[Frank Lingen: Nederland wordt nu niet aangevallen door een vijandige natie, heeft vriendschappelijke contacten met de buurlanden, en heeft zestigduizend mensen op de loonlijst. En toch is ons leger nu al overbelast? Waar baseer je dat precies op?]
https://www.defensie.nl/overdefensie/inhoud/feiten-en-cijfers
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Uit deze webpagina blijkt niet, dat veel Nederlandse militairen nu psychisch of lichamelijk overbelast zijn, of dat belangrijke militaire taken niet goed gedaan kunnen worden.
En als dat toch het geval zou zijn, kan dat worden opgelost door bijvoorbeeld onze militaire ambities verder te verlagen. En door meer gebruik te maken van e-learning, zoals digitale simulatiegames en instructievideo's. En mogelijk zijn er nog andere mogelijkheden om efficiënter te trainen en te werken.
Er moet ook véél meer tijd en geld worden geïnvesteerd in wereldwijde "peace education“ via internet en via aantrekkelijke radio-uitzendingen. Dat kan de kans op oorlogen en terrorisme verkleinen. Bijvoorbeeld door voorlichting over conflict-bemiddeling, etnische verdraagzaamheid, diplomatie en verzoening in alle landen. Nederland kan daartoe meer initiatieven nemen, ook via de VN en ook door de inzet van vrijwilligers. Ook een gezamenlijke wereldtaal kan oorlogen helpen voorkomen, door beter onderling begrip. Een democratische wereldregering zou nog beter zijn.
Om gereed te kunnen blijven voor inzet in het volledige geweldsspectrum (want dat wordt van ons verwacht) moet er in alle takken van sport geoefend worden om technisch vaardig te blijven.
Die ambitie vind ik veel te hoog gegrepen. Dan liever meer assistentie aan de politie door het leger, en meer bescherming van de bevolking tegen de gevolgen van terroristische aanslagen en andere mogelijke rampen. Dat laatste kan door de heroprichting van de voormalige Bescherming Bevolking (BB) op kosten van Defensie.
Defensie kan bijvoorbeeld vijfhonderd militairen overhevelen naar die BB, en vijfhonderd naar de Marechaussee. En Defensie kan bovendien drieduizend militairen in deeltijd laten assisteren bij politie, boswachters, brandweer en ambulancediensten, na een specifieke aanvullende opleiding. Dan blijven er nog heel wat militairen over, die zich kunnen concentreren op specifieke militaire taken.
Mariniers kunnen bijvoorbeeld meevaren met de waterpolitie op binnenwateren, en kunnen zeehavens helpen beveiligen. Infanteristen kunnen boswachters ondersteunen met lichte militaire terreinvoertuigen, en ze kunnen bijvoorbeeld de ME ondersteunen, door straten rondom een rel af te zetten voor verkeer.
je kan niet alles tegelijk goed doen. Voorbeeld: een fregat dat antipiraterijinzet of counterdrugsoperaties gedaan heeft, heeft zich in de maanden voorafgaand aan die inzet missiegericht opgewerkt. Zij zal zich bij terugkomst dan weer moeten bekwamen in luchtverdediging en onderzeebootbestrijding. Dat doe je niet even in een middag, dat kost tijd. Daar heb je, naast een heleboel simulatie, uiteindelijk ook andere eenheden voor nodig zoals vliegtuigen en onderzeeboten als opponent en andere eenheden om dat soort dreigingen in een reeel scenario het hoofd te bieden. Daarnaast kan je bemanningen ook niet 365 dagen per jaar de zee op jagen, want dan is er na ~2 jaar geen KM meer over. De KM kampt al met personeelstekorten (zelfs na de bezuinigingen) waardoor het personeel dat er nog wel is ten volste ingezet wordt. De schepen houden het moordende programma ook niet vol.
Nederland is maar een piepklein landje, en we moeten accepteren, dat we internationaal minder hoog gegrepen doelen moeten nastreven op militair gebied, zodat we ons beter kunnen beveiligen tegen criminaliteit en terrorisme. Dat is dus geen feit, maar een mening. Dat is mijn subjectieve politieke keuze, en daar mag jij het hartgrondig mee oneens zijn.
Militairen hadden enorm succes in de bestrijding van de Somalische zeerovers. Complimenten daarvoor. En daarom denk ik dat ze ook kunnen helpen, bij het bestrijden van de georganiseerde misdaad in Nederland.
Onderwijs en opleidingen zijn een groot probleem, simpelweg omdat de instructeurs gaten vullen aan boord om maar te kunnen voldoen aan de vraag uit Den Haag. Dit zijn geen geheimen, hier is veelvuldig over gerapporteerd aan de Tweede Kamer en in de media.
Defensie zou veel meer gebruik kunnen maken van e-learning, in nauwe samenwerking met andere landen, naast de nodige praktijk-trainingen. Onderwijzend personeel werkt e-learning vaak tegen, uit angst voor banenverlies.
Humanitaire missies zijn abominaties die zelden voorkomen, zoals na natuurrampen als er niemand anders initieel beschikbaar is. Militairen worden vrij snel afgelost door civiele instanties.
Als er bijvoorbeeld een ernstige kernramp optreedt in Nederland of elders, of een grote overstroming met tienduizenden slachtoffers, enz., dan moet het leger wel goed voorbereid zijn op rampenhulp, en op samenwerking met civiele hulpdiensten. Want er staan dan veel levens op het spel. De Nederlandse civiele hulpdiensten hebben daarvoor nu een veel te beperkte capaciteit.
Militairen dienen in gebieden waar die civiele instanties niet kunnen komen omdat ze anders doodgemaakt worden, om het maar even cru weg te zetten. Dat is de rol van militairen, het verzorgen van veiligheid zodat anderen hun werk kunnen doen.
Een bijkomend doel van Nederlandse militaire missies, is vaak het beschermen van de geo-politieke belangen van NAVO-landen. Dit kan bijvoorbeeld liggen op het gebied van aardoliebronnen, strategische uitvalslocaties en doorvaarroutes en internationale allianties.
Wie gaat dat organiseren, inrichten en betalen dan?
E-learning voor militairen in politietechnieken kan worden betaald door een wat kleiner aantal nieuwe politieagenten en militairen in dienst te nemen. En e-learning producten zoals instructievideo's, kunnen vaak worden ingezet voor een onbeperkt aantal mensen in meerdere landen.
En als elke militair slechts voor een heel beperkte civiele taak wordt ingezet, hoeft die ook slechts een beperkte civiele training te krijgen. Bijvoorbeeld als assistent ME-er, die in team-verband straten afzet rondom een rel, onder leiding van een ervaren ME-er.
Noem mij een geval waarin een hulpvraag van civiele autoriteiten door Defensie genegeerd is op basis van emotionele, historische, ideologische of electoraal gemotiveerde redenen.
Ik bedoelde dat de Nederlandse overheid veel te weinig een beroep doet op Defensie voor hulp aan civiele hulpdiensten, wegens emotionele, historische, ideologische of electoraal gemotiveerde redenen. Dat is dus iets anders.