Waarom moet je het oefenen en trainen met LOTUS slachtoffers?
Mijn ervaring is dat de gemiddelde mens, dus ook EHBO'er of BHV'er zeer snel dichtklapt of overrompelt raakt door de eenvoudigste situaties.
Om daar overheen te komen is ervaring nodig, maar die krijgen als EHBO'er of BHV'er is onmogelijk. Zelfs een EHBO'er die al 40 jaar iedere zaterdag ergens een EHBO dienst doet is onervaren. Simpelweg omdat er op de meeste diensten geen drol gebeurd.
Simpel gedachten experiment: 40 jaar, 40 zaterdagen per jaar is 1600 diensten. Op iedere dienst komen er ongeveer 5 "slachtoffers" in alle maten langs. Dat maakt 8000 slachtoffers.
Het leeuwendeel daarvan zal voor een pleister komen, heeft blaren, hoofdpijn, etc. Ik gok 9 van de 10.
Houden we 800 slachtoffers nodig waar wat meer aan de hand is dan dat.
ik gok dat daarvan 70% toch nog gewoon door de EHBO'er afgehandeld kan worden. Zaken als een verstuikte enkel, kleine brandwonden, bloedingen die wat meer dan een pleister nodig hebben maar ook nog niet gehecht hoeven te worden etc.
Blijven er 240 slachtoffers over in de carrière van deze EHBO'er waar hij zelf niks mee kon.
Wilde gok op basis van mijn beperkte ervaring: 70% daarvan kan door naar de huisarts/tandarts, 30% is ambulance waardig.
72 ambulance slachtoffers in 40 jaar.
Die zullen echt niet allemaal in levensgevaar geweest zijn.
De exposure die een EHBO daarmee opdoet is gewoon 0. Een co-assistent heeft in een maandje SEH of IC stage meer exposure en ervaring opgedaan dan een EHBO'er in 40 jaar "carierre"
De enige manier om als EHBO'er een heel klein beetje gevoel te krijgen en zorgen dat je niet gelijk verdwaald of dicht slaat als er een keer iets gebeurd is oefenen, oefenen, oefenen.
Daar kunnen LOTUS slachtoffers heel goed bij helpen. Mijn ideale EHBO onderwijs beperkt de hoeveelheid lezingen, powerpoints, boekjes, afkortingen ervaringsverhalen en verbandjes oefenen op elkaar.
Gooi de deelnemers aan een les maar gewoon iedere twee weken kei hard in het diepe in de veilige omgeving van het les lokaal. Laat een batterij lotusslachtoffers het de deelnemers maar zo lastig mogelijk maken. In een les lokaal mag ook best wel eens gezweed worden. Dat zorgt er in ieder geval voor dat je leert het hoofd koel houden, waardoor je in staat bent je gezond boerenverstand te gebruiken.