Politieactie Brussel terrorist Abdeslam neergeschoten en opgepakt - Brussel (B) 18-03-2016

Auteur Topic: Politieactie Brussel terrorist Abdeslam neergeschoten en opgepakt - Brussel (B) 18-03-2016  (gelezen 31945 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Vigilant

• Senior gebruiker
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1414718 date=1458727507
Ik vraag me een paar dingen af. Hopelijk hebben een paar mensen hier er antwoorden op.

1) In de filmpjes van de ontruimingen op Zaventem zie je dat mensen de opdracht krijgen hun bagage achter te laten. Ik dacht altijd, bij het risico op een bomaanslag, laat iedereen zijn bagage mee nemen, dan hoef je die koffers/tassen ten minste niet te doorzoeken. Als iedereen alles achter laat is er heel veel meer te doorzoeken en is het toch ook een stuk lastiger om in te schatten of een gebied veilig is?

2) In het nieuws zie je veel foto's van zwaar bewapende agenten op treinstations, maar ik was gisteren op schiphol om iemand op te halen. Tijdens de wandeling van P1 naar de de aankomsthal, dus door de grote centrale hal en terug. Heb ik amper iets van beveiliging gezien. Ik heb 4 particuliere beveiligers die met elkaar stonden te overleggen gezien, verder niks. Met mijn passagier had ik het er over dat ik wel wat meer had verwacht te zien. Hij zei toen ook, "maar er is ook veel niet zichtbaar, kijk daar staat er 1"  en inderdaad 10 meter voor me staat een flink brede kerel, met een kale kop. Strak in een pak, waarvan als je echt naar hem keek je zag dat hij zeker een kogelwerend vest oid onder zijn pak aan had, zijn schoenen waren ook geen nette formele schoenen maar veiligheidschoenen en je zag dat die man toch wel erg goed op zijn omgeving aan het letten was.

Hij zal vast niet de enige geweest zijn, maar ik had toch wat meer zichtbare aanwezigheid verwacht en waarschijnlijk toch ook wel iemand van de marechaussee met een explosievenhond bijvoorbeeld. De centrale hal bij schiphol is immers ook erg druk, veel mensen met koffers, allemaal nog voor de beveiliging etc.

Waarom zijn treinstations wel zichtbaar zwaarder beveiligd en koste het me eigenlijk moeite om de beveiliging op schiphol te vinden?
Natuurlijk geloof ik wel dat die onzichtbare maatregels effect hebben, maar zichtbare maatregelen werken toch ook afschrikwekkend en kunnen voor een groter veiligheidsgevoel zorgen. Toch?

Bij elke ontruiming, brand, gas, etc wordt gevraagd zo snel mogelijk buiten te gaan en persoonlijke spullen achter te laten. Ontruimen doe je trouwens via nooduitgangen, en in een noodgeval wil ik nu niet echt dat een nooduitgang geblokkeerd raakt door trolleys e.d. Het belemmert enkel maar de ontruiming, die op dat ogenblik belangrijker is dan hoeveel uren de eod robot moet werken.

Sven82

• Senior gebruiker
1) en wat als er een bom in een koffer zit en een terrorist wil deze laten ontploffen tussen de geëvacueerde mensen?
2) Omdat zichtbare beveiliging alleen daar staat waar het nodig is.

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
maar wat maakt dan dat zichtbare beveiliging wel noodzakelijk is op Rotterdam CS, maar niet op Schiphol? Terwijl er juist net een aanslag op de vertrekhal van een luchthaven is geweest?

ir. Auditor

• Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat van: Crepusculum link=msg=1414720 date=1458727893
Bij elke ontruiming, brand, gas, etc wordt gevraagd zo snel mogelijk buiten te gaan en persoonlijke spullen achter te laten. Ontruimen doe je trouwens via nooduitgangen, en in een noodgeval wil ik nu niet echt dat een nooduitgang geblokkeerd raakt door trolleys e.d. Het belemmert enkel maar de ontruiming, die op dat ogenblik belangrijker is dan hoeveel uren de eod robot moet werken.

Tja zeker een punt, had dat mee gekregen uit een BHV cursus een paar jaar geleden.

Sven82

• Senior gebruiker
maar wat maakt dan dat zichtbare beveiliging wel noodzakelijk is op Rotterdam CS, maar niet op Schiphol? Terwijl er juist net een aanslag op de vertrekhal van een luchthaven is geweest?
De aanslag in Brussel was niet gericht op de luchthaven in het algemeen. Het was geen toeval dat de bom bij de balie van American ontplofte. Je zal begrijpen dat maatregelen zichtbaar geconcentreerd zullen zijn rond dat soort objecten binnen de luchthaven.
Daarnaast is het natuurlijk de vraag hoeveel treinen er nog aankwamen op Schiphol en wat het nut was om Station Schiphol zichtbaar strenger te beveiligen.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Sven82 link=msg=1414717 date=1458726524
Uiteraard maak ik er een beetje een karikatuur van. Je zegt niet dat het te mooi is om waar te zijn, maar zo komt het wel over. Allemaal prima. Ik begrijp het ook. Als ik mijn commandant een presentatie laat houden over de Koninklijke Marechaussee dan zijn wij ook de beste politieorganisatie ter wereld. Los van het feit dat dit klopt, maken ook wij wel eens een foutje.

