:22:26
Bel anders even met de GGD Nijmegen, herstel, de RAV Gelderland-Zuid. Die maken sinds de invoering van de nieuwe ford ambulances gebruik van de stryker brancard.


Pieter_

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 21 september 2005, 11:32:01
Ik heb inderdaad de vorige topic ook gelezen, ik dacht misschien zijn er inmiddels meer diensten over de de stryker en werken jullie er inmiddels al wat langer mee vandaar mijn vraag nog een keer.

Ik zal proberen contact op te nemen met de RAV Gelderland Zuid om daar ff navraag te doen.

Is het bij iemand bekent welke diensten er nog meer met de stryker werken of gaan werken ?


rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
  • ambu
Reactie #5 Gepost op: 21 september 2005, 12:05:34
rav ijsselvecht dus zwolle en omgeving werken er ook mee.

ik heb het idee dat ze voor de chev net te hoog zijn veel mensen met blauwe onderarmen en bovenbenen door die stang aan het voeteneind


wicher

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 21 september 2005, 13:10:12
rav ijsselvecht dus zwolle en omgeving werken er ook mee.

ik heb het idee dat ze voor de chev net te hoog zijn veel mensen met blauwe onderarmen en bovenbenen door die stang aan het voeteneind

Dit klopt helemaal, ik ben ambuchauffeur bij de RAV IJsselvecht en werk op de post Kampen.
Persoonlijk vind ik de Stryker brancard een vooruitgang met de oude Ferno.
Deze brancard is veel steviger, je kan alle 4 de wielen zwenkbaar maken dus we gaan gewoon haaks een bocht om zonder te tillen. Het hoofdsteun kan je in elke gewenste hoogte stellen.
Wat betrefd het gewicht, ja de barncard is wel zwaarder, maar door de juiste tiltechniek toe te passen merk je daar niet van. Bij ons is de regel , eerst gaan de voeten de lucht in , chauffeur kan nu door zijn gewicht op de handvaten te zetten de pleeg meehelpen en de pleeg heeft nu veel minder gewicht om te tillen. De patiënt word bij ons vast gelegd dmv 4 gordels, namelijk bij de voeten-bij het bekken-bij de borstkast en over de schouders. De gordels over de borstkast en over de schouders zijn dan een 4 punts gordel.
Het voeteind kan in trendelenburg gezet worden en terhoogte van de knieen kan de brancard ook omhoog gezet worden zodat de patiënt in knipmes houding vervoerd kan worden.


In de ambulance hebben we een oprij plaat laten maken omdat de brancards inderdaad wat hoog zijn voor de chev. Echter deze plaat is zo gemaakt dat de pleeg de oprij plaat ongeveer 30 cm naar voren kan schuiven. Dit is bijzonder handig als de pleeg tijdens het rijden bv een naaldje wil prikken. Ook heeft de pleeg  an beter zicht op het gezicht van de patiënt.

Kort samen gevat ik vind het een prettige brancard om mee te werken, in het begin was het wel even wennen.
Het inrijden van de brancard gaat ook soepel, ik heb het gewicht van de brancard nu nog maar even volledig in mijn handen( ongeveer 50 cm) vergeleken bij de oude ferno ( meer dan 3/4 van de brancard). Dit kan je echt merken in je rug ( toch ook geen onbelangrijk onderdeel van ons lichaam).


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 24 september 2005, 09:56:01
Dag collegae,

Wij hebben onlangs besloten om over te gaan tot het aanschaffen van Stryker brancards. Ik vond het ook een prettige brancard om ermee te werken tijdens de proefperiode, maar er waren enkele minpunten. De proefbrancard had kunstof wielen en die waren erg onprettig voor de patient - inmiddels zijn die vervangen door rubberen wielen die veel beter zijn.
Daarnaast bestaat de mogelijkheid om de brancard om te vormen in een stoeltjesbrancard niet meer bij de stryker, het aanschaf van een apart stoel is dan wel noodzakelijk (maar niet per se bezwaarlijk want de aparte stoelen zijn veel makkelijker en lichter).
En als laatste, de wat kleinere collega's schijnen problemen te hebben gehad met het bedienen van de brancard. Ik heb er zelf niet veel van gemerkt, maar de leverancier WAS heeft een tilcursus aangeboden aan de betrokken medewerkers.

Al met al een prima brancard om ermee te werken!

Carl.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #8 Gepost op: 24 september 2005, 14:06:33

En als laatste, de wat kleinere collega's schijnen problemen te hebben gehad met het bedienen van de brancard. Ik heb er zelf niet veel van gemerkt, maar de leverancier WAS heeft een tilcursus aangeboden aan de betrokken medewerkers.

Al met al een prima brancard om ermee te werken!

Carl.

Wij hebben hem op het bedrijf ook en dit probleem deed zich bij ons ook voor. De tegendruk van de gasveer van de inklappende hoofdeindpoten in combinatie met de schuinstaande tafel en het (te vlug) tillen van dhet voeteneind van brancard was net te zwaar.