Politieactie Brussel terrorist Abdeslam neergeschoten en opgepakt - Brussel (B) 18-03-2016

Auteur Topic: Politieactie Brussel terrorist Abdeslam neergeschoten en opgepakt - Brussel (B) 18-03-2016  (gelezen 31935 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Sven82 link=msg=1414678 date=1458692858
De Belgische veiligheidsdiensten zijn wellicht minder goed op orde. Veel wordt veroorzaakt door de 2-taligheid en de politieke verschillen tussen deze 2 delen. Brussel kent bijvoorbeeld 6 politie districten. Communicatie tussen deze 6 is op zijn zachts gezegd niet optimaal. Per toerbeurt is 1 van de 19 burgemeesters verantwoordelijk voor de politie. Niet echt een basis voor een consistent beleid. De tweespalt in België werkt ook door in de overheidsdiensten. Ja, dan ga je dingen missen. Veel Vlamingen erkennen dit, maar de Walen vinden dat er juist veel is verbeterd...

In die zin functioneren de Nederlandse diensten naar behoren. Ik heb veel vertrouwen in de keten van docenten op scholen, wijkagenten, wijkwerkers, politiemensen, AIVD en Marechaussee. We schelden wel eens op onze ICT, maar informatie komt wel degelijk op de juiste plaatsen terecht. Is dat een garantie dat er geen aanslag in Nederland wordt gepleegd? Nee, maar ik schat de kans veel kleiner in dan bij onze zuiderburen. Vergeet niet dat dit niet de eerste aanslag in België is.

Dat is onmogelijk.

Als de Belgische veiligheidsdienst wellicht minder goed op orde is kunnen de Nederlandse diensten niet naar behoren functioneren. De EU en GCC (de zes Golfstaten) zijn enigzins vergelijkbaar. Het zijn soevereine landen met open grenzen. Vrij verkeer van personen en goederen zegt dat als 1 land de zaken niet op orde heeft het de overige landen ook blootstelt aan een veiligheidsrisico. De Goflstaten hebben een aantal gemeenschappelijke politiediensten namelijk Peninsula Shield, een snel inzetbaar oproerpolitiekorps om op te treden bij ernstige verstoringen van openbare orde; bijv. een staatsgreep in de kleinste Golfstaten en GCC-Pol. GCC-Pol houdt zich bezig met grensoverschrijdende criminaliteit en terreur. GCC-Pol zit in Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten). GCC-politie lijkt deels op interpol, echter alleen voor de 6 Golfstaten. In Nederland speelt de inlichtingendienst van de marine een belangrijke rol, in de Golfstaten geldt dat ook. De GCC is bezig met het optuigen van een gemeenschappelijke marine-eenheid. Deze dienst zal haar thuisbasis krijgen in Bahrain.

Landelijke politiekorpsen gebruiken allemaal hetzelfde computersysteem. GCC-Pol verwerkt de data waardoor ze modus operandi van bijvoorbeeld een moord in Qatar kunnen linken aan een soortgelijke moord in Saudi Arabie en een soortgelijke moord in Bahrain. In verleden wist de recherche in een individiueel land namelijk niet dat er soortgelijke moorden in meerdere landen plaats hadden gevonden. GCC-Pol neemt deze zaken over.

Terreur staat hoog op de agenda. GCC-Pol vervult belangrijke taken omdat alle cruciale informatie van nationale inlichtingendiensten hier worden verwerkt. De gedachte is dat je geen unie van landen kan hebben met open grenzen als je geen unie hebt van politie- en inlichtingendiensten.

Ik kan mij goed in deze filosofie vinden. Als Nederland de zaken goed op orde heeft door inzet van wijkagenten zegt het dat je aanslag niet moet gaan voorbereiden in Amsterdam maar ergens in Antwerpen of Brussel een flatje (illegaal) moet huren. Je hebt dan geen last van wijkagenten, wijkwerkers, politiemensen, AIVD en Marechausse. De goede ICT in Nederland zal dan niet zorgen dat de informatie op de juiste plek komt. De Hollanders kunnen zodra ze de aanslag willen uitvoeren 's ochtends tanden poetsen, in de auto stappen en voor het middaguur een gruwelijke aanslag plegen in hartje Amsterdam.

Belgie is verhoudingsgewijs de grootste EU-exporteur van strijders voor IS in Syrie. Na de aanslag in Parijs heeft men beloten om terugkerende Syriegangers direct vast te zetten. Veel inlichtingendiensten buiten de EU denken dat er ongeveer 6000 EU-burgers naar Syrie zijn vertrokken, ze denken dat er circa 1500 weer zijn teruggekeerd naar de EU.

