Politieactie Brussel terrorist Abdeslam neergeschoten en opgepakt - Brussel (B) 18-03-2016

Auteur Topic: Politieactie Brussel terrorist Abdeslam neergeschoten en opgepakt - Brussel (B) 18-03-2016  (gelezen 31932 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Scaniafan link=msg=1414614 date=1458673532
Belgische ministers geven ook aan dat je met een controle voor men een vliegveld in kan, buiten het vliegveld een wachtrij gaat creëren. Wat vervolgens weer gevoelig is voor dergelijke aanslagen...

Misschien moeten ze dan eens een kijkje nemen of er enorme wachtrijen voor de vertrekhal staan van luchthavens in Israel, Dubai of Doha. De laatste twee luchthavens sleuren ook om de haverklap awards binnen internationale organisaties op terrein van klantvriendelijkheid en service. Het zijn ontzettend moderne luchthavens en men werkt er zeer efficient. Het gaat niet om de belangen van personeel, veiligheidsdiensten maar om belangen van de reizigers.

Het maakt mij niet anti-Nederlands als ik zeg dat je niet weet wat je meemaakt als je in Doha de luchthaven ziet en de klantvriendelijkheid. Trump kan je ook niet anti-Amerikaans noemen. Hij stoort zich misschien net als ik dat wij alles goed voor elkaar hadden maar behoorlijk zijn ingekakt en niet meer beseffen dat opkomende landen ons links en rechts inhalen.

https://www.youtube.com/watch?v=EC9ntGZjkkk


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Schiphol is treinstation, winkelcentrum en luchthaven in 1. Reizigers en passagiers controleren voor binnenkomst is bijzonder lastig uitvoerbaar. Het is ook makkelijk praten als je de ruimte hebt. En het geld. Schiphol moet het geld verdienen, in Dubai stoppen ze er gewoon wat oliegeld in.

In veel Europese landen kiest men voor een andere vorm van beveiliging dan zaken zoveel mogelijk dicht te bouwen en te streven naar 100% veiligheid. De essentie is het best als volgt samen te vatten:

Als iemand mij verteld dat zijn zakmes niet is onderkend bij de beveiliging op Schiphol dan stel ik 1 vraag: Ben jij terrorist? Het antwoord is natuurlijk 'Nee'. Dan zeg ik vrolijk "nou, dan heeft de beveiliging goed gewerkt." Er wordt dan wat meewarig gekeken, maar het is wel hoe het is. Wij bereiken veiligheid door een hele keten van elementen op te zetten. Neemt dat alle risico's weg? Nee. Maar een controle voor het luchthavengebouw ook niet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Sven82 link=msg=1414622 date=1458674636
Schiphol moet het geld verdienen, in Dubai stoppen ze er gewoon wat oliegeld in.

De luchthavens in Dubai en Qatar moeten geld verdienen. Heel erg veel geld verdienen. In Qatar kan de CEO zijn biezen pakken als het hem niet lukt om heel erg veel geld te verdienen. De luchthaven maakt namelijk deel uit van visieplan 2030. In 2030 moet de welvaart van Qatar op hetzelfde peil zijn zoals het momenteel is echter in 2030 zonder olie- en gasinkomsten. In Dubai vaart men exact dezelfde koers.

De luchthavens en de grote Arabische drie luchtvaartmaatschappijen (Emirates, Qatar Airways en Etihad) zijn cruciaal voor VAE en Qatar. Zij voeren een harde strijd met EU luchthavens en Amerikaanse + Europese luchtvaarmaatschappijen omdat ze veel functies naar het Midden Oosten willen halen. In Doha en Dubai beseffen ze heel erg goed dat deze luchthavens zich geen aanslag kunnen permitteren.

Ik hoop dat je met mij eens bent dat Schiphol en KLM zich momenteel ook geen aanslag zoals we vandaag gezien hebben in Brussel kunnen permitteren.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Het geheel krijgt overheidssteun. Dat is inderdaad een harde strijd, maar geen eerlijke.

Natuurlijk kan Schiphol zich geen aanslag veroorloven, maar dat lijkt mij geen reden om het huidige veiligheidsbeleid aan te passen. Het voldoet immers.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Sven82 link=msg=1414628 date=1458676110
Het geheel krijgt overheidssteun. Dat is inderdaad een harde strijd, maar geen eerlijke.

Natuurlijk kan Schiphol zich geen aanslag veroorloven, maar dat lijkt mij geen reden om het huidige veiligheidsbeleid aan te passen. Het voldoet immers.

Ach, je kan moeilijk met droge ogen beweren dat we in 2016 het huidige Schiphol en KLM zouden hebben zonder steun van de Nederlandse overheid (belastingbetalers). Er zijn bakken geld door de Nederlandse overheid in Schiphol, KLM en Fokker gepompt.

Ik vind het niet zo raar als overheden in snel opkomende landen de jonge bedrijven in de luchtvaartsector ook een beetje op weg helpen tot ze op eigen benen kunnen staan. Nederland heeft zelf besloten dat ze KLM niet meer met geld in de benen mogen houden. Geen land is verplicht om mee te doen met dit soort afspraken.

Ik lig ook niet wakker over de belangen van KLM. De meeste Nederlanders hebben nog nooit gevolgen met KLM omdat ze te duur zijn. Mensen die KLM kunnen betalen vinden de service te slecht. De Arabische luchtvaarmaatschappijen hebben uitstekende service. Ik vind het prachtig als de gewone man uit Nederland voor een paar honderd euro met 5-sterren comfort naar Indonesie kan reizen. Klanten kan het namelijk weinig schelen of de overheid van Qatar financieel steun geeft aan Qatar Airways of dat QA het geld moet verdienen op het gewenste gelijke speelveld.

