(basis) artsen op de ambulance

Auteur Topic: (basis) artsen op de ambulance  (gelezen 18385 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #30 Gepost op: 12 maart 2016, 11:59:11
London'sAirAmbulance @LDNairamb 1h
Our doctors and paramedics all have a 'sign off day' with a senior consultant or our lead paramedic. The day usually runs for 12 hours
They must pass the day before undertaking solo missions. During the day, all activity is scrutinised, & focus is on patient safety.
The day comes at the end of 4/5 weeks of 1:1 mentoring, and a major training package. These senior clinicians embrace the challenge!!

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #31 Gepost op: 12 maart 2016, 12:42:51
Citaat van: oma link=msg=1412379 date=1457777353

Als het je lukt om in 3 jaar van een basisarts een goede SEH arts te kunnen maken moet het je ook kunnen lukken om in 2 jaar van een basisarts een goede prehospitale arts te kunnen....

Het is de afgelopen tien jaar niet gelukt om de SEH arts naar een niveau te brengen dat aansluiting vindt bij landen als de UK en Australië. De opleiding is drie jaar en daarmee zijn het profielartsen.

Hun taak op een SEH is belangrijk, maar de term Spoedeisende Hulp arts suggereert een deskundigheid welke niet kan worden waargemaakt. Voor spoedeisende "huis, tuin en keuken" geneeskunde zijn ze prima, maar bij serieus vitaal bedreigende patiënten hebben ze niks te zoeken.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #32 Gepost op: 12 maart 2016, 13:19:59
Citaat van: oma link=msg=1412379 date=1457777353

In Nederland kan een MMA een SOA-arts zijn. Deze arts is bevoegd maar niet bekwaam om bijv. prehospitale thoracotomie uit te voeren. Supervisie door MMA of de MMA een protocol laten schrijven voor een arts die wel bekwaam is lijkt me ook binnen de Nederlandse wetgeving onmogelijk. Immers onbekwaam maakt onbevoegd.

Vigerend protocol is iets vloeibaars. Nieuwe inzichten of nieuwe ontwikkelingen, bijv. bekwame artsen in dienst van RAV kunnen de aanleiding zijn om een nieuw protocol te schrijven of een richtlijn op te stellen voor deze prehospitale artsen.

Oma, met deze redenatie stel je dus ook dat het momenteel onmogelijk is dat een qua intuberen en infussprikken, spanningspneu ontlasten etc nietbekwame maar wel bevoegde MMA zijn/haar AVP-en niet kan superviseren?........
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #33 Gepost op: 12 maart 2016, 13:29:12
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1412402 date=1457785199
Oma, met deze redenatie stel je dus ook dat het momenteel onmogelijk is dat een qua intuberen en infussprikken, spanningspneu ontlasten etc nietbekwame maar wel bevoegde MMA zijn/haar AVP-en niet kan superviseren?........

Ik zie het U schrijven.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #34 Gepost op: 12 maart 2016, 13:35:43
Citaat van: Expert link=msg=1412395 date=1457782971
Het is de afgelopen tien jaar niet gelukt om de SEH arts naar een niveau te brengen dat aansluiting vindt bij landen als de UK en Australië. De opleiding is drie jaar en daarmee zijn het profielartsen.

Hun taak op een SEH is belangrijk, maar de term Spoedeisende Hulp arts suggereert een deskundigheid welke niet kan worden waargemaakt. Voor spoedeisende "huis, tuin en keuken" geneeskunde zijn ze prima, maar bij serieus vitaal bedreigende patiënten hebben ze niks te zoeken.

Ik ben al een paar jaartjes weg uit de polder. Ik verkeerde in de veronderstelling dat het jaren geleden nog een kans moest kunnen krijgen. Als ze de kans hebben gehad en men na 10 jaar beseft dat de deskundigheid door deze artsen niet waargemaakt kan worden moet men de stekker er weer uittrekken.

Ik ervaar het als uitermate prettig om te mogen werken met EM Physicans, echter komen ze uit UK, Australie, Canada, Zuid Afrika of Nieuw Zeeland. Als de Nederlandse SEH-arts KNMG niet in de buurt komt van deze artsen heb je er weinig aan.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #35 Gepost op: 12 maart 2016, 22:10:09
Ik heb werkelijk geen idee waarom Limburg Noord kiest voor basisartsen op de auto. De mogelijke motivaties zouden kunnen zijn:

Deskundigheidsbevoerdering van de overige collega's (denk hierbij aan vaardigheden m.b.t. lichamelijk onderzoek).

Het opvangen van de eerstelijns meldingen via de diverse huisartsenposten, een groeigebied voor de ambulancezorg, tegen wil en dank in.

Het onvermogen voldoende gekwalificeerde verpleekundig personeel aan te trekken in een krimpgebied.

Los van het feit dat een jonge basisarts weinig zelfreflectie vermorgen zou tonen bij het ongesuperviseerd uitvoeren van een thoracotomie, Limburg Noord is nog geen Detroit. Hoeveel penetrerende trauma hebben ze nou eenmaal?

Ik zie de komst van jonge artsen i.p.v. verpleegkundigen overigens niet als bedreiging. Ik vraag mij alleen af of het goed personeelsbeleid is. Een jonge arts zal immers snel verveeld zijn met 3x per dag op en neer rijden naar het Radboud vanuit Venlo omdat de patiënt een infuus heeft. Hij of zij zal snel elders de uitdaging zoeken.

