Tientallen doden en gewonden bij aanslagen op vliegveld Zaventem en metro's Brussel (B) 22-03-2016

Auteur Topic: Tientallen doden en gewonden bij aanslagen op vliegveld Zaventem en metro's Brussel (B) 22-03-2016  (gelezen 87521 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: De Morgen
"Breng slachtoffers en hulpverleners opnieuw samen"

Volgens traumapsycholoog zou contactwebsite helpen voor herstel

Er moet een online contactsite komen, waarop hulpverleners en slachtoffers van de aanslagen elkaar kunnen terugvinden. Dat zegt traumapsycholoog Erik De Soir. 'Dat is essentieel voor hun herstel.' De federale overheid is niet gewonnen voor het idee: 'Schending van de privacy.'

Interview met De Soir over zijn werk bij de hulpverleners

Koningspaar bezoekt noodoproepcentrales: "Een overrompeling. Totale paniek, veel geschreeuw"

Koning Filip en koningin Mathilde hebben vrijdagvoormiddag een bezoek gebracht aan de noodoproepcentrales 101 (politie) en 112 (brandweer en ambulances) in Leuven. Ook in Brussel worden de noodoproepcentrales bezocht. Het koningspaar onderhield zich met de verantwoordelijken van beide diensten en met de operatoren en 'calltakers' die afgelopen dinsdagvoormiddag na de aanslagen in Zaventem de honderden noodoproepen hebben beantwoord.

"Veel mensen zaten verstopt in bagagebanden, checkbalies, wc's, onder bureaus... en vroegen ons of het veilig was om naar buiten te komen"

Het koningspaar bezocht de voorbije dagen slachtoffers en familieleden in het Erasmusziekenhuis, het Militair Ziekenhuis van Neder-Over-Heembeek en het UZ Gasthuisberg. In Zaventem hadden ze contact met agenten, brandweerlui, het identificatieteam DVI en de Cel Vermiste Personen. Ook in Maalbeek werd gepraat met diensten die nauw betrokken waren bij de hulpverlening.

"Het waren telkens zeer emotioneel geladen ontmoetingen", aldus Rafike Yilmaz, paleiswoordvoerster.

Volgens Erik Engels, chef van de centrale 112, liepen dinsdag vanaf 8 uur 's morgens tot de middag zo'n 700 oproepen binnen vanuit de luchthaven van Zaventem, terwijl er dat normaliter op een volledige dag slechts een 400-tal zijn.

"We zijn die dag om 7 uur begonnen met de normale bezetting van 4 personen. Om alle oproepen te kunnen beantwoorden en de continuïteit van de werking te garanderen, hebben we dat snel opgetrokken tot 8", aldus Engels.

Bij het noodnummer 101 werd het aantal oproepen niet geteld, maar volgens verantwoordelijke Walter Vranckx, ligt het aantal in dezelfde orde als bij 112.

112-Operator Manuela Jacobs, die om 7.58 uur de eerste noodoproep binnenkreeg en urenlang oproepen beantwoordde, sprak van een 'totale overrompeling'. "Er was totale paniek en veel geschreeuw op de achtergrond. We hebben ons hier snel opgesplitst in mensen die de middelen uitstuurden en anderen die met de oproepers praatten."

"Velen zaten verstopt in bagagebanden, checkbalies, wc's, onder bureaus... en vroegen ons of het veilig was om naar buiten te komen. We hebben de mensen proberen kalm te houden en hen gaandeweg aangeraden van naar buiten te komen", aldus Jacobs.

"Voor de mannen en vrouwen van de hulpdiensten is dit een mooie erkenning voor hun professionaliteit en hun geleverde werk. Ze zijn te allen tijde efficiënt en koelbloedig gebleken", vertelt de aanwezige Brusselse staatssecretaris Cécile Jodogne.

Koning Filip en koningin Mathilde ontmoetten ook enkele brandweermannen die ter plekke waren bij de hulpverlening na de aanslagen. "De weerslag zal ongetwijfeld groot zijn, daarom hebben we meteen voor psychologische ondersteuning gezorgd. Zeker voor de hulpverlenende brandweermannen, die gruwelijke dingen hebben gezien", aldus Jodogne.

