En wie betaald daar de beveiliging?
Ken jij ook andere luchthavens buiten Israël waar dat zo is?
En hoe schaal jij de beveiliging op Schiphol in? Minimaal, (ruim) onder of boven de internationale eisen?
In 2014 maakte luchthaven Schiphol 272 miljoen euro winst. Je mag de schijn op houden dat Schiphol een normale private onderneming is. Als 92% van de aandelen in bezit is van de Nederlandse overheid noem je het een staats NV.
Als de EU luchthavens allemaal normale private ondernemeningen zouden zijn geweest zegt het nog steeds niet dat overheden niet kunnen eisen dat de nationale luchthavens meer geld moeten reserveren en besteden aan beveiliging. EU-overheden hadden er ook geen problemen mee om banken te verplichten wat ze wel en niet mogen doen.
Je praat hier over beveiligen van je internationale luchthaven tegen terreur. De Nederlandse overheid is momenteel de IS terreur aan het bestrijden met een paar oude krotten-straaljagers en bommen boven Syrie en Irak. Er is al een grote internationale coalitie bezig met bommen gooien. Als de kosten het argument zijn om geen cent extra uit te geven aan extra maatregelen om de kans op een aanslag te beperken of de gevolgen van een aanslag te bestrijden moet je het geld voor terreurbestrijding boven Syrie gebruiken om de diensten in binnenland te versterken en te zorgen dat de aanslag in Brussel zich nooit kan herhalen op onze nationale luchthaven.
Je moet vandaag de vraag stellen: Kunnen drie terroristen met koffers vol bommen de vertrekhal van Schiphol betreden. Als het antwoord 'ja' is moet je iets gaan doen omdat je na Brussel niet meer kan zeggen dat je het niet wist of dat het een doemdenk-scenario is.
Buiten Israel: Abu Dhabi International Airport, Baghdad International Airport, King Abdulaziz International Airport, Bahrain International Airport, Hamad International Airport, Dubai Airport, etc, etc.
De beveiliging op Schiphol voldoent aan de internationale standaarden. Schiphol is een van de weinig EU luchthavens waar de crew door de zelfde beveiligingscontrole moet als de passagiers. Brussel behoorde ook tot dit selecte groepje EU luchthavens.