Het kan zijn dat daar een verschil zit. Geen enkele overheidsdienst of official uit Qatar zal zeggen dat we de beste ter wereld zijn. Het is uiteraard leuk als anderen het zeggen. De meeste recente safety index: http://goldenvisa.ch/reports

Citaat
This report puts together a list of the 24 safest countries in the world across 10 different categories that include the 2015 crime index, pollution index, global peace index, global terrorism index, unemployment rate, disaster risk, consumer price Index, quality of health care, the WHO’s Suicide per 100, 000, and the UN life expectancy rate (2010-2015). Seventy countries were evaluated. The final score for each country was determined based on how they ranked on each of these factors/categories.

http://goldenvisa.ch/wp-content/uploads/2016/03/GoldenVisa.ch-Safety-Index-2015-Dashboard.pdf

Uiteraard hoeft geen mens veel waarde aan dit soort publicaties te hechten. Je mag je wel afvragen hoe het kan dat er in de top 24 ontzettend veel EU landen voorkomen en Nederland en Belgie er niet in voorkomen.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Sven82 link=msg=1414727 date=1458728449
De aanslag in Brussel was niet gericht op de luchthaven in het algemeen. Het was geen toeval dat de bom bij de balie van American ontplofte.

Waar haal je die wijsheid vandaan? American Airlines heeft gisteren al laten weten dat de explosie niet heeft plaats gevonden nabij de balie van American Airlines of de balies voor andere vluchten naar bestemmingen buiten de EU. Qatar Airways vlucht QR196 zou vertrekken om 09.00 uur lokale tijd (Brussel). Geen enkele QR196 passagier is gewond geraakt.

Vigilant

• Senior gebruiker
Was echt wel tegen België gericht hoor, idd niet tegen de VS.

oma

• Senior gebruiker
Citaat
FORT WORTH, Texas, March 22, 2016 (GLOBE NEWSWIRE) -- American Airlines extends its deepest sympathies and condolences to those affected by the tragic events in Brussels earlier today. American is taking care of employees and customers at Brussels Airport. At this time, all of our airport employees and crew members are safe and accounted for with no reported injuries.  American Airlines check-in operates at Row 8 of the departure hall, and the explosions did not occur at Row 8.

http://hub.aa.com/en/nr/american-airlines-brussels-update-3-22-2016

Qatar Airways passengers and crew safe http://www.gulf-times.com/story/485697/Qatar-Airways-crew-and-passengers-safe

Ter info: Qatar Airways check-in op Brussels Airport is row 10 in de de vertrekhal

Sven82

• Senior gebruiker
Waar haal je die wijsheid vandaan? American Airlines heeft gisteren al laten weten dat de explosie niet heeft plaats gevonden nabij de balie van American Airlines of de balies voor andere vluchten naar bestemmingen buiten de EU. Qatar Airways vlucht QR196 zou vertrekken om 09.00 uur lokale tijd (Brussel). Geen enkele QR196 passagier is gewond geraakt.
Mij had de info bereikt dat de ontploffing bij balierij 8 was en daar zit American gewoonlijk. Mijn nederige excuses dat ik gisteren het berichtje van American gemist heb tussen alle andere informatie...
Was echt wel tegen België gericht hoor, idd niet tegen de VS.
Dat is dan niet zo slim. België was net weer lekker aan het bezuinigen op Defensie. Zal een omgekeerde effect opleveren voor de terroristen.

http://hub.aa.com/en/nr/american-airlines-brussels-update-3-22-2016

Qatar Airways passengers and crew safe http://www.gulf-times.com/story/485697/Qatar-Airways-crew-and-passengers-safe

Ter info: Qatar Airways check-in op Brussels Airport is row 10 in de de vertrekhal

Bedankt voor de updaten.
Het kan zijn dat daar een verschil zit. Geen enkele overheidsdienst of official uit Qatar zal zeggen dat we de beste ter wereld zijn. Het is uiteraard leuk als anderen het zeggen. De meeste recente safety index: http://goldenvisa.ch/reports

http://goldenvisa.ch/wp-content/uploads/2016/03/GoldenVisa.ch-Safety-Index-2015-Dashboard.pdf

Uiteraard hoeft geen mens veel waarde aan dit soort publicaties te hechten. Je mag je wel afvragen hoe het kan dat er in de top 24 ontzettend veel EU landen voorkomen en Nederland en Belgie er niet in voorkomen.
Uiteraard zal niemand dat zeggen in Qatar. De vage rapportjes komen alleen goed uit en worden met liefde gedeeld. Allemaal prima. Dan heb ik er ook 1: Nederland staat in de top 3 van meest gelukkige landen. En dat zonder poortjes voor de vertrekhal.