Ik vraag me een paar dingen af. Hopelijk hebben een paar mensen hier er antwoorden op.
1) In de filmpjes van de ontruimingen op Zaventem zie je dat mensen de opdracht krijgen hun bagage achter te laten. Ik dacht altijd, bij het risico op een bomaanslag, laat iedereen zijn bagage mee nemen, dan hoef je die koffers/tassen ten minste niet te doorzoeken. Als iedereen alles achter laat is er heel veel meer te doorzoeken en is het toch ook een stuk lastiger om in te schatten of een gebied veilig is?
2) In het nieuws zie je veel foto's van zwaar bewapende agenten op treinstations, maar ik was gisteren op schiphol om iemand op te halen. Tijdens de wandeling van P1 naar de de aankomsthal, dus door de grote centrale hal en terug. Heb ik amper iets van beveiliging gezien. Ik heb 4 particuliere beveiligers die met elkaar stonden te overleggen gezien, verder niks. Met mijn passagier had ik het er over dat ik wel wat meer had verwacht te zien. Hij zei toen ook, "maar er is ook veel niet zichtbaar, kijk daar staat er 1" en inderdaad 10 meter voor me staat een flink brede kerel, met een kale kop. Strak in een pak, waarvan als je echt naar hem keek je zag dat hij zeker een kogelwerend vest oid onder zijn pak aan had, zijn schoenen waren ook geen nette formele schoenen maar veiligheidschoenen en je zag dat die man toch wel erg goed op zijn omgeving aan het letten was.
Hij zal vast niet de enige geweest zijn, maar ik had toch wat meer zichtbare aanwezigheid verwacht en waarschijnlijk toch ook wel iemand van de marechaussee met een explosievenhond bijvoorbeeld. De centrale hal bij schiphol is immers ook erg druk, veel mensen met koffers, allemaal nog voor de beveiliging etc.
Waarom zijn treinstations wel zichtbaar zwaarder beveiligd en koste het me eigenlijk moeite om de beveiliging op schiphol te vinden?
Natuurlijk geloof ik wel dat die onzichtbare maatregels effect hebben, maar zichtbare maatregelen werken toch ook afschrikwekkend en kunnen voor een groter veiligheidsgevoel zorgen. Toch?
Bij elke ontruiming, brand, gas, etc wordt gevraagd zo snel mogelijk buiten te gaan en persoonlijke spullen achter te laten. Ontruimen doe je trouwens via nooduitgangen, en in een noodgeval wil ik nu niet echt dat een nooduitgang geblokkeerd raakt door trolleys e.d. Het belemmert enkel maar de ontruiming, die op dat ogenblik belangrijker is dan hoeveel uren de eod robot moet werken.