Wat is dat eigenlijk met verpleegkundigen? Waarom moeten we ons meten met onze collega's uit de geneeskunde? Wij hebben andere bevoegdheden en verantwoordelijkheden maar wij zijn er niet minder om. Bij het lezen van diverse stukken o.a. uit het V+VN blad bekruipt mij het gevoel dat wij nooit onze minderwaardigheidscomplex zullen verliezen.

Ik ben CM, tevens verpleegkundige maar vooral individu Ik laat me met niemand meten.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Expert

• Senior gebruiker
Reactie #36 Gepost op: 13 maart 2016, 12:26:30
Citaat van: Chrisdup link=msg=1412374 date=1457774925

Understanding the prehospital physician controversy. Step 1: comparing competencies of ambulance nurses and prehospital physicians.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21460731

CONCLUSION:

The ambulance nurse and physician have various mutual competencies. In addition, the physician can provide specific competencies on the scene. Knowing the exact overlap and differences in competencies is the first step to understand the prehospital physician controversy. Our results can be used as a tool for the next step in research on prehospital care by EMS providers and physicians and to improve prehospital care.

Understanding the prehospital physician controversy. Step 2: analysis of on-scene treatment by ambulance nurses and helicopter emergency medical service physicians.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25222422

CONCLUSION:

HEMS physicians provide additional treatment in 45% of patients. The additional treatment increases the perceived usefulness of the HEMS physician. The presence of the HEMS physician was also considered useful when the physician did not provide any additional treatment, possibly because of diagnostic competence and clinical decision-making.

Vraag is wel wat men bedoelt met HEMS physicians ...  bv kan dat ook "HEMS trainend" zijn ala BASIC/MERIT, etc in UK bijvoorbeeld?

Beide auteurs zijn als anesthesioloog werkzaam in Nederland. Ik heb de publicaties nog niet gelezen, maar ga ervan uit dat zij zich baseren op de werkwijze zoals binnen de Nederlandse MMT's gangbaar is.

Het geheel laat zich overigens heel lastig met andere landen vergelijken, omdat de pre-hospitale zorg in iedere afzonderlijk land vrijwel altijd anders is georganiseerd.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #37 Gepost op: 13 maart 2016, 13:37:41
Citaat van: Chrisdup link=msg=1412374 date=1457774925
Understanding the prehospital physician controversy. Step 1: comparing competencies of ambulance nurses and prehospital physicians.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21460731

CONCLUSION:

The ambulance nurse and physician have various mutual competencies. In addition, the physician can provide specific competencies on the scene. Knowing the exact overlap and differences in competencies is the first step to understand the prehospital physician controversy. Our results can be used as a tool for the next step in research on prehospital care by EMS providers and physicians and to improve prehospital care.

Understanding the prehospital physician controversy. Step 2: analysis of on-scene treatment by ambulance nurses and helicopter emergency medical service physicians.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25222422

CONCLUSION:

HEMS physicians provide additional treatment in 45% of patients. The additional treatment increases the perceived usefulness of the HEMS physician. The presence of the HEMS physician was also considered useful when the physician did not provide any additional treatment, possibly because of diagnostic competence and clinical decision-making.

Vraag is wel wat men bedoelt met HEMS physicians ...  bv kan dat ook "HEMS trainend" zijn ala BASIC/MERIT, etc in UK bijvoorbeeld?

Ziet iemand wellicht kans mij deze artikelen in PDF toe te sturen? Dit sluit sterk aan op een project waar ik mee bezig ben, echter heb ik geen toegang tot Eur J Emerg Med :(
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

NC

• Forum gebruiker
Reactie #38 Gepost op: 13 maart 2016, 15:38:23
Citaat van: Golly link=msg=1412226 date=1457703364

Jammer is dat dit soort ontwikkelingen door aspirant AVPK-en altijd als bedreiging voor hun eigen kansen gezien wordt. Ik ken ook mensen die bewust HBO-V zijn gaan doen ipv loten voor geneeskunde omdat ze graag op de ambu wilden werken.  Artsen in het prehospitale domein is helemaal niet vreemd zoals Oma al aangeeft, over de hele wereld kent men dit wel. Als ik geneeskunde had gestudeerd had dit me een hele mooie kans geleken om bekwaam te raken in Prehospitale geneeskunde, en wellicht zorgt het er op termijn wel voor dat alle MMA's ook operationele ervaring hebben in de prehospitale zorg?
Citaat van: senseihomer link=msg=1412230 date=1457704907
helemaal mee eens, alleen zoals ik de vacature lees is het niet de bedoeling dat er andere skills toegepast gaan worden

persoonlijk zie ik het niet als een bedreiging: het zou in mijn ogen een mooie aanvulling cq samenwerking kunnen geven

Wat zijn dit dan voor kansen? De ambulanceverpleegkundige worden toch op (langer) termijn verdrongen of door BMH of door basisartsen?

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #39 Gepost op: 13 maart 2016, 16:07:12
Citaat van: NC link=msg=1412587 date=1457879903
Wat zijn dit dan voor kansen? De ambulanceverpleegkundige worden toch op (langer) termijn verdrongen of door BMH of door basisartsen?

Een transitie naar een mogelijk goedkoper doctor-paramedic based model, exit AVP, introductie BMH en ambulanceartsen , beetje het Duitse model.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod