Afgelopen week was er een BHV-oproep voor een jonge collega. Het bleek geen spoedgeval. De EHBO heeft hem naar zijn eigen HuisArtsenPost gezonden, uiteraard onder begeleiding van een collega. Ik heb het bezoek telefonisch aangekondigd bij de betreffende HAP.
De medewerker van de HAP had een belangrijke tip voor me. Die tip ligt erg voor de hand, maar ik wil die toch graag met jullie delen.
Wat te doen als het geen 112 is?Als EHBO-er binnen de BHV wordt je regelmatig geconfronteerd met minder spoedeisende gevallen. Onze protocollen voorzien in
- het bellen van 112 bij verdenking van spoedeisende hulp
- het afvoeren naar de HAP van het nabijgelegen ziekenhuis voor hechtingen e.d.
- en het naar huis begeleiden van op het werk ziek geworden collega's.
Tussen die laatste twee is een grijs gebied. Zeker als je weet dat iemand flink ziek is en alleen thuis woont. Je wilt dan eigenlijk dat hij door een arts gezien is. Wij geven hier als EHBO-er wel advies, maar we zijn niet medisch geschoold.
Bel gewoon de HAPDe HAP van mijn collega zit vlak bij een bedrijventerrein met garagebedrijven en een brandweerkazerne. Deze HAP heeft relatief veel ervaring met door BHV-ers ingezonden SO's. Zij gaven als gouden tip om gewoon de HAP van het SO te bellen. Nadat je hebt vastgesteld dat het geen spoed is. En
voordat je het SO in een auto zet.
De HAP heeft een voorsprong bij telefonische triageDe HAP heeft inzage in het dossier van het SO. Ze kunnen eventueel zelf met het SO een (vertrouwelijk) gesprek voeren. Bedenk ook: de HAP kan alsnog besluiten om te laten opschalen. En als het niet nodig is om door een arts gezien te worden, dan weet het SO dat ook meteen. En hoeft hij niet meer naar het spreekuur.
Ik denk dat EHBO-ers zo een flinke bijdrage kunnen leveren in het drukken van het aantal overbodige ambulance-ritten...
Zie ook
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=88099.60