USA is een belangrijke bondgenoot van de EU. Burgers konden relatief simpel naar de USA reizen dankzij het visumprogramma. In December 2015 heeft de USA beperkingen doorgevoerd. Een deel van de EU-burgers zijn uitgesloten; namelijk de burgers met een dubbele nationaliteit en iedereen met een reisverleden naar Syrie, Irak, Iran en Soedan.

Ik vind het raar als de USA deze mensen liever niet meer in haar land krijgt vanuit de EU terwijl men in Nederland zegt laat ze maar komen vanuit andere EU landen.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #131 Gepost op: 23 maart 2016, 08:54:10
Citaat
Americans claim the Belgians are like clueless ‘children’ who are too incompetent to handle today’s terror threat.
U.S. counterterrorism officials are frustrated and angry at Belgium’s inability to tackle ISIS terror cells that are successfully plotting murderous attacks on the West from inside the country’s tiny capital city.

http://www.thedailybeast.com/articles/2016/03/22/u-s-officials-bash-shitty-belgian-security-forces.html

oma

• Senior gebruiker
Reactie #132 Gepost op: 23 maart 2016, 09:16:52
Citaat
Netanyahu told his Belgian counterpart that terrorism does not distinguish between countries, and also offered Israel's assistance and cooperation in combating terrorism.

The two leaders agreed to meet in person soon.

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/209769

oma

• Senior gebruiker
Citaat
Australian Prime Minister Malcolm blamed Europe's porous borders and lax security for the attack.

"That weakness in European Security ...." (Malcolm said in Sydney)

"2 terrorists who enter terminal area with explosive devices .. undoubtedly a colossal failure", Pini Schiff (former security chief Ben Gurion Airport Tel Aviv, currently CEO Israel Security Association)

"It strikes me as strange that only half of the airport is secure" - Matthew Fin, managing director independent aviation security consultants Augmentiq.

Relative openness of public areas in Western Europe contrasts with some in Africa, the Middle East and Southeast Asia.

http://www.gulf-times.com/story/485700

Sven82

• Senior gebruiker
@oma: België is zeker een risico voor omringende landen. Dat zal op een bepaald niveau ook zeker benoemd gaan worden. Natuurlijk zitten er nog wat andere afwegingen aan om te weten of Nederland op dit moment een te groot risico loopt. Ik blijf vasthoudend zeggen dat de risico's in Nederland acceptabel zijn.

Overigens allemaal mooi hoe het in de Golfstaten werkt. Ik merk dat je er trots op bent en dat zou zo maar terecht kunnen zijn. Het lijkt immers geheel perfect geregeld. Daar knelt voor mij dan wel een beetje de schoen. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het vaak ook.

GWB Foxtrot

• KMar
  • Forum gebruiker
Ik denk dat het risico op een aanslag "verhoudingsgewijs acceptabel" is Sven. Het risico qua maatregelen die door de overheid worden genomen, of liever gezegd, niet genomen is daarentegen een heel ander verhaal.

België is daarvan op dit moment een sprekend voorbeeld. Wij hebben in Nederland ook wijken waar de politie niet komt, remember?

De golfstaten en Israel hebben het niet "perfect" geregeld, ik denk dat oma het daar mee eens is. Maar ze hebben het geregeld, en zijn niet te bang om te leren van hun oefeningen en real life inzetten.  In tegenstelling tot...  Ik hoef jou zeker niet te vertellen hoe wij dat doen.  ;)

Sven82

• Senior gebruiker
Ben ik niet geheel met je eens. Ik weet wat je bedoeld, maar we onderschatten onszelf.
Ook wij zien liever meer zichtbare maatregelen en wellicht vinden wij dat het op dit moment te weinig is. Als we echter even goed doordenken weten we dat er meer is dan het zichtbare.
Ik heb in elk geval geen enkele reden om uit te stralen dat wij de zaken niet op orde hebben en daar heb ik meerdere redenen voor.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Sven82 link=msg=1414702 date=1458722439
@oma: België is zeker een risico voor omringende landen. Dat zal op een bepaald niveau ook zeker benoemd gaan worden. Natuurlijk zitten er nog wat andere afwegingen aan om te weten of Nederland op dit moment een te groot risico loopt. Ik blijf vasthoudend zeggen dat de risico's in Nederland acceptabel zijn.

