Een (basis) arts is zelfstandig bevoegd (itt een AVPK) en kan dus makkelijker buiten de kaders van LPA werken, daar deze zelf verantwoordelijk is. Hij/zij kan ook andere skills toepassen die buiten de scope van een AVPK liggen, en een ontwikkeling richting spoedeisende huisartsengeneeskunde om de ALS ambulance te ontlasten zou een optie kunnen zijn. Het ligt een beetje in dezelfde richting als VS/PA's in de ambulancezorg, die kunnen ook functioneren op dat niveau.
Jammer is dat dit soort ontwikkelingen door aspirant AVPK-en altijd als bedreiging voor hun eigen kansen gezien wordt. Ik ken ook mensen die bewust HBO-V zijn gaan doen ipv loten voor geneeskunde omdat ze graag op de ambu wilden werken. Artsen in het prehospitale domein is helemaal niet vreemd zoals Oma al aangeeft, over de hele wereld kent men dit wel. Als ik geneeskunde had gestudeerd had dit me een hele mooie kans geleken om bekwaam te raken in Prehospitale geneeskunde, en wellicht zorgt het er op termijn wel voor dat alle MMA's ook operationele ervaring hebben in de prehospitale zorg?