Ruit ingooien, levens redden?

Auteur Topic: Ruit ingooien, levens redden?  (gelezen 8167 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Gepost op: 15 maart 2016, 16:35:41
Zo. Zit als leek (ik ben meer van de gele auto's met strepen) met een vraag en dacht: ik gooi hem hier eens in de groep;

Stel je deze situatie voor:
Je komt als leek bij een huis waar binnen brand woedt. Althans, dit is je vermoeden omdat je niet meer naar binnen kunt kijken omdat de woning vol rook staat. Er zou nog iemand binnen kunnen zijn. De brandweer heeft nog een langere aanrijtijd (sirenes zijn nog niet hoorbaar).

Mijn gevoel zegt me dan om een ruit in te gooien met als resultaat dat de rook weg kan en een potentieel slachtoffer laag bij de vloer zou kunnen overleven. Ik weet dat ik dan zuurstof toevoeg en de brand verder zal oplaaien maar hoe erg is dat als een slachtoffer daardoor bij de vloer mogelijk rookvrij kan ademen en wellicht overleeft.... (even afgezien van de bult op zijn hoofd door de steen die ik naar binnen gooide....)

Geen idee, kan dit levensreddend handelen zijn?
ben benieuwd naar jullie reacties!

Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Snaaio

• Manschap-A, Voertuigbediener HW
  • Junior gebruiker
  • **
Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2016, 16:46:04
Ik denk dat je hiermee nieuwe risico's gaat creëren voor het slachtoffer.
Door de toename van de zuurstoftoevoer kan je vuurhaard dynamischer worden, waardoor je te maken krijgt met veel hogere temperaturen (bijvoorbeeld door het sneller bereiken van de flashoverfase).
Ik ben benieuwd of een slachtoffer er dan onder de streep 'beter' van wordt.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2016, 16:53:37
Citaat van: Snaaio link=msg=1413074 date=1458056764
Ik denk dat je hiermee nieuwe risico's gaat creëren voor het slachtoffer.
Door de toename van de zuurstoftoevoer kan je vuurhaard dynamischer worden, waardoor je te maken krijgt met veel hogere temperaturen (bijvoorbeeld door het sneller bereiken van de flashoverfase).
Ik ben benieuwd of een slachtoffer er dan onder de streep 'beter' van wordt.
Tja, of door het ingooien van de ruit geef je de brand net dat laatste zetje om direct tot een flash-over over te gaan. En dat gaat een slachtoffer echt niet overleven. Daarnaast is het wel handig om te weten in welk stadium de brand zit. Is dit in de ontwikkelfase, brandfase of de dooffase, zit deze in de laatste fase krijg je nog wat extra problemen erbij. Dus ruiten gewoon heel laten, en dit soort zaken aan de brandweer overlaten.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2016, 17:04:35
Citaat van: Peter71 link=msg=1413075 date=1458057217
Tja, of door het ingooien van de ruit geef je de brand net dat laatste zetje om direct tot een flash-over over te gaan. En dat gaat een slachtoffer echt niet overleven. Daarnaast is het wel handig om te weten in welk stadium de brand zit. Is dit in de ontwikkelfase, brandfase of de dooffase, zit deze in de laatste fase krijg je nog wat extra problemen erbij. Dus ruiten gewoon heel laten, en dit soort zaken aan de brandweer overlaten.

Of je gooit de ruit gewoon in aangezien ventilatie een flashover kan vertragen. De hitte en hete gassen bovenin de ruimte krijgen minder kans om te dalen naar vloernivea  door de toevoer van koudere lucht onder de grootste hitte bovenin de ruimte.

Een slachtoffer zal een flashover niet overleven maar het moment voor de flashover ook niet als de hitte en hete gassen naar vloerniveau worden gedrukt.

Ik zou alleen niet recht voor het raam gaan staan als je de steen door het raam gooit.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2016, 17:07:31
Interessant topic.  O0

Als ik door feiten en omstandigheden (redelijk) zeker zou zijn dat er so's binnen zijn, zal ik proberen de woning te betreden.

Heb ik op dat moment helemaal geen info over evt. mensen in het pand, zou ik me gaan bezig houden met alarmeren buren etc.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2016, 17:10:52
Citaat van: Dinges link=msg=1413083 date=1458058051
Interessant topic.  O0

Als ik door feiten en omstandigheden (redelijk) zeker zou zijn dat er so's binnen zijn, zal ik proberen de woning te betreden.

Heb ik op dat moment helemaal geen info over evt. mensen in het pand, zou ik me gaan bezig houden met alarmeren buren etc.

Natuurlijk ga je als voorbijganger iets proberen als je denkt dat er nog iemand in een brandende woning is.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #6 Gepost op: 15 maart 2016, 17:26:30
Citaat van: oma link=msg=1413084 date=1458058252
Natuurlijk ga je als voorbijganger iets proberen als je denkt dat er nog iemand in een brandende woning is.

Voor jou natuurlijk, voor mij ook. En voor velen hier. Maar je zal ze de kost moeten geven... het gros daarbuiten pakt liever gelijk het mobieltje met camera. Verder niets.

Maar de vraagstelling is interessant. ''Er zou iemand binnen kunnen zijn''. Ik rammel de ramen (deur) eruit en doe m'n best. Maar wat adviseert de rode tak?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 15 maart 2016, 17:36:07
Citaat van: Dinges link=msg=1413093 date=1458059190
Voor jou natuurlijk, voor mij ook. En voor velen hier. Maar je zal ze de kost moeten geven... het gros daarbuiten pakt liever gelijk het mobieltje met camera. Verder niets.

Maar de vraagstelling is interessant. ''Er zou iemand binnen kunnen zijn''. Ik rammel de ramen (deur) eruit en doe m'n best. Maar wat adviseert de rode tak?

Inderdaad maar ik zou ook niet te veel wakker liggen van de brandweeradviezen op dit forum. De aanjager voor een flashover is temperatuur.

Toevoer van lucht is de aanjager voor een backdraft.

Dinges

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 15 maart 2016, 17:45:18
Voordat we verzanden in brandweeradviezen...wat zou een 112-centralist adviseren? In deze casus.
Die dreunt alleen wat ProQa dingetjes op, en verder? Of mag hij / zij het protocol overrulen en het binnentreden van de woning op welke wijze dan ook, motiveren / afwijzen / afraden? (doe dit en doe dat, maar denk om uw eigen veiligheid?)

oma

• Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 15 maart 2016, 17:50:20
Citaat van: Dinges link=msg=1413098 date=1458060318
Voordat we verzanden in brandweeradviezen...wat zou een 112-centralist adviseren? In deze casus.
Die dreunt alleen wat ProQa dingetjes op, en verder? Of mag hij / zij het protocol overrulen en het binnentreden van de woning op welke wijze dan ook, motiveren / afwijzen / afraden? (doe dit en doe dat, maar denk om uw eigen veiligheid?)

Een burger maakt toch zelf uit wat hij wil doen als hij denkt als iemand in nood is in een brandende woning? Geen enkele burger hoeft de meldkamer om toestemming te vragen of hij de woning mag betreden.

Ambulancemedewerkers en politiemensen hebben bij ons advies gekregen om niet zonder adembescherming een brandend gebouw te betreden. Het is ze niet verboden om het wel te doen.