Tientallen doden en gewonden bij aanslagen op vliegveld Zaventem en metro's Brussel (B) 22-03-2016

Auteur Topic: Tientallen doden en gewonden bij aanslagen op vliegveld Zaventem en metro's Brussel (B) 22-03-2016  (gelezen 86222 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Asterix 900

• Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
Citaat van: zwelgje link=msg=1415740 date=1459098580
Kort door de bocht: Turkije zegt gewoon "ons land uit" en niet "je moet naar Nederland".  Als je meewerkt zal het hun worst zijn waar je naar toe gaat en stellen ze verder geen vragen waarom je daar naar toe wil. Logisch omdat zij anders opgescheept worden met mensen die in Turkije niet welkom zijn maar ook nergens anders welkom zijn.

De enige mogelijkheid tot interceptie zou zijn geweest dat Istanboel vliegensvlug de procureur des konings van Brussel in kennis stelde die vervolgens (als hij die bevoegdheid heeft of moet dat via een rechter? Dat weet ik niet) op basis van schending van de voorwaarden tot voorwaardelijke invrijheidstelling zijn collega in Nederland had kunnen vragen om die kerel aan te houden in Schiphol. Maar organiseer zoiets maar eens op enkele uren tijd. Dat is totaal onmogelijk, dat weet iedereen.

Asterix 900

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1415741 date=1459099023
Het cirkeltje om de handschoen is iets wat ik nergens in Westers media heb gelezen. Ik heb wel contact gehad met 1 Nederlander een dag na de aanslag die het ook opgevallen was en zich er zorgen over maakte.

Dit verscheen al daags na de aanslagen in verschillende Belgische media, zoals in Knack. Men vermoedt dat die handschoen deel uitmaakte van het ontstekingsmechanisme.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1415742 date=1459099250
De enige mogelijkheid tot interceptie zou zijn geweest dat Istanboel vliegensvlug de procureur des konings van Brussel in kennis stelde die vervolgens (als hij die bevoegdheid heeft of moet dat via een rechter? Dat weet ik niet) op basis van schending van de voorwaarden tot voorwaardelijke invrijheidstelling zijn collega in Nederland had kunnen vragen om die kerel aan te houden in Schiphol. Maar organiseer zoiets maar eens op enkele uren tijd. Dat is totaal onmogelijk, dat weet iedereen.

Belgie had Turkije niet kunnen vragen hem aan te houden en te zeggen dat ze zo snel mogelijk komen met een uitleveringsverzoek? Als Turkije dit verzoek krijgt van Belgie deporteren ze hem niet maar zullen hem uitleveren zodra de procedures in beide landen zijn doorlopen. Ik zou er niet vanuit gaan dat Turkije iemand ongebeleid met een normale lijnvlucht naar Belgie zal sturen als het gaat om een Belgisch uitleveringsverzoek van een terreurverdachte.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1415743 date=1459099490
Dit verscheen al daags na de aanslagen in verschillende Belgische media

Is er ook al iets meer duidelijkheid over die tweede uitzetting door Turkije een maand later. Ik heb een poging gedaan het debat in Belgie rechtstreeks te volgen. De minister gaf het niet toe maar goochelde met woorden waardoor hij het ook niet ontkende.

Asterix 900

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1415744 date=1459099547
Belgie had Turkije niet kunnen vragen hem aan te houden en te zeggen dat ze zo snel mogelijk komen met een uitleveringsverzoek? Als Turkije dit verzoek krijgt van Belgie deporteren ze hem niet maar zullen hem uitleveren zodra de procedures in beide landen zijn doorlopen. Ik zou er niet vanuit gaan dat Turkije iemand ongebeleid met een normale lijnvlucht naar Belgie zal sturen als het gaat om een Belgisch uitleveringsverzoek van een terreurverdachte.

Daar zal inderdaad een vervelende knoop zitten. Wat had er kunnen gebeuren tussen eind juni (toen de Belgische staat in kennis werd gesteld via hun mannetje in Istanboel dat die terrorist klaarblijkelijk zijn voorwaarden had geschonden) en midden juli, toen hij op een vliegtuig werd gezet?

De procureur die in België het OM leidt, kan in zo een geval op Belgisch grondgebied onmiddellijk de verdachte laten opsluiten in afwachting dat een rechter, i.c. de strafuitvoeringsrechtbank, de voorwaardelijke invrijheidstelling intrekt. Dat laatste is dan ook gebeurd op een zitting in augustus 2015, te laat dus en dan nog eens zonder directe 'Turkse' aanleiding, daar wisten ze nog niets van.

Had die procureur zomaar aan een buitenlandse magistraat mogen vragen om die kerel vast te zetten, zonder rechterlijke tussenkomst op dat ogenblik? Dat weet ik zelf niet.

Thor

• Senior gebruiker
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Die figuur is door de Turken tenminste twee maal onderschept, waarschijnlijk toen hij de grens met Syrië wilde oversteken.
Waarom  niet terug gestuurd naar Syrië en wel tweemaal op het vliegtuig gezet ?

