In de lijn van de terminologie past het wel.
De IFRC richtlijnen zijn:International first aid and resuscitation guidelines
En dan zijn dit dus de Nederlandse want aangepast aan de nederlandse situatie, de NRR richtlijn, de NHG standaarden, LPA8.
Dat zegt niet dat dit verplicht is, dat zijn de internationale immers ook niet (voor niet rode kruis organisaties).
Anyway, ik vind sommigezaken wel opvallend, zo wordt er zalf/creme met menthol of calendulazalf aangeraden bij jeuk. De Calendulazalf (homeopathisch middel) lijkt mij niet heel erg evidence based (waar ze naar streven...). Zelfs VSM claimt niet dat het jeuk vermindert...
Iedereen kan roepen: Wij hebben
DE Nederlandse eerste hulp richtlijnen.
De vraag is of dat handig is gezien de huidige markt met meerdere erkende landelijke eerstehulp en BHV certificeerders die niets met het HOK, NIBHV en NRK te maken (willen) hebben. De eerstehulp en BHV markt is niet alleen het HOK (NIBHV) en NRK, er zijn ook andere partijen.
Ik ben van mening dat de naam "Nederlandse richtlijnen eerste hulp" te misleidend is te noemen voor de gemiddelde geinformeerde consumenten, organisaties en bedrijven, en hen hiermee doen laten geloven of de schijn daarvan doen ophouden dat deze eerste hulp richtlijnen nationaal in Nederland gaan gelden voor iedereen.
Wat handiger was geweest is dat men deze richtijnen had genoemd: "Gezamelijke eerstehulp richtlijnen
VAN het HOK, NIBHV en NRK. Met de bijvoeging geldend voor alle HOK, NIBHV en NRK opleidingen.
Dan komt er ook geen commentaar op de naamgeving van deze nieuwe eerstehulp richtlijnen.
De IFRC richtlijnen zijn:International first aid and resuscitation guidelines zijn voor intern gebruik door de nationale RK organisaties binnen het Europese Rode Kruis.
Het blijft mij continue verbazen dat het NRK zich al jarenlang voor het HOK-karretje laat spannen en niet met de Europese Rode Kruis richtlijnen. In mijn beleving kan en/of mag het NRK dan ook niet afscheid nemen van het HOK en op eigen pootjes gaan staan aangaande de EHBO opleidingen.
Voor zover ik nu kan nagaan hebben de volgende organsaties Europese eerstehulp richtlijnen:
- ERC
- Europese Rode Kruis (IFRC)
Dus als we het alleen al over deze twee hebben, wil dan de echte Europese eerstehulp organisatie opstaan? (om in quiz vorm te praten.)