Overigens allemaal mooi hoe het in de Golfstaten werkt. Ik merk dat je er trots op bent en dat zou zo maar terecht kunnen zijn. Het lijkt immers geheel perfect geregeld. Daar knelt voor mij dan wel een beetje de schoen. Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat het vaak ook.

Je probeert er een karikatuur van te maken met een simpele oneliner. Ik heb nergens geschreven dat het hier bijna te mooi is om waar te zijn. Er is namelijk niets mooi aan om te beseffen dat terreur iedere seconde en op iedere lokatie haar akelige gezicht kan laten zien. Ik heb herhaaldelijk geschreven dat het ondenkbaar is een aanslag 100% te voorkomen. De anti-terreurmaatregelen zijn er om de kans op een aanslag tot een minimum te beperken en/of de gevolgen van een aanslag maximaal te beperken.

Sven82

• Senior gebruiker
Je probeert er een karikatuur van te maken met een simpele oneliner. Ik heb nergens geschreven dat het hier bijna te mooi is om waar te zijn. Er is namelijk niets mooi aan om te beseffen dat terreur iedere seconde en op iedere lokatie haar akelige gezicht kan laten zien. Ik heb herhaaldelijk geschreven dat het ondenkbaar is een aanslag 100% te voorkomen. De anti-terreurmaatregelen zijn er om de kans op een aanslag tot een minimum te beperken en/of de gevolgen van een aanslag maximaal te beperken.
Uiteraard maak ik er een beetje een karikatuur van. Je zegt niet dat het te mooi is om waar te zijn, maar zo komt het wel over. Allemaal prima. Ik begrijp het ook. Als ik mijn commandant een presentatie laat houden over de Koninklijke Marechaussee dan zijn wij ook de beste politieorganisatie ter wereld. Los van het feit dat dit klopt, maken ook wij wel eens een foutje.

Ik ben in elk geval die zelfbenoemde experts wel een beetje zat die vertellen hoe wij de zaken zouden moeten beveiligen. Ik vergelijk het met de Amerikanen die na 9/11 op Schiphol wel even kwamen vertellen wat we allemaal fout deden. De aanslagen waren nota bene vanuit hun eigen grondgebied gepleegd. Ze hadden zelf de zaken niet op orde.

Kritiek is natuurlijk niet verkeerd. Maar roepen dat het elders allemaal veel beter is geregeld slaat nergens op. Landen zijn  niet vergelijkbaar.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Ik vraag me een paar dingen af. Hopelijk hebben een paar mensen hier er antwoorden op.

1) In de filmpjes van de ontruimingen op Zaventem zie je dat mensen de opdracht krijgen hun bagage achter te laten. Ik dacht altijd, bij het risico op een bomaanslag, laat iedereen zijn bagage mee nemen, dan hoef je die koffers/tassen ten minste niet te doorzoeken. Als iedereen alles achter laat is er heel veel meer te doorzoeken en is het toch ook een stuk lastiger om in te schatten of een gebied veilig is?

2) In het nieuws zie je veel foto's van zwaar bewapende agenten op treinstations, maar ik was gisteren op schiphol om iemand op te halen. Tijdens de wandeling van P1 naar de de aankomsthal, dus door de grote centrale hal en terug. Heb ik amper iets van beveiliging gezien. Ik heb 4 particuliere beveiligers die met elkaar stonden te overleggen gezien, verder niks. Met mijn passagier had ik het er over dat ik wel wat meer had verwacht te zien. Hij zei toen ook, "maar er is ook veel niet zichtbaar, kijk daar staat er 1"  en inderdaad 10 meter voor me staat een flink brede kerel, met een kale kop. Strak in een pak, waarvan als je echt naar hem keek je zag dat hij zeker een kogelwerend vest oid onder zijn pak aan had, zijn schoenen waren ook geen nette formele schoenen maar veiligheidschoenen en je zag dat die man toch wel erg goed op zijn omgeving aan het letten was.

Hij zal vast niet de enige geweest zijn, maar ik had toch wat meer zichtbare aanwezigheid verwacht en waarschijnlijk toch ook wel iemand van de marechaussee met een explosievenhond bijvoorbeeld. De centrale hal bij schiphol is immers ook erg druk, veel mensen met koffers, allemaal nog voor de beveiliging etc.

Waarom zijn treinstations wel zichtbaar zwaarder beveiligd en koste het me eigenlijk moeite om de beveiliging op schiphol te vinden?
Natuurlijk geloof ik wel dat die onzichtbare maatregels effect hebben, maar zichtbare maatregelen werken toch ook afschrikwekkend en kunnen voor een groter veiligheidsgevoel zorgen. Toch?