Kijk eens naar de vlootgroei van Emirates sinds 2003. Met alle respect, maar beweer nou niet dat we het over eerlijke concurrentie hebben.
Inderdaad, er hebben geen grote aanslagen plaatsgevonden in Nederland. De veiligheidsketen werkt tot nu toe prima. Biedt dat garanties voor de toekomst? Nee. Maar nogmaals, controle voor de terminal biedt die garantie ook niet.
En dan bouw je het dicht? Doe je dat dan ook met alle grote treinstations? Busstations? Winkelcentra? Wat mij betreft niet. Ons systeem voldoet.
Je kunt geen conclusie trekken dat een veiligheidsketen werkt omdat er nog nooit een grote aanslag heeft plaatsgevonden. Belgie is het grote voorbeeld, ze dachten dat daar ook jarenlang. Terreur was een probleem in Midden Oosten, New York, Londen en Madrid.
Je kan argumenten gebruiken dat je een probleem verplaatst door controle bij ingang van vertrekhal uit te voeren. Je verplaatst dan het probleem van een eventuele explosie naar buiten omdat je het niet binnen wil hebben. Anti-terreurmaatregelen voorkomen geen terreur, ze moeten bijdragen aan het beperken van de kans op aanslag en/of beperken van de impact van een aanslag.
Je kan zelfs veronderstellen dat je als Nederland steeds aantrekkelijker gaat worden als potentieel doelwit als je weet dat ze in UK de maatregelen steeds verder aanscherpen, Frankrijk nog steeds geen vrij land is (kent nog steeds de noodtoestand), de Belgen extra maatregelen gaan nemen en aanslagen plegen in Tel Aviv, Doha, Dubai of grote Amerikaanse steden moeilijk uitvoerbaar is.