Ik lees dat het gaat over dat er voldoende tourniquets moeten zijn. Deze moeten natuurlijk zsm beschikbaar zijn. Je kunt er natuurlijk niet snel genoeg mee aankomen, maar wat is te laat? Stel je legt 5 tourniquets op elke ambulance, is dat in dergelijke gevallen voldoende? Of is het bijvoorbeeld nodig om op grote openbare plaatsen (grote treinstations, vliegvelden, winkelcentra, monumenten) een voorraad tourniquets (zeg 20?) te hebben (en personen welke deze kunnen gebruiken)?
En hoe duur is een tourniquet? Gewoon een tourniquet, snel en eenvoudig, geen poespas?
Goede vraag .. wat is te laat. Een volwassen man die zijn bovenbeen kwijtraakt door de explosie zonder ander levensbedreigend letsel is in ongeveer 2 minuten dood.
Ik sluit mij graag aan bij andere artsen en chirurgen die het tourniquet op de burger promoten. Dit soort aanslagen veroorzaken in de eerste minuten de doden. Een aantal mensen zal zo gruwelijk gewond zijn dat een leek ook ziet dat het nooit meer goed kan komen. De mensen die ontzettend veel bloed verliezen omdat ze arm of been kwijt geraakt zijn moeten door andere slachtoffers of mensen die al op de plek aanwezig zijn worden geholpen.
De hulpdiensten zijn er niet in de eerste minuten, het komt neer op jezelf redden en anderen redden tot de hulpdiensten ter plaatse komen.
Een C-A-T tourniquet kost 25 - 30 euro per stuk.
Iemand heeft vandaag een link gepost met beelden in de vertrekhal direct na de explosie. Het heeft weinig zin om in de vertrekhal een kast te zetten met honderden tourniquets omdat de kans niet ondenkbeeldig is dat de kast de explosie niet zal overleven en de tourniquets onder de puinhopen liggen.
In landen waar men werkt conform het TEMS concept bevatten materiaalwagens honderden tourniquets. Het lijkt overdreven echter kan 1 slachtoffer 4 tourniquets nodig hebben om het bloedverlies te stoppen.
In Brussel vlogen de ramen er uit door de drukgolf, rondvliegende glasscherven zorgen ook voor vreselijke wonden. Het is mogelijk om verbloeding na een bomaanslag te beperken door bouwkundig goede voorzieningen te treffen (preventie).
Iedereen kan een tourniquet aanleggen, je hebt er geen speciale cursus voor nodig. Het is prima als EHBO-opleiders het opnemen in de standaardlesstof echter kan je tourniquet gebruik ook even op jezelf oefenen na het bekijken van een goed instructiefilmpje op YouTube.
Bij veel ambulancediensten en EHBO-opleiders zijn tourniquets, hemostatische verbanden en chest seals nog steeds taboe.
Tsja, zo'n ontslag lost natuurlijk niks op, en het voorkomt ook geen volgende keer. Terechte keuze van de premier als je het mij vraagt.
Ik heb er geen moeite mee als hoge personen opstappen als ze faalden. Ik vind wel dat je niet op dit soort momenten moet vertrekken. Het Belgisch parlement heeft ontzettend veel vragen in een moeilijke periode voor het hele land. Het volk wil ook graag antwoorden. Het is raar als de mannen die morgen de antwoorden kunnen geven vandaag van toneel verdwijnen.