Beetje geschiedenisles: http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/KLM/overheid.html


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Ik ben het met je eens dat we ons zelf beperken door bedrijven eerlijk te laten concureren zonder overheidssteun. Een jong bedrijf op weg helpen prima, maar kijk eens naar Emirates. Serieus. Dat is niet meer op weg helpen. Dan kan je wel heel trots doen over de service, maar als ik 2 Airbussen A380 iedere dag tussen Dubai en Amsterdam kan laten vliegen, zonder dat het uitmaakt of ik verlies draai dan kan ik ook service bieden.

Maar goed, het ging om de veiligheid. Daar al een antwoord op?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Sven82 link=msg=1414639 date=1458677529
Ik ben het met je eens dat we ons zelf beperken door bedrijven eerlijk te laten concureren zonder overheidssteun. Een jong bedrijf op weg helpen prima, maar kijk eens naar Emirates. Serieus. Dat is niet meer op weg helpen. Dan kan je wel heel trots doen over de service, maar als ik 2 Airbussen A380 iedere dag tussen Dubai en Amsterdam kan laten vliegen, zonder dat het uitmaakt of ik verlies draai dan kan ik ook service bieden.

Maar goed, het ging om de veiligheid. Daar al een antwoord op?

Je moet toch beter je huiswerk doen omdat Qatar Airways, Etihad en Emirates geen verlies draaien. Ze verdienen vele malen meer per vervoerde passagier dan KLM doet omdat ze minder overheadkosten hebben (bij KLM erg veel personeel en duur personeel).

Ik hoor ook niemand klagen over British Airways of Iberia, Qatar is 10% eigenaar van beide bedrijven. Je kan het lastig duiden als een private investeerder. Qatar had graag meer aandelen willen hebben echter is het verboden door de EU.

Als Schiphol zich geen aanslag zoals in Brussel kan permitteren zal er toch iets moeten gaan veranderen. Belgie heeft jarenlang alle bagger onder tapijt geveegd, lang geroepen dat aanslagen buiten Belgie plaats vonden. Na de aanslagen in Parijs is men gaan beseffen dat er toch een probleem is. Ik denk dat Belgen morgen wakker worden en beseffen dat veel dingen anders gaan.

Ik vind het prima als je wilt beweren dat er nog nooit een aanslag in Nederland of Schiphol heeft plaatsgevonden en het daarom een bewijs is dat er niets hoeft te veranderen. Ik denk dat iedereen vandaag heeft kunnen zien wat er kan gebeuren als je drie jongens met bagagekarretjes je vertrekhal in laat wandelen. De impact was niet zo groot geweest als de bommen buiten de vertrekhal tot ontploffing waren gebracht.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Kijk eens naar de vlootgroei van Emirates sinds 2003. Met alle respect, maar beweer nou niet dat we het over eerlijke concurrentie hebben.

Inderdaad, er hebben geen grote aanslagen plaatsgevonden in Nederland. De veiligheidsketen werkt tot nu toe prima. Biedt dat garanties voor de toekomst? Nee. Maar nogmaals, controle voor de terminal biedt die garantie ook niet.
En dan bouw je het dicht? Doe je dat dan ook met alle grote treinstations? Busstations? Winkelcentra? Wat mij betreft niet. Ons systeem voldoet.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Sven82 link=msg=1414649 date=1458679319
Kijk eens naar de vlootgroei van Emirates sinds 2003. Met alle respect, maar beweer nou niet dat we het over eerlijke concurrentie hebben.

Inderdaad, er hebben geen grote aanslagen plaatsgevonden in Nederland. De veiligheidsketen werkt tot nu toe prima. Biedt dat garanties voor de toekomst? Nee. Maar nogmaals, controle voor de terminal biedt die garantie ook niet.
En dan bouw je het dicht? Doe je dat dan ook met alle grote treinstations? Busstations? Winkelcentra? Wat mij betreft niet. Ons systeem voldoet.

Je kunt geen conclusie trekken dat een veiligheidsketen werkt omdat er nog nooit een grote aanslag heeft plaatsgevonden. Belgie is het grote voorbeeld, ze dachten dat daar ook jarenlang. Terreur was een probleem in Midden Oosten, New York, Londen en Madrid.

Je kan argumenten gebruiken dat je een probleem verplaatst door controle bij ingang van vertrekhal uit te voeren. Je verplaatst dan het probleem van een eventuele explosie naar buiten omdat je het niet binnen wil hebben. Anti-terreurmaatregelen voorkomen geen terreur, ze moeten bijdragen aan het beperken van de kans op aanslag en/of beperken van de impact van een aanslag.
 
Je kan zelfs veronderstellen dat je als Nederland steeds aantrekkelijker gaat worden als potentieel doelwit als je weet dat ze in UK de maatregelen steeds verder aanscherpen, Frankrijk nog steeds geen vrij land is (kent nog steeds de noodtoestand), de Belgen extra maatregelen gaan nemen en aanslagen plegen in Tel Aviv, Doha, Dubai of grote Amerikaanse steden moeilijk uitvoerbaar is.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Ik trek ook conclusies uit andere gegevens. Sorry, maar daar kan ik echt niks anders van maken.

Ik vind het gewoon een slecht idee om ons leven nog verder te beperken, want waar stop je met controles? Wanneer is een gebouw in het publieke domein te klein om geen controles bij de ingang uit te voeren?

Het feit is dat we geen aanslag hebben gehad in Nederland. Feit is ook dat het aantal doden door terreurdaden in Europa in de jaren 70 en 80 vele malen hoger lag. Hoe ernstig de huidige aanslagen ook zijn, het aantal doden door terreur valt relatief mee. We geven terroristen wat ze willen als we onszelf verder beperken in onze bewegingsvrijheid. Schieten met een kanon op een mug.