Zeker zijn er verbeter punten, alleen bepaalde aspecten zegt niks over de kwaliteit van de Nederlandse ambulance zorg
Dat een groot deel van de ambulances niet binnen 15 minuten er is, klopt enerzijds niet, maar zegt anderzijds niets over de kwaliteit van de geleverde zorg cq kwaliteit
Dat de MMA misschien zelf geen EcG kan plaatsen of een ECG, maakt hem geen minder goede manager toch?
Eem goede manager zorgt ervoor dat 'zijn' personeel zo goed mogelijk functioneert
Dus het heeft m. I. niks te maken met zijn eigen vaardigheden
Of het MMT echt een meerwaarde heeft in alle gevallen? Waarschijnlijk niet, maar dat zegt ook niemand. Dat het im bepaalde gevallen wel een meerwaarde heeft dat lijkt me geen voer voor discussie
En dan heb je het over de kosten baten analyse, maar dat is in mijn ogen juist het grote verschil tussen ons land en quatar
Als geld geen probleem is, dan is een bepaalde kwaliteitsstandaard leggen en vasthouden veel minder moeilijk, dan wel met deze restricties
Dus dat is in mijn ogen geen eerlijk vergelijk
Het zou hetzelfde zijn een amateur club uit Bemmel kwalitatief te vergelijken met een club als Ajax
Elk systeem heeft zijn voor en nadelen
Je hebt gelijk. In Qatar krijgen een aantal eindverantwoordelijke mensen bij de ambulancedienst op staande voet ontslag zodra een simpele spoedrit 667,74 euro basistarief + 3,81 euro per km moet gaan kosten.
Er krijgen ook mensen op staande voet ontslag als ze 10 orders voor de aanschaf van 16 ambulances plaatsen bij een ambulanceboer omdat 1 order voor de aanschaf van 165 ambulances zorgt voor forse korting.
Er krijgen ook mensen ontslag als ze bijvoorbeeld endotracheale tubes aanschaffen voor de ambulancedienst aangezien er een centrale inkoop is voor de 8 publieke ziekenhuizen en de ambulancedienst.
Nederland is drie maal groter tov Qatar. Als Nederland het voorbeeld zou volgen kan je 22 van de 25 RAV-en (met directie, MMA, ondersteuners, begeleiders, onderzoekers, adviseurs en kantoorgebouwen) afschaffen.
Chirurgen van de ambulancedienst rijden in een Toyota Landcruiser, huisartsen van de ambulancedienst in een Toyota Prado. Als de dokters hierover ontevreden zijn krijgen ze het advies om te gaan werken in Dubai of Nederland.
De ambulancedienst heeft een toereikend budget echter geen onbeperkt budget. Geld dient effectief te worden uitgegeven en wat wij niet willen is bezuinigen op personeel (loon) en goed materieel.
De ambulancedienst van Qatar heeft maar drie directeuren; de algemeen directeur, plv. algemeen directeur en een medisch directeur. Ik denk niet dat Nederlandse ambulanceverpleegkundigen de MMA nodig hebben om het dagelijkse werk te kunnen doen. Het is raar als mensen die niets weten en kunnen moeten zorgen dat mensen die wel iets weten en kunnen zo goed mogelijk functioneren. Managen is geen leiding geven maar de boel proberen te beheersen (iets wat je doet als je geen vertrouwen hebt in je eigen medewerkers (ambulanceverpleegkundigen en -chauffeurs).