Civiele bescherming: "Zwaarste interventie die we al in België moesten doen. Nooit zoveel horror gezien"

Sinds de aanslagen van dinsdag hebben meer dan 100 agenten van de Civiele Bescherming geholpen bij het opsporen en evacueren van slachtoffers. "Na 810 gecumuleerde werkuren zijn deze operaties vandaag afgerond", stelt de organisatie in een persbericht. "In 40 jaar heb ik nooit eerder zoveel horror gezien. Dit was de zwaarste interventie die we al in België moesten doen", zegt Patrick Broeckx, verantwoordelijke van de eenheid van Ghlin, die hulp bood na de aanslag in het metrostation Maalbeek.

"Wat ons werk hier nog intenser maakt, is dat dit dicht bij ons gebeurt. We komen ter plaatse, zonder ons te kunnen voorstellen wat ons wacht, om dan een ongekende concentratie aan slachtoffers te ontdekken"

Na de aanslagen van dinsdag hebben meer dan 100 agenten van de Civiele Bescherming het slachtofferidentificatieteam (DVI - Disaster Victim Identification) geholpen in zijn opdracht. Ze spoorden slachtoffers op, evacueerden ze en brachten hen naar militaire ziekenhuizen.

Rik Telamon, officier bij de Civiele Bescherming van Liedekerke, coördineerde dinsdag het team in Zaventem. Hij getuigt: "Ik heb ervaring met deze opdrachten op internationaal niveau, namelijk de aardbeving in Haïti, maar wat ons werk hier nog intenser maakt, is dat dit dicht bij ons gebeurt. We komen direct ter plaatse, zonder ons te kunnen voorstellen wat ons wacht, om, eens we ter plaatse zijn, een ongekende concentratie aan slachtoffers te ontdekken".

De Civiele Bescherming wijst er nog op dat ze speciaal is opgeleid om DVI bij te staan en dat het die taak ook zorgvuldig uitvoert. "Het is immers uiterst belangrijk voor de families en voor het onderzoek om het lichaam van een slachtoffer te vinden en te identificeren. Om deze operaties uit te voeren, zijn de agenten speciaal opgeleid door DVI om geen fouten te maken die leiden tot het verdwijnen van bewijselementen, wat schadelijk zou zijn voor het gerechtelijk onderzoek."

AANSLAGEN BRUSSEL: SPOEDARTS STUIVENBERG BLIKT TERUG OP ZWARE WEEK

"Pas thuis écht beseft wat er is gebeurd"

"Je bent nooit echt voorbereid op een situatie als deze", vertelt spoedarts Kurt Anseeuw." We hielden er na de verschillende aanslagen in Parijs wel rekening mee maar je hoopt dat het nooit zou gebeuren."

Op de spoedafdeling van het ZNA Stuivenberg komen dagelijks tientallen zwaargewonden binnen. Maar dit keer was het anders. "We behandelden de slachtoffers van de aanslagen hetzelfde als andere patiënten, maar toch was het anders. Het is moeilijk uit te leggen. We werkten volledig op automatische piloot", zegt Anseeuw. "Bij slachtoffers van bijvoorbeeld verkeersongevallen leven we ook mee. Het gevoel achteraf was nu helemaal anders dan normaal. Deze verhalen neem je echt mee naar huis. Het gaat om gewone mensen, die gewone dingen deden toen het gebeurden. Voor hetzelfde geld was je het zelf. Pas wanneer je 's avonds thuiskomt, besef je wat er net gebeurd is."

Oorlogsverwondingen

In de Belgische ziekenhuizen is men het niet gewoon om oorlogsverwondingen te verzorgen. En plots werden ze er toch mee geconfronteerd. Want de wonden waren voornamelijk veroorzaakt door de kleine metaaldeeltjes die in de bommen zaten. "De aard van verwondingen door explosieven of oorlogswapens is helemaal anders dan bijvoorbeeld bij verkeersongevallen. Niets paste binnen ons schema van verwachte verwondingstypes. We moesten anders werken."

