Ik heb werkelijk geen idee waarom Limburg Noord kiest voor basisartsen op de auto. De mogelijke motivaties zouden kunnen zijn:
Deskundigheidsbevoerdering van de overige collega's (denk hierbij aan vaardigheden m.b.t. lichamelijk onderzoek).
Het opvangen van de eerstelijns meldingen via de diverse huisartsenposten, een groeigebied voor de ambulancezorg, tegen wil en dank in.
Het onvermogen voldoende gekwalificeerde verpleekundig personeel aan te trekken in een krimpgebied.
Los van het feit dat een jonge basisarts weinig zelfreflectie vermorgen zou tonen bij het ongesuperviseerd uitvoeren van een thoracotomie, Limburg Noord is nog geen Detroit. Hoeveel penetrerende trauma hebben ze nou eenmaal?
Ik zie de komst van jonge artsen i.p.v. verpleegkundigen overigens niet als bedreiging. Ik vraag mij alleen af of het goed personeelsbeleid is. Een jonge arts zal immers snel verveeld zijn met 3x per dag op en neer rijden naar het Radboud vanuit Venlo omdat de patiënt een infuus heeft. Hij of zij zal snel elders de uitdaging zoeken.
Wat is dat eigenlijk met verpleegkundigen? Waarom moeten we ons meten met onze collega's uit de geneeskunde? Wij hebben andere bevoegdheden en verantwoordelijkheden maar wij zijn er niet minder om. Bij het lezen van diverse stukken o.a. uit het V+VN blad bekruipt mij het gevoel dat wij nooit onze minderwaardigheidscomplex zullen verliezen.
Ik ben CM, tevens verpleegkundige maar vooral individu Ik laat me met niemand meten.