http://www.youtube.com/watch?v=szPwv9sCEjc
Wat vind ik van de uitspraken van deze jongens? Nou, niet hoopvol, om het netjes te verwoorden.
Enerzijds kan ik begrijpen dat het voor Turkse jongeren oneerlijk lijkt, wanneer wij als Europeanen massaal onze steun laten zien aan de Belgen en toentertijd Fransen, maar weinig tot geen solidariteit tonen met de Turkse bevolking.
Begrijp me niet verkeerd, want ik vind dat alle terreurslachtoffers even belangrijk zijn.
Ik zie het echter niet als een vorm van discriminatie. Niet dat het voor hen niet discriminerend lijkt, maar voor ons westerse Europeanen, zijn België en Frankrijk nou eenmaal een stuk dichter bij ons eigen Nederland, dan dat Turkije het is.
Zij, de Turken in ons land, hebben hun roots daar liggen en voelen zich nauw verbonden met hun landgenoten.
Wat ik echter niet begrijp, waren de reacties van de Turkse jongeren gisteren op Twitter. Zij grepen namelijk de aanslagen in België aan, om massaal hun beklag te doen over het hypocriete gedrag van twitteraars die wel hun steun uitspraken naar de Belgen, maar dit niet hadden gedaan richting de Turken. En op die manier veroorzaak je alweer een verschuiving in het respect naar elkaar toe... en laat dat juist de bedoeling van terroristen zijn.