Rampoefening

Helemaal onvoorbereid was het ziekenhuis echter niet. "Na de aanslagen bij Charlie Hebdo en vooral na 13 november in Parijs, hebben we een aantal investeringen gedaan die ons in deze situatie zouden kunnen helpen. Dan heb ik het vooral over aankoop van nieuwe materialen. De hulpdiensten in Parijs hebben tijdens beide aanslagen heel wat maatregelen getroffen. Wij hebben enorm veel van hen opgestoken."

De dag voor de aanslagen in Brussel namen verschillende ziekenhuizen nog deel aan een rampenoefening in het Sportpaleis. Het scenario was verschillend maar volgens Manu Malbrain van de dienst Intensieve Zorgen in het ZNA Stuivenberg, heeft die oefening onbewust toch geholpen dinsdag. "Het is onwezenlijk dat je net de avond voordien zo'n oefening houdt. Door de oefening hadden wij dinsdagochtend 15 polsbandjes klaarliggen voor niet-geïdentificeerde slachtoffers. Die hebben we dan ook meteen kunnen gebruiken."

En nog wat foto's van wat de chirurgen uit de slachtoffers hebben gehaald.




oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Brussels Airport @BrusselsAirport 20m
The airport will also be closed for passenger flights into and out of #brusselsairport tomorrow Wednesday 30 March.

----

Gulf-Times @GulfTimes_QATAR
#Belgium revises #Brusselsattacks toll down to 32


Frankieboy001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,476
Ploeg C van brandweer Zaventem (waren als eerste t.p.) doet hun verhaal bij Brandpunt: http://www.npo.nl/brandpunt/29-03-2016/KN_1678974


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Mooi verslag maar denk  dat de Luchthavenbrandweer eerder was,de BIAC heeft een post vlakbij de terminal.


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Berichten over Nederlandse betrokkenheid bij daders afgesplitst naar eigen topic http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=97021.0

^RAdeR


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Op een zonnige dinsdagochtend ....

Citaat
Vlak na de aanslagen in Zaventem en metrostations Maalbeek kwamen de commissarissen van de politiezone Brussel-Elsene samen om te bekijken welke gevoelige plaatsen meteen extra beveiliging nodig hadden. Een van de politiecommissarissen was zo dronken dat hij amper kon antwoorden op prangende veiligheidsvragen.

Woordvoerder Christian De Coninck bevestigt dat er gepaste maatregelen zijn getroffen, maar wil geen verdere details kwijt “in het belang van de procedure.”

http://nieuws.vtm.be/binnenland/184805-commissaris-dronken-op-crisisoverleg


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Citaat van: oma link=msg=1415068 date=1458836268
Ik heb ook diverse videobeelden gezien en getuigenissen gelezen, ook van jonge basisartsen die toevallig ter plaatse waren die mensen vroegen kleding uit te trekken om het vervolgens te gebruiken als geimproviseerde tourniquets.

Heb je misschien enkele links naar die info?


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Open brief van de federale politie, afdeling Luchthaven.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160330_02210483

We schrijven 22 maart 2016. Voor elke politieman of – vrouw, op welke politiedienst dan ook werkzaam op de luchthaven van Zaventem, een datum waarvan hij/zij wist dat hij zou plaatsvinden. We hoopten allemaal dat we op deze datum niet aan het werk zouden zijn. Toch hebben we, elk op onze manier, ons werk gedaan. In omstandigheden die volgens ons vermeden hadden kunnen worden, vermeden hadden moeten worden. Elk interventielid van onze eenheid was zich hiervan bewust. Deze brief is een uiting van frustratie van eerstelijns politiemensen om het gevoerde wanbeleid, een noodkreet voor de beveiliging van een internationale luchthaven zoals voorgeschreven zou moeten zijn anno 2016.