Moet de luchtvaartmaatschappij ook  niet worden geïnformeerd bij het vervoer van dit soort figuren neem trouwens aan dat hij een retourticket vanuit Nederland op zak had.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1415746 date=1459100071
Had die procureur zomaar aan een buitenlandse magistraat mogen vragen om die kerel vast te zetten, zonder rechterlijke tussenkomst op dat ogenblik? Dat weet ik zelf niet.

Ik weet het ook niet maar denk dat een rechter wel eerst voldoende informatie wil hebben voor hij besluit om dit verzoek toe te staan.

Tijdens het debat bleek dat de Federale Politie in Brussel wist dat de Turken deze man hadden aangehouden. Ze hebben de verbindingsofficier verzocht om extra informatie. De verbindingsofficier heeft daarna weken geen contact meer opgenomen met de Federale Politie.

Ik vind het daarom iets te goedkoop als men stelt dat de verbindingsofficier grote fouten heeft gemaakt.

Ten eerste zal je ook moeten weten waarom een mens een fout maakt. Als politici door bezuinigingen gezorgd hebben dat de werklast voor 1 ambtenaar absurd hoog is kan je al niet meer een enkele ambtenaar de schuld geven.

Ten tweede als de Federale Politie weet dat een Belg met voorwaardelijke vrijlating en een terreurverdenking door Turken vastzit in Turkije is het logisch als je extra informatie vraagt. Ik vind het niet zo logisch als je een paar dagen niets meer hoort van de verbindingsofficier/Belgische ambassade in Turkije je weken helemaal niets doet. Ik weet niet alles maar ik denk dat het in 2016 ook mogelijk is om vanuit het hoofdkwartier van de Federale politie Brussel even te bellen naar de ambassade in Turkije om te vragen of ze al extra informatie hebben of wat precies het probleem is.

oma

• Senior gebruiker
Citaat van: Thor link=msg=1415747 date=1459100461
Moet de luchtvaartmaatschappij ook  niet worden geïnformeerd bij het vervoer van dit soort figuren neem trouwens aan dat hij een retourticket vanuit Nederland op zak had.

Bij deportatie niet. Ik kom regelmatig in de ochtend op onze nationale luchthaven waar ik soms een bak koffie drinken met politiemensen die bezig zijn met een deportatie. Het komt er op neer dat ze kijken of de persoon daadwerkelijk op het vliegtuig stapt en ze blijven kijken of de persoon niet terug komt uit het vliegtuig. Als het toestel begint met taxieen naar de startbaan vertrekken de politiemensen. Deportatie geslaagd.

Als het honderd(en) gelijkertijd zijn weet de luchtvaartmaatschappij het wel. De ambassade van land(en) van herkomst weet het dan ook. De politieliaisons hebben er niets mee te maken omdat het gaat om mensen die geen geldig visum meer hebben, dus geen criminelen of terroristen zijn.

Ik heb hier in verleden ook deportatie van een voormalig personeelslid meegemaakt. Hij is op een KLM vlucht gezet naar Amsterdam. Niet het land van herkomst. Het gaat dan om een transfer naar zijn eigen land. De politie hier komt er niet aan te pas en de Nederlandse politie ook niet. Het staat de man namelijk vrij om als EU burger te besluiten om in Amsterdam te blijven.

Asterix 900

• Senior gebruiker
Citaat van: oma link=msg=1415748 date=1459100716
Tijdens het debat bleek dat de Federale Politie in Brussel wist dat de Turken deze man hadden aangehouden. Ze hebben de verbindingsofficier verzocht om extra informatie. De verbindingsofficier heeft daarna weken geen contact meer opgenomen met de Federale Politie.

Ik vind het daarom iets te goedkoop als men stelt dat de verbindingsofficier grote fouten heeft gemaakt.

Ten eerste zal je ook moeten weten waarom een mens een fout maakt. Als politici door bezuinigingen gezorgd hebben dat de werklast voor 1 ambtenaar absurd hoog is kan je al niet meer een enkele ambtenaar de schuld geven.

In enkele media - weet niet meer precies dewelke - klonk dan weer dat die verbindingsofficier meermaals bij de Turken heeft aangedrongen maar het gewoon niet te horen kreeg (terwijl dit blijkbaar in andere dossiers gemakkelijker ging). Vandaar dat hij zelf ook stil bleef naar België toe. En zo schuift iedereen natuurlijk de zwarte piet door.

Citaat van: oma link=msg=1415748 date=1459100716
Ik weet niet alles maar ik denk dat het in 2016 ook mogelijk is om vanuit het hoofdkwartier van de Federale politie Brussel even te bellen naar de ambassade in Turkije om te vragen of ze al extra informatie hebben of wat precies het probleem is.

Dat laatste is logisch maar het is niet 'ambtelijk'. Je wordt niet geacht om zomaar met een dienst van een andere directie of pijler (of hoe je het ook wil noemen) contact op te nemen. Dan ga je immers zeker communicatieproblemen creëren.

Ik weet niet in hoeverre de Turken zoiets willen of mogen maar ze hadden misschien beter die kerel op een toestel naar Brussel gezet, daarmee zou de kous zijn af geweest op voorwaarde dat er voorafgaandelijk met de procureur hierover een deal was gesloten om hem in Brussel op te pakken.

Asterix 900

• Senior gebruiker