Misschien niet helemaal op zijn plaats hier, maar zo nee wil ik voorstellen dat er een nieuw topic aangemaakt wordt ŕ la "Gebruik tourniquet door een toevallige voorbijganger (in een verkeersknoppunt)".
Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Brussel is in het daarover lopende topic de wens herhaald zoveel mogelijk mensen met een tourniquet rond te laten lopen. Aan die wens heb ik een tijdje geleden voor mezelf gehoor gegeven door een C-A-T aan te schaffen, plus een hemostatisch verband. Ik ha zeer binnenkort een aantal vlieg- en treinreizen maken via drukke knooppunten in Europa en Japan. Ik was van plan tourniquet en verband mee te nemen, natuurlijk in de handbagage.
Toch bekruipt me een vraagje: als er bij de veiligheidscontrole van een luchthaven opvalt dat ik die spullen bij me heb, hoe groot is de kans dat ik als reiziger misschien als mogelijke oorzaak van het nodige gebruik van de spullen gezien word (lees: mogelijke terrorist)? Een wat achterdochtiger aangelegde beveiliger zou zomaar op dit idee kunnen komen (menselijke kronkels zijn soms ondoorgrondelijk). Mogelijk volgt er dan een intensief en tijdrovend nader onderzoek, mogelijk met missen van de vlucht tot gevolg. Of is die zorg ongegrond?
Ik heb deze vraag per email doorgeleid naar Airport Security and Passports Department van de luchthaven in Doha en de equivalenten van luchthaven Dubai. Beide geven aan dat zij nooit enige garantie kunnen afgeven of een individuele reiziger onderworpen zal worden aan een intensief en tijdrovend onderzoek. Het meevoeren van een C-A-T-tourniquet + een hemostatische verband in orginele, gesloten verpakking[/b] in (hand)bagage is geen criterium om een passagier aan te merken als een mogelijke terrorist.
Beide diensten geven aan dat de kans aanwezig is dat men de verpakking gaat openen van het hemostatische verband indien de controlerende functionaris vermoeden heeft dat er mee geknoeid is. Het gaat dan niet om een verdenking mogelijk terrorisme maar om verdenking mogelijke drugssmokkel.
Allereerst; goede zaak dat je die spullen hebt aangeschaft en bij je draagt!
Voor wat betreft een nadere controle over waarom je die spullen bij je hebt, dat kan altijd. Maar ik denk dat je daar zeker een sluitend antwoord op kunt geven in deze tijd.
Het is tegenwoordig op Schiphol zo geregeld dat de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk is voor de beveiliging, samen met de luchthaven zelf. Zij bepalen of bepaalde items wel of niet mee aan boord mogen. De overheid komt kijken als er mogelijk sprake is van een strafbare items, zoals oma al aangaf; een mogelijk vermoeden van smokkel etc.
Ik heb zelf vorige week nog gevlogen met een CAT en verband in mijn handbagage, geen enkel probleem.
Resumé; Het zou vanuit de overheid absoluut geen probleem mogen zijn. Máár.... De security en luchtvaartmaatschappij bepalen in principe. En inderdaad;
men zou de gesloten verpakking van het verband kunnen openen voor een controle. Dat is het (relatief) kleine risico wat je neemt.
Ik zal even voor je navragen vandaag, en ik kom er via PM nog even op terug.