Wij Politiezorg vormen samen met de andere federale politiediensten (Grenscontrole, REP, VVR, …) het dagelijks gezicht van ‘de politie’ op de luchthaven voor passagiers, werknemers en anderen. In naam van de tragedie die (o.a. maar vooral) onze jonge collega, Inspecteur Ben Bergen, en zovele andere onschuldige burgers overkwam, spitst deze open brief zich enkel toe op de noodzakelijke verzuchtingen van de interventieleden van de Federale Politie, Luchtvaartpolitie Brussel-Nationaal Zaventem, afdeling Politiezorg. Wij vragen het diensthoofd Luchtvaartpolitie BRUNAT en de andere verantwoordelijken binnen en buiten het politiewezen (BAC) die zich ten volle aangesproken mogen voelen na het recente drama, daarom om oprechte aandacht voor onderstaande punten.

Algemeen principe: signalen genegeerd

Sinds de terreurdreiging in ons land tot uiting kwam, werden vanuit de dienst Politiezorg dagelijks krachtige signalen gegeven inzake de toestand van de integrale veiligheid op de luchthaven. Er werden aanbevelingen en voorstellen gedaan door inspecteurs en hoofdinspecteurs. Zowel naar functionele oversten binnen de dienst, als naar de voornaamste partner in veiligheid Brussel Airport Company (BAC). BAC belichaamt voor ons vanaf 22 maart 2016 de schande van het commercieel belang boven mensenlevens, en de vernedering die wij als politiemensen ondergingen. De dagelijkse bevindingen van het operationeel personeel, mensen in politie-uniform, werden eindeloos aangekaart en gestaafd met meldingen, processen-verbaal, informatierapporten, incidenten en statistieken. Deze feiten inzake de wantoestand qua werkzaamheid moeten dus bekend in de oren klinken.

Enkele voorbeelden terzake schetsen de onwerkbare en onprofessionele situatie

De 4 niveaus van het centrale luchthavengebouw (trein, bus, aankomst en vertrek) zijn vrij toegankelijk voor iedereen. Het (wild)parkeren van voertuigen op het vertrek- en aankomstniveau is jarenlang gedoogd met behulp van de ‘kiss & fly’ zone. Er is geen enkele veiligheidscontrole van reizigers of bagage in het luchthavencomplex tot en met de centrale fouillering (connector). Dit open luchthavenbeleid is in andere landen al lang voorbijgestreefd en is hét voorbeeld van de fundamenteel onveilige situatie op de luchthaven van Zaventem. Bij voorbaat van ramp werd geopteerd om de dagelijkse verkeersveiligheid rond de luchthaven te schrappen: geen agenten van politie meer buiten zichtbaar, zelfs niet onder bewapende beveiliging van inspecteurs of militairen.

Geseinde personen inzake zware criminele feiten kunnen dus vrij de verschillende infrastructurele niveaus betreden, zonder dat zij iets te zoeken hebben op de luchthaven. Dit bewijzen onze identiteitscontroles en ambtshalve vaststellingen in het luchthavengebouw voor de centrale fouillering (bijv. inzake diefstallen/vechtpartijen/verdachte gedragingen/overlast/…). Er werden verschillende informatierapporten voor de dienst terreurbestrijding opgesteld naar aanleiding van identiteitscontroles van zowel passagiers als bedenkelijke passanten. Het staat dus vast dat men verkenners heeft uitgestuurd om polshoogte te nemen van de veiligheidszeef om de terreur te plannen.

Talloze incidenten met (een veertig tot zestigtal) daklozen belastten permanent de werking van onze dienst. Tientallen van deze mensen veroorzaakten overlast, opgesteld in processen-verbaal van openbare dronkenschap, ordeverstoring, diefstal, geestesziekte, enz… De hygiënische toestand (ziektes zoals schurft, luizen, TBC, malaria, etc… ) van enkele daklozen liet dermate te wensen over, dat zij een permanente en onverantwoorde bedreiging vormden voor de openbare gezondheid in het luchthavengebouw. Zo werden bijvoorbeeld drink- en eetgelegenheden, toiletten, etc.. in de nachtelijke uren intensief bezet (en besmet) door deze onhygiënische personen, om daags nadien plaats te maken voor een onwetend jong gezin met kinderen. Het initiatief van een werkgroep rond dit overlastprobleem werd opgedoekt om verkeerde redenen en als niet urgent bestempeld.

