Een verkeersregelaar heeft geen bevoegdheid om op de snelweg zelfstandig te werken. Indien nodig is dit altijd in opdracht en onder toezicht van een WIS. ( staat ook op hun aanstellingspas )
Bij mij in de regio heb ik persoonlijk al meerdere keren meegemaakt dat er verkeersregelaars op eigen initiatief naar een incident komen om het verkeer te gaan regelen bij toeritten. Dit terwijl dit helemaal niet nodig was. Ook al eens meegemaakt dat ik aan kom rijden bij een incident. En dat er vervolgens mij een personenauto passeert met oranje flitsers aan om voor mijn ogen te gaan handelen op een snelweg. Dit terwijl ik als WIS hier al mee bezig was. Betrokkene is door mijn collega die met mij ook ter plaatse kwam direct aangesproken en en weggestuurd. ( betrokkene is volgens mij naderhand hiervoor ook zijn aanstelling kwijt geraakt )
Door als wegbeheerder duidelijk herkenbaar te zijn t.o.v. Een verkeersregelaar wordt het voor de overige hulpdiensten direct duidelijk bij wie ze moeten zijn. En wie er bevoegd is om namens de wegbeheerder beslissingen te nemen.
Op afstand was dit met de oude jas, bij inzet met veel aangestuurde verkeersregelaars niet direct duidelijk.