Wat is dit nou voor flauwekul Ik mag als burger best kritische vragen stellen aangezien dit alles betaald wordt met algemene middelen. De hulpdiensten zullen vast goed nagedacht hebben, maar dat wil niet zeggen dat het anders of wellicht beter kan. Wat mij betreft mogen burgers nog veel kritische zijner op diensten die geleverd worden door de overheid en daarbij gaat het ove 't systemen en processen.
De meeste Nederlandse belastingbetalers zullen dit vermoedelijk niet eens weten of veronderstellen dat het normaal is. Het zegt al meer dan genoeg als de hakken van zwaailichtliefhebbers en brandweerhobbyisten direct in het zand gaan omdat men een hele simpele, logische vragen niet kan beantwoorden. Als er geen enkele politie-, ambulance- of brandweereenheid ingezet is bij een incident valt er helemaal niets op elkaar af te stemmen voor de managers van brandweer, politie, ambulancedienst en andere bureaucraten.
Op de vraag waarom het noodzakelijk is als de politie gaat opschalen vanwege politionele redenen de ambulancedienst en brandweer ook moeten gaan opschalen komt ook geen antwoord.
Ik beschouw het als de burgers een rad voor ogen draai omdat men de mond vol heeft over opschaling maar geen enkele dienst een deuk in pakje boter kan slaan. In de meeste landen op de wereld waar men gaan opschalen gaat het niet om wat gereutel in een container vol managers maar om opschaling met extra materieel en personeel om daadwerkelijk hulp te verlenen.
Een RAV in Nederland heeft overdag geen serieus aantal reserve ambulance achter de hand om bij opschaling personeel met bereikbaarheidsdienst op te roepen waardoor je tientallen extra ambulancevoertuigen in je verzorgingsgebied op de weg krijgt.
Een RAV in Nederland kent zelfs geen bereikbaarheidsdienst. Bij een echte opschaling hopen ze op het grote zorghart van het personeel. Ik vind het vreemd als men besluit op te schalen naar GRIP-situatie wel de managers opgeroepen worden maar men niet het vrije personeel met het grote zorghart naar de ambulanceposten laat komen. Ik denk dat de heren op kantoor zelf beseffen dat als ze bij iedere GRIP-opschaling het vrije personeel met groot zorghart laten opdraven er na 14 dagen geen mens meer komt omdat het keer op keer flauwekul is.
Onheuse argumenten zoals de taak van RAV bij bestrijding infectieziekten indien de watervoorziening 4 weken of langer uitvalt worden ingebracht. Geen RAV heeft dit als taak.
Nederlandse belastingbetalers zijn kritisch maar slecht geinformeerd. Geen mens wil belasting betalen voor bezigheidstherapie voor bureaucraten die gaan crisisreutelen over een lekke waterleiding en niets kunnen veranderen aan de ontstane situatie.
Ten slotte vind ik het verbazingwekkend dat mensen die hier klagen over de forse bezuinigen op materieel en personeel bij brandweer, politie en ambulancediensten op de barricade klimmen om hun managers te verdedigen zonder enige inhoudelijke vraag te beantwoorden over de toegevoegde waarde van het scenariodenken, crisisgereutel en afstemming terwijl en geen eenheden zijn ingezet door bureaucraten van hv-diensten aan het hulpverleningsproces.