Nog steeds is verhoudingsgewijs een groot deel van de werknemers op de luchthaven ANG gekend voor één of meerdere (zware) criminele feiten. Code rood is vooral het gerechtelijk verleden van personeel werkzaam in de trieer- en bagagezalen op tarmacniveau. Dit gegeven is een gevolg van een in het verleden gevoerd ‘progressief’ politiek activeringsbeleid, met positieve discriminatie voor bepaalde minderheden. Het feit dat deze individuen anno 2016 kunnen en mogen blijven werken op extreem veiligheidsgevoelige plaatsen in en rond de luchthaven, is hallucinant. De kat is bij de melk gezet.

De procedure voor achtergelaten bagage is bedenkelijk. De dagoverste (hoofdinspecteur) wordt ter plaatse geroepen, er vindt een sniffertest van het BAC Security plaats, en men stelt een ‘veiligheidsperimeter’ van 10 meter in (of minder). Bestuurlijke evacuatie is uit den boze, gezien het continu economisch karakter van de luchthaven. Indien de eigenaar gevonden wordt, komt deze in 99% van de gevallen weg met een simpele identiteitscontrole. Wraakroepend nu we weten wat enkele simpele bombagages kunnen aanrichten, zonder opgemerkt te worden. Op geen enkele wijze is er geanticipeerd op advies van ons of van gespecialiseerde diensten (DOVO).

Het is een open deur intrappen: het personeelstekort. De 24 uren permanentie wordt enkel in stand gehouden door een kern van (hoofd)inspecteurs die zich dubbelplooien in werkuren en –prestaties. Langdurig ziekteverzuim wordt gedoogd. Personeelsleden die desondanks uiterst flexibel zijn en komen werken worden daarenboven ingezet voor niet-politionele (bewakings)opdrachten. Denken we maar aan de El-Al beveiliging, het toezicht op de Delhaize te Brucargo, VIP beveiligingen etc… Opdrachten die privé uitbesteedt dienen te worden en niets van doen hebben met eerstelijns politiewerk op een luchthaven.

De dienst seiningen (gerechtelijk bureel), tevens onderdeel van de dienst Politiezorg, kent ook hopeloze tekorten. Belast met 12 uren-diensten die niet in verhouding staan tot een normale werkweek (geen meerdere dagen rust), is het voor deze mensen zwemmen in het papierwerk. Zij doen het tijdrovende opkuiswerk van andere politiezones bovenop hun hoofdtaken. Deze poule van (hoofd)inspecteurs behandelde zowel aangiftes, klachten, als seiningen. Tot men enkele maanden geleden na lang aandringen tot het besef kwam dat de onthaalfunctie diende gescheiden te worden van de afhandeling van seiningen. Nog meer dan de interventieleden, ondervinden zij de grote tekortkomingen inzake professionele verwerking.

Zo is er geen sprake van een werkbaar ISLP systeem. De input die dit automatisch systeem dient te vergemakkelijken, is onbestaande. Het is onmisbaar voor een professionele administratieve afhandeling van de basispolitiezorg. Dit is bron van frustratie bij zowel ons als de burger, die niet het minimum aan service krijgt die hij verwacht van een openbare dienst, integendeel.

Er wordt improviserend gewerkt, in een abominabele infrastructuur die indruist tegen elk gezond principe van de Wet op het Politieambt, zowel op ons voormalige onthaal, als op de huidige burelen Politiezorg. Zo zouden de burelen PZ een tijdelijke administratief onderkomen zijn. Desondanks zitten we al enkele jaren te lang in een gebouw waar zelfs de interventie-eenheid zich niet op het gelijkvloers bevindt. Ook de burelen onthaal zijn verouderd en niet voorzien van de nodige lokalen zoals lokaal minderjarigen, een lokaal aangehouden personen (gescheiden van een lokaal seiningen), een fouillelokaal, etc.. Aangehouden personen kunnen niet onttrokken worden aan de publieke nieuwsgierigheid voor overbrenging en opsluiting. Zo moet er door een volle vertrekhal gewandeld worden met een geboeid persoon. De opgesloten personen kunnen niet van het nodige drinkwater voorzien worden in dezelfde ruimte (ondrinkbaar).

Foto’s en vingerafdrukken kunnen niet gelijktijdig afgenomen worden. Om foto’s te maken moeten we een ‘opleiding fototheek’ volgen, terwijl het toestel vingerafdrukken voorzien is van de optie fototoestel. Desondanks bevindt de fotocamera zich 500 meter verder, in een kelder van het luchthavengebouw, in de burelen VVR, waar veel inspecteurs van de PZ zich nog eens niet kunnen inloggen in het computersysteem.

Er is geen enkele sportinfrastructuur die de mogelijkheid geeft om de personeelsleden tijdens de diensturen te laten trainen of oefeningen te doen inzake rampsituaties of GPI 48.

Het materiaal is zachtst gezegd verouderd en niet afgestemd op de werking van een politiedienst anno 2016. Het collectieve wapen UZI (daterend uit de rijkswachttijd), wordt nog steeds meegenomen als afschrikmiddel op orde- en beveiligingsdiensten. Deze wapens springen onvoorspelbaar op automatische stand, uitdrukkelijk bij wet verboden. Er werd door een foute manipulatie in een plafond geschoten ten burele PZ in het bijzijn van meerdere inspecteurs, er vonden schietincidenten plaats in de schietstand door een onbetrouwbare sluitstukwerking… al deze feiten werden in de doofpot gestopt en bleken niet te volstaan om eindelijk over te schakelen naar een moderne collectieve bewapening.

Sommige dienstvoertuigen hebben gemakkelijk meer dan 150 000 km op de teller, zijn verroest, gedeukt, niet altijd gepantserd, of hebben geen enkel technisch hulpmiddel voor vaststellingen onderweg. Dat een administratief voertuig als Citroën C3 wordt ingezet voor o.a. beveiliging van Eurotops schetst een triest maar reëel beeld van de huidige situatie.

Van kledijkwaliteit is geen sprake, en de basiskleding (broeken, schoenen, …) is niet beschikbaar of tijdig leverbaar.

Er wordt op geen enkele manier voorzien in persoonlijk materiaal dat een veilige dagdagelijkse werking op interventie verzekert. Meswerende handschoenen, radioversterkers, leathermans, kwaliteitsvolle interventieschoenen…: je koopt het best zelf allemaal aan.

Bovenstaande feiten illustreren de prangende situatie. Ze zorgen ervoor dat tijd en energie die normaal naar de integrale beveiliging van de luchthaven zou moeten gaan, compleet verloren gaat. Dit is soms zover buiten proportie gegaan, dat het voelbaar was bij passagiers en werknemers op ‘de luchthaven van Brussel’… , ten koste van het imago van ‘de politie’. Deze rampzalige faciliteiten op het werk uiten zich in de praktijk, ten koste van gewone mensen in onze samenleving.

Een laks en onpersoonlijk management van onze eenheid leidde tot een gelaten werksfeer in de hele dienst Politiezorg. Het valse veiligheidsgevoel op de luchthaven was een publiek geheim. Met de beelden van de aanslagen in ons geheugen gegrift, en met een groot groepsgevoel, hopen wij dat bovenstaande feiten eindelijk erkend, verbeterd, en continu opgevolgd worden. Wij, als Politiezorg, instaand voor de beveiliging van de Nationale Luchthaven Zaventem, dringen daarom ten sterkste aan op onderstaand punten.

Zoniet, gaan wij op de rem staan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat
Tim Compston, Features Editor of SecurityNewsDesk and SecurityMiddleEast.com, weighs up the security implications of the recent incidents targeting airports and aircraft.

The attack last week at Brussels Zaventem International Airport which saw two suicide bomb blasts in the departures hall of the main terminal - resulting in 11 deaths and 81 individuals injured - is a real wake-up call for those with responsibility for airport security. The incident in Brussels has worrying echoes of what happened in Moscow's Domodedovo airport, five years ago, where a suicide bomb attack in the international arrivals hall killed 37.

http://blog.intersecexpo.com/brussels-and-metrojet-attacks-underline